• Strawbaby

Bra hudkräm för torr hud?

Jag får, oftast på vintern när luften är torr, väldigt torr hud. Huden är därför också väldigt känslig. Jag har provat de flesta krämer alltifrån apotekets egna kräm till Eucerin och receptbelagd kräm. Jag har varit hos en homepat men inget hjälper! Även den mildast oparfymerade kräm ger mig utslag och jag är tvungen att tvätta bort krämen.

Det enda som fungerar är olivolja, men dte kan jag inte ha i ansiktet och heller inte nu på sommaren eftersom den då reflekterar solen.

Någon som har samma problem??? Finns det något kräm/salva/lotion som fungerar för er???

• Svar på tråden Bra hudkräm för torr hud?
  • mejram

Torr hud beror ofta på någon brist i kosten. Du kanske kan få bukt med dina problem genom att äta annorlunda i stället för att bara bota symptomen. Vet att Sanna Ehdin skrivit en del om detta. Får du tillräckligt med vitaminer och omega 3-fettsyror?

Annars är jag väldigt förtjust i Body Shops Shea Body Butter att smörja med Den är väldigt mild, men du verkar ju ha väldigt känslig hud.

• Strawbaby

Jag försöker äta varierat och när jag var hos homeopaten fick jag vissa piller som hon ansåg att skulle hjälpa huden inifrån. Men kanske vore omega3 något att prova! Det har jag inte hört tidigare! tack för tipset!

• Nattviolen

Miniderm är bra, men om du provat hela apotekets sortiment har du nog redan sållat bort den med. Bioline har bra cremer, men de kostar skjortan. Använder dock min varje dag, då jag alltid har röd näsa och kinder. Du kan säkert få provpåsar från skönhetssalongen.

• Viking och Loke

Våran minsta son har Atopiska eksem och mycket torr hud smärjer honom minst 2 gåner om dagen med Miniderm men är inte helt nöjd med den.-
    HAr fått tips om body shops Bpdy butter Olive men har inte hunnit köpa och prova än men den ska va bra för eksem barn oxå.
    HAr själv mycket torr hud smörjer med sonens Miniderm eller CCS kroppslotion tror den finns på apoteket oxå. Inte så fet och kladdig som Miniderm

• Vickan

Smörjer mig själv och mina Torra barn med den "nya" krämen från Apoteket.. Galactobase funkar jätte bra.. det räker med en insmörjning per dag på barnen...

• Strawbaby

En kräm som slutar på derm har jag provat förut, dock inte miniderm finns det fler?

CCS fungerar inte, inte ens parfymfri, vanliga lactobase har jag provat.

Jag borde egentligen gå och prata med personalen både på Apoteket och Body Shop, de kanske har fått in någon ny kräm. Jag gav upp för två, tre år sedan och har använt olivolja sedan dess.

Tack för tipsen!!!

• Majuuu

Jag har oxå riktigt torr hud, speciellt på vintern.. Dessutom är jag allergisk mot solskyddsfaktor (underbart på sommaren).. Jag har fått höra att rapsolja är bättre än olivolja.. Det var en kompis till mig som frågade nån professor om det på universitetet..
    Jag försöker så ofta jag kan (läs 1-3ggr/mån) ta ett babyolja-bad.. Dvs ett vanligt bad med lite babyolja i vattnet.. Huden suger åt sig som bara den.. Sen finns det en baby-tvål som innehåller massa olja (minns inte vad den heter o inte hur många % olja det var, kanske 70%?) som jag försöker då o då använda istället för annan tvål. Tyvärr är babyolja o tvålen dyra men sen igen så hjälper dom så...

• Viking och Loke

jo det finns fler en heter propyderm tror jag.

Locbase serien är inte bra till sonen då den innehåller nån mlölk grej inget bra för hans hud.
    Decubal finns oxå har inte provar är så fet och kladdig....

Men som nån annan skrev så är bebis produkterna bra med lite olja i
    Har olja i hans bad jämt...

• Vickan
    Viking och Loke skrev 2006-06-19 10:48:00 följande:
    Locbase serien är inte bra till sonen då den innehåller nån mlölk grej inget bra för hans hud.
    SKulle vilja veta vad du menar?? Då jag hade den krämen till min mjölkallergiska dotter?? (och många fler med mig)?
  • gosmamma

har du provat helosan salva?
    min son har exem o är torr i hyn, fick en massa recept belagda salvor och köpte även locobase (jätte fet salva) men inget fungerade förrän jag provade med helosan, o den funkade på en gång, nu behöver jag inte smörja honomm mer, förutom hans exem då

Svar på tråden Bra hudkräm för torr hud?