Inlägg från: justsecret |Visa alla inlägg
  • justsecret

Sömnmetoder?

När vår dotter var runt fyra månader började hon sova sämre på nätterna. Hon började vakna till på nätterna och förklaringen fick vi när vi var till bvc. Hon var i en växtperiod och gick inte upp så mycket som hon gjort tidigare = hon fick inte tillräckligt med mat.
    jag började då med att ge tillägg till henne inför natten. Först amma och sedan tillägg och det gjorde susen. Hon sov hela nätterna igen!

• justsecret

Vi gav som sagt var tillägg på kvällen innan hon skulle sova. Sedan har jag använt mig av vagnen inomhus ibland. Lagt henne i den direkt och sedan vagnat henne när hon vaknat till. Detta har fungerat bra och hon har på så sätt sovit över måltider på nätterna.
    Själva insomningen på kvällen har vi gjort så att vi buffat henne försiktigt eller vaggat (hade vagga) och det fungerade bra. Successivt har vi arbetat bort oss själva och låtit dottern somna själv mer och mer. Det har varit en lång process. Det tog någon månad men sen somnade hon själv och somnar om på natten av sig själv om hon vaknar.
    Det man kan akta sig för är att inte vara för snabb in helt enkelt. Avvakta lite och se om det är något han kan lösa själv och somna om själv. Kanske är han inte riktigt vaken?

Vad gör du för något? Tar du upp honom?
    låt honom ligga kvar, men vagga, buffa, vagna eller vad du nu kan göra och gör det under tystnad. så förstår han till slut att på natten sover man! Gör ni olika så kommer han bara bli förvirrad. Det löser sig inte på en natt, men var konsekventa med det ni gör vad ni nu än gör.

Svar på tråden Sömnmetoder?