• Stojan

Sömnmetoder?

Hej, min son på drygt fyra månader har börjat vakna flera gånger varje natt. Vissa gånger vill han äta (helamning förutom smakportioner), andra gånger ligger han bara och "pratar" en längre stund. Vi vill gärna få honom att somna/somna om själv (nu vyssar vi honom en liten stund innan han somnar/somnar om). Han ligger i egen säng brevid oss. Jag vill gärna ha tips på metoder som har funkat för er och som inte innebär gallskrik (5-minuters metoden), sova på magen (sova-hela-natten-metoden) och som ger svar på även problemet att somna om (vilket jag inte riktigt hittar i "non-crying-solution). Kanske begär jag för mycket av en metod men jag skulle gärna vilja få nätterna att funka när jag ska börja jobba om ett par månader. Jag kan tillägga att han tidigare sovit mycket bra men nu bara blir oroligare och oroligare.

• Svar på tråden Sömnmetoder?
  • April Mamma

Var lika med min son när han var runt 4-5 mån, han började vakna ofta på nätterna då.
    Han var ofta vaken mellan 03-05 och låg och lekte med fötterna och var allmänt pigg o glad.

Runt 4-5 mån så händer det så mycket i barnet utv som kan påverka sömnen så du får nog gilla läget ett tag för det går över.... Barn har sina utvecklingsperioder och då påverkar oftst sömnen.

Du får passa på att sova när sonen sover på dagen.

• Stojan

Skönt men samtidigt trist att höra. Sover han bättre nu? Gick det över av sig själv? Tyvärr är jag ingen dagsovare men jag får härda ut.

• April Mamma
    Stojan skrev 2006-06-20 20:08:46 följande:
    Skönt men samtidigt trist att höra. Sover han bättre nu? Gick det över av sig själv? Tyvärr är jag ingen dagsovare men jag får härda ut.
    Ja, visst sover han bättre nu. Han har sovit typ hela nätter sedan han var 10 mån. (Han är nu 14 mån)
    Ja, det "gick över av sig själv". Man får ställa in sig på att inte få sova så mycket det första året, eller att inte få sova sammanhänande i allafall..

Små barns sömn går ju oftast lite "upp och ner", när man tror att man har fått in en rutin på något så ändras den lika fort..
  • justsecret

När vår dotter var runt fyra månader började hon sova sämre på nätterna. Hon började vakna till på nätterna och förklaringen fick vi när vi var till bvc. Hon var i en växtperiod och gick inte upp så mycket som hon gjort tidigare = hon fick inte tillräckligt med mat.
    jag började då med att ge tillägg till henne inför natten. Först amma och sedan tillägg och det gjorde susen. Hon sov hela nätterna igen!

• lövet2

"Det ordnar sig"-metoden rekommenderar jag!
    Babysar äter på natten tills de inte behöver det längre. De vaknar på natten när något stör (hunger, törst, mardrömmar, snuva, tänder), och sover när inget stör. Det enklaste när man ammar, är att amma till sömns när de vaknar till. Så länge du ammar, så luktar du mjölk och babyn vet att du har. Det är en stor frestelse för en vaken baby!

När du så småningom slutat amma, så kan du hitta på nya sätt att söva om ifall det behövs!

• Hädvigg

Använder han napp?

vi brukar ge napp + stryka med handen över huvudet och ryggen (han sover oftast i sidläge). Ibland hjälper det att bara låta handen vila på hans axel/höft. Vår son är 7 månader.

• Stojan

Hej, tyvärr använder han inte napp (inget annat heller som snuttefilt osv.) Har ni alla bara låtit det lösa sig av sig själv? Jag känner att han blir tyngre och tyngre att gå och vyssa i famnen så jag vill gärna höra alternativ som funkat för andra.

• justsecret

Vi gav som sagt var tillägg på kvällen innan hon skulle sova. Sedan har jag använt mig av vagnen inomhus ibland. Lagt henne i den direkt och sedan vagnat henne när hon vaknat till. Detta har fungerat bra och hon har på så sätt sovit över måltider på nätterna.
    Själva insomningen på kvällen har vi gjort så att vi buffat henne försiktigt eller vaggat (hade vagga) och det fungerade bra. Successivt har vi arbetat bort oss själva och låtit dottern somna själv mer och mer. Det har varit en lång process. Det tog någon månad men sen somnade hon själv och somnar om på natten av sig själv om hon vaknar.
    Det man kan akta sig för är att inte vara för snabb in helt enkelt. Avvakta lite och se om det är något han kan lösa själv och somna om själv. Kanske är han inte riktigt vaken?

Vad gör du för något? Tar du upp honom?
    låt honom ligga kvar, men vagga, buffa, vagna eller vad du nu kan göra och gör det under tystnad. så förstår han till slut att på natten sover man! Gör ni olika så kommer han bara bli förvirrad. Det löser sig inte på en natt, men var konsekventa med det ni gör vad ni nu än gör.

• lövet2

TS - Varför går du och bär honom? Som jag uppfattade det, så vill han antingen äta när han vaknar, eller så vill han ligga och jollra. Var det inte så?

• Stojan

lövet2: han ligger och jollrar ett tag men börjar sedan gallskrika och det är då jag bär. Likaså är det på dagen, jag märker att han är jättetrött och grinig men han vill inte komma till ro utan vyssning. Jag plockar inte upp honom förrän han blir ledsen.

• Hädvigg

Ts

På rådgivningen här i Finland fick jag råd om något som kallas "tassuhoito" (=tasskur). Tyvärr har jag bara länkar på finska. Här kommer en kort sammanfattning (om du är intresserad):

1. Ha fasta rutiner, låta vilostunden bli mjuk och stillsam.
    2. Ha dämpat ljus eller mörkt i sovrummet när ni sover.
    2. Lägg barnet i sängen i den ställning det brukar sova, låt din hand vila på barnets rygg eller axel (vi brukar ha handen på magen), som lejonet håller sin tass på lejonungen. TRYCK INTE-låt bara händerna ligga som stora varma tassar. Om barnet rör sig oroligt, låt den andra handen mjukt och försiktigt vila på barnets huvud. Prata inte med barnet, och undvik ögonkontakt.
    Ta bort händerna när barnet har lugnat sig, och låt det somna av sig självt.

Om barnet inte lugnar sig, smek rytmiskt från huvud till stjärt i stadiga och lugna rörelser tills barnet är lugnt. (vi brukar smeka mage och huvud när han sover på rygg). Sluta just innan barnet somnar.

Fortsätter gråten kan man ta upp barnet i famnen, hålla det upprätt och fortsätta att rytmiskt smeka huvud och rygg. När det lugnat sig lägger man ner barnet och fortsätter att smeka ryggen. Sluta precis innan det somnar.

Smek gärna barnet på liknande sätt under dagen (det gör ni säkert redan ), så att rörelserna blir bekanta och ännu tryggare.

Av egen erfarenhet kan jag säga att det fungerar i längden, åtminstone för oss.

• Stojan

Tack för tipset isviol, vi ska ta tag i det här med sömnen nu när vi båda är lediga under semestern, hoppas det löser sig med så enkla medel.

Svar på tråden Sömnmetoder?