Sömnmetoder?
Använder han napp?
vi brukar ge napp + stryka med handen över huvudet och ryggen (han sover oftast i sidläge). Ibland hjälper det att bara låta handen vila på hans axel/höft. Vår son är 7 månader.
Använder han napp?
vi brukar ge napp + stryka med handen över huvudet och ryggen (han sover oftast i sidläge). Ibland hjälper det att bara låta handen vila på hans axel/höft. Vår son är 7 månader.
Ts
På rådgivningen här i Finland fick jag råd om något som kallas "tassuhoito" (=tasskur). Tyvärr har jag bara länkar på finska. Här kommer en kort sammanfattning (om du är intresserad):
1. Ha fasta rutiner, låta vilostunden bli mjuk och stillsam.
2. Ha dämpat ljus eller mörkt i sovrummet när ni sover.
2. Lägg barnet i sängen i den ställning det brukar sova, låt din hand vila på barnets rygg eller axel (vi brukar ha handen på magen), som lejonet håller sin tass på lejonungen. TRYCK INTE-låt bara händerna ligga som stora varma tassar. Om barnet rör sig oroligt, låt den andra handen mjukt och försiktigt vila på barnets huvud. Prata inte med barnet, och undvik ögonkontakt.
Ta bort händerna när barnet har lugnat sig, och låt det somna av sig självt.
Om barnet inte lugnar sig, smek rytmiskt från huvud till stjärt i stadiga och lugna rörelser tills barnet är lugnt. (vi brukar smeka mage och huvud när han sover på rygg). Sluta just innan barnet somnar.
Fortsätter gråten kan man ta upp barnet i famnen, hålla det upprätt och fortsätta att rytmiskt smeka huvud och rygg. När det lugnat sig lägger man ner barnet och fortsätter att smeka ryggen. Sluta precis innan det somnar.
Smek gärna barnet på liknande sätt under dagen (det gör ni säkert redan ), så att rörelserna blir bekanta och ännu tryggare.
Av egen erfarenhet kan jag säga att det fungerar i längden, åtminstone för oss.