• Melami

Citronvatten?

Jag undrar när man kan börja ge citronvatten till sin bebis? Med riktig citron då och inte sån där på flaska. Har nämligen en snart 6 månader gammal tjej som innan har älskat vatten men nu dricker hon bara nån klunk. Känner mig lite bekymmrad över det eftersom det är så varmt nu. Har såna där färdigdrycker till 4 mån hemma som jag blandat utmed vatten så det bara ska smaka lite och då dricker hon, så jag tänkte att citronvatten är ju nyttigt och måste vara bättre att ge än såna färdigdrycker, eller?

• Svar på tråden Citronvatten?
  • Adrian o Julia

Färdigdryckerna tycker jag är super, det är ju inget tillsatt socker så man borde ju inte vara rädd för det... men prova med lite citron det skadar inte, det är ju bara en frukt och man tar ju lite :)

• Cabbas Brud

det ska väll inte vara någon fara är min första tanke..men helt ärligt så vet jag inte-

hjälper till att puffa åt dig

• Lilla K

Ammar hon? För i såfall får hon ju vätska via bröstmjölken...

Men annars, visst, citron är ju vitaminer som är helt naturliga, så varför inte? Lite surt tycker jag själv, men gillar hon det så är ju det bara bra!

• Suneboll

Vi ger citron vatten och gurkvatten...gurka e ju milt o bra. Annars så späder vi ut vanlig juice för det är ju just det som är i dedär bebisdryckerna..

• Cabbas Brud

det är väl inte vanlig juice i bebis dryckerna!!!

• Melami

Ok, tackar för svaren!

Lilla K: Nej, tyvärr så ammar hon inte, hon får enbart ersättning två ggr per dag, barnma, gröt och sista målet ger jag henne ersättning blandat med välling eftersom jag håller på att gå över till det. Så till burkmaten och gröten dricker hon nästintill inget. SEn är vi ute och promenerar varje dag och då vill jag kunna ge henne lite och dricka. Hon fick smaka lite citronvatten häromdagen och hon tyckte om det så jag tänkte därför att det kunde vara idé att ge henne det istället för enbart rent vatten. Kan hon ju alltid få sen oxå om hon vill, är själv inte så glad för vanligt vatten och jag har ju klarat mig bra med citronvatten osv

• Melami

Nej, vanlig juice innehåller väl socker o så? Bebisdryckerna är ju sockerfria.

• Melami

Jo, men vanlig juice innehåller ju socker. Men jag ger hellre egenpressad jucie o så, så vet man att det är helt "rent". Litar inte på att det inte innehåller varken det ena eller det andra.

• Helle76

Alla juicer innehåller ju fruktsocker men det finns säkert tillsatt socker med.

• Lilla K

Melami: ok. Men visst, citronvatten låter enligt mig jättebra, det är vatten, naturligt OCH C-vitamin (och friskt)!

Barndrycker i all ära, men naturliga vitaminer är bättre (och billigare!!)

• Lilla K

Vad spydig jag låter med mina "visst" här och där!! Inte alls meningen att låta så!!

• 1malle

Barnen ber inte om något så varför duger inte vanligt vatten bra?
    Dessutom stimuleras magsyra av sånt som är surt, tex citron.

Vatten duger bra tills de själva ber om annat, då först kan man ju ta ställning till vad o i vilken mängd man bör ge dem annat att dricka.
    Jag ammar mitt barn helt o har börjat med lite smakportioner, till dom ger jag vatten...*fy mej va*
    Jag ger vatten o inte nog med den hemskheten... jag kokar det inte... hemska människa....

Mitt råd till alla är:
    Gör som du vill, för hur du ändå gör så finns det alltid någon som har åsikter o låter dig få veta det...

• Melami

1malle: Jag har väl inte sagt att vatten inte är bra?! Och om min tjej vägrar dricka det helt plötsligt, då kan det väl vata en lösning att ge lite citron i det om det funkar? Jag har inte heller kokat vattnet. Förstår inte riktigt ditt inlägg, för det kändes så negativt. Jag hade gärna ammat mitt barn om jag kunnat.

Det handlar inte heller om att vatten inte duger, och om hon inte vill dricka det så anser jag att hon ber om annat.

• Melami

Lilla K: Tycker inte du lät spydig

• 1malle

Melami:
    Var absolut inte min mening att trampa på någons tår...
    Och negativ är det minsta jag är...
    Självklart ska man testa vad som krävs om ens barn inte vill ha vanligt vatten...
    Som ja gskrev...
    Gör som du vill för det finns alltid någon som har åsikter o låter dig få veta dom...
    Jag tror att många är så pass osäkra att de i o med det ofta går på vad andra säger o tycker i stället för att lyssna till sig själv....
    Hoppas du förstår vad jag menar...
    Inte min mening att stöta mig med någon eller så....

• 1malle

Och jag menar då givetvis att jag fått kommentarer om hur dålig mamma jag är som ger vatten till mitt barn trots att jag helammar... ett barn som ammas ska INTE ha vatten...osv osv...
    Ammande barn har så känslig tarmflora....osv osv...

Sååå, jag antar att jag är en hemsko morsa som ger mitt barn vatten i värmen...soo be it!

• Melami

Jaha, då hänger jag med vad du menar, no hard feelings!

Svar på tråden Citronvatten?