• Who am I

Vad är en HEMSK människa?

Vad är en hemsk människa?
    Kan man kalla en person hemsk utifrån ett uttalande denne gjort, utan att veta någonting annat om personen i fråga?

Det finns säkerligen MÅNGA fler alternativ till frågan "Vad är en HEMSK människa", men utgår från ovanstående alternativ och välj den du tycker passar bäst in på ditt tankesätt.

And when you get the choice to sit it out or dance, I hope you dance!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-17 23:05:14:

Ni som väljer något av alternativen som inte är det sista alternativet, svara gärna på vad ni anser ger er rätten att stämpla en annan människa på ett enstaka uttalande eller en enstaka åsikt.
    Vad säger att den personen är hemsk? Vad säger att den personen inte är en underbar person som alltid ställer upp för sina vänner och släktingar och alltid finns där som stöd för dem?

Förklara gärna
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är en HEMSK människa?
  • Jennie med ie

Åsa, att inte bry sig om att människor lider är inte bara ett uttalande....

---- Skjut inte upp till morgondagen vad du kan göra i övermorgon ---
  • zoffelie

Hmm....Jag tycker INTE att något utav dina svarsalternativ beskriver en ritkgit HEMSKA människa?

Jag skänker inte till välgörenhet.
    Jg tycker också det är en konstigt flyktingpolitik i landet.
    Klart jag bryr mig om krig men inget jag tänker på varej dag eller mår dåligt över. Vad kan JAG göra(mer än å skänka penagr kläder leksaker m.m)

Visserligen vill jag inte ta bort alla bidrag,men många utav dom!!

Hahaha så enligt din omröstnign är jag en genomhemsk människa

010824 Min prinsessa
  • Åsa med 3

Jennie med ie: det sa jag inte heller, jag sa att jag inte är rätt person att uttala mig...

Självklart inte särskilt trevligt att inte bry sig om människor som lider, men jag skulle nog ändå tänka att det kanske finns ngt bakom som gör att den personen känner så (kanske personen har så många egna problem att han/hon inte orkar bry sig om andra).

Jag har inte dömt ut ngn annans åsikter här, utan jag skrev bara min egen åsikt...hur JAG är, det behöver inte betyda att alla andra som inte väljer samma alternativ som jag tänker konstigt, bara på ett annat sätt än jag tänker...och det är ingen som har sagt att mitt tankesätt är rätt tankesätt.

• Sadie

Jag tycker att jag har rätt att uttala mig om vem som är hemsk, eftersom att vara hemsk inte är något objektivt utan just en subjektiv åsikt.

Dock tycker jag inte att något av de andra alternativen gör någon till hemsk, så jag vet inte vad jag ska rösta på?

• Jennie med ie

Åsa, nej men du skriver att du inte kan döma efter ett _uttalande_, och det är som sagt inte uttalanden svarsalternativen handlar om. That´s it.

• Åsa med 3

Ok, så det var en svenskalektion det handlade om alltså...*ler*

Men det blir ändå det sista alternativet för mig...

• Jennie med ie

Åsa, nej inte en svenskalektion utan ett motargumenterande. Helt enkelt.

• Åsa med 3

Dåså, då vet jag. Men som sagt, sista alternativet gäller för mig iaf. även om det handlar om handlingar eller uttalanden.

• lishe

Jag tycker det är hemskt när människor inte berörs av orättvisor i världen, svält, fattigdom etc. Jag tycker också det är en hemskt uppfattning att all invandring ska stoppas.
    Människan i fråga kanske inte är en hemsk människa men i alla fall till viss del känslomässigt avtrubbad?
    eller saknar inlevelseförmåga?

• Gissella Star

En hemsk människa? Tycker inte något av de alternativen gör någon till en hemsk människa...Men samtidigt kan det bli hemskt också...Genom att se på detta vis:
    *Tycka att INGEN ska någonsin ge till välgörenhet(egoism)
    *Genom att se en människa svälta och ändå sitta bredvid honom/henne och äta utan att känna något i ens hjärta
    *Genom att vilja stoppa invandringen pga. ren elakhet och inte av någon motiv överhuvudtaget
    *Genom att vilja stoppa bidragen när man är medveten om att vem som helst kan drabbas av arbetslöshet, inte ha råd till mat och pengar, familj att försörja och ändå tycka att den personen bör skylla sig själv.....
    Alltså om man gör om frågorna till en personligare nivå så tycker jag att alla dem gör en till en ganska hemsk människa, allt är beroende motiv och framför allt vart du har ditt hjärta någonstans när du beslutar de ovanstående val.
    Det var mina åsikter....

• Jan 39

En hemsk människa är en som predikar för andra vad de ska göra och som sedan inte gör så själv.

En hemsk människa dyrka Jesus och föraktar ogifta mödrar (som Maria då...)

En hemsk människa predikar jämlikhet men stjäl andras pengar.

Vi har mycket hemska politiker...

• Meli

Jag tycker att det finns hemska människor, men jag tycker inte att man är hemsk pga några av dina alternativ i TS. Hemsk är man om man plågar andra varelser på något vis tex. Då kan man döma utan att känna till något mer om personen.

• Andrundrun

Det sista alternativet fick det bli.

• Tangerina

Jag kan tycka att någon är hemsk av olika anledningar men det gör nödvändigtvis inte personen till en hemsk människa, bara hemsk i mina ögon...

• Utopia

Förlåt men.. vad är det här för en omröstningsfråga...? Som jag skrev i diskussionstråden till denna samma fråga: varför denna fixering vid ordet "hemsk"? Är det så mycket bättre med egoistisk? Känslokall? Oempatisk? Trångsynt? Elak? Är inte det viktigaste VAD det är vi pratar om egentligen, _varför_ man skulle kalla nån något ?

Vad betyder "stämpla" nån annan människa? Och vad betyder "döma" en annan människa? Jag tycker såna uttryck används alldeles för friskt. I mina ögon ser jag inte nåt annat än försök att tysta ner någons åsikter som man inte gillar.
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m5293982-5.html

Nej jag kan inte kryssa i något ovan.

• Hemma hos oss

lishe formulerade min åsikt så exakt och bra. Behövs inga tillägg.

• MariaK

Jag svarade en person som inte bryr sig om svält och elände i världen, för elände finns överallt och en person som inte bryr sig om andra människor är en hemsk människ i mina ögon. Tycker inte om likgiltighet.

Svar på tråden Vad är en HEMSK människa?