Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Kisabo

Överrörlig.....problem?

Hej alla!
    Jag har en fundering angående överrörlighet och foglossningsbesvär....är det så att det finns en korrelation mellan dessa två? Om man är överrörlig, får man alltid foglossning då? Kommer det snabbare hos överrörliga än hos "normala" Får man mer ont om man är överrörlig? Jag själv har problem med överrörliga leder och just SI-lederna har bråkat väldigt mycket med mig genom åren....nu är jag för första gången gravid (V11) och jag måste erkänna att jag är en smula orolig....har problem med rygg/bäcken sedan lång tid ändå och om jag drabbas av foglossning lär jag väl knappt överleva Nåja, finns det någon som vill dela med sig av erfarenheter blir jag glad! Tack på förhand

• Svar på tråden Överrörlig.....problem?
  • Majsan70

Jag är gravt överrörlig i alla mina leder. Mina två första graviditeter klarade jag helt utan foglossningar. Tredje grav. fick jag dock hemsk foglosssning. Men det har ju med hormoner att göra, så överrörligheten måste inte vara boven i dramat.

• Pyret3

Vet inte om det finns ett samband. Men jag hade lite foglossning med Nr.1 mer med Nr.2 och rätt så illa med Nr.3.
    Är själv överrörlig,,,Blev ganska bra igen när sista bebisen här belv 4 månader.

• Kisabo

Tack för svaren alla

Bonanza: det finns ett test (kommer inte ihåg vad det heter) men enligt det testet ska man klara vissa övningar för att klassas som överrörlig. Man ska kunna böja fingrarna "bakåt" i 90grader, böja tummen så den nuddar underarmens undersida, kunna sträcka knän och armbåga "bakåt" minst 10 grader (tror jag, möjligen 15grader) och slutligen kunna böja sig framåt med raka ben och lägga handflatorna mot golvet. Oftast när man är överrörlig kan man även böja ryggen bakåt extremt mycket  men att "bara" kunna böja bak ryggen mycket räcker inte för att få "diagnosen" överrörlighet.

Fler erfarenheter någon?

• Smulan 79

Men Kisabo - Om du kommer ner med händerna beror ju på hur välstrechade muskler man har på baksidan av låren väl??

Jag har bechterews, så jag ska strecha ofta och mycket. När jag ligger i och är duktig, så får jag ner dom. Men när jag slarvat med övningarna så når jag inte.

• Pyret3

När jag var i de undre tonåren,,,,så kunde jag sitta på golvet,,,,med låren ihop och vinkla ut underbenen i 90 grader....Men usch vad mycket ont man hade innan det blev bättre

• Kisabo

Smulan 79: ja visst har det med de musklerna att göra också men är man överrörlig klarar man det utan att behöva stretcha en endaste gång Men du har rätt, just den övningen är väl inte helt typisk för bara överrörliga, de andra däremot har ju mer med leder än med muskler att göra.

Pyret3: ojdå, du måste ha haft otroligt rörliga höfter.....men det har blivit bättre säger du? Har du stelnat på äldre dar eller Skönt iaf att det har blivit bättre!

• styrdalen

också överrörliga leder, har haft grav foglossning varje gång. Tre barn väntar nummer 4 och foglossningen har redan börjat i v.14.

• Senap

Jag är grovt överrörlig (fick höra jag borde bli ormkvinna ) främst i höften som måste läggas tillbaka lite då och då av kiropraktor. Men jag hade ingen foglossning. Använde höftbälte förebyggande när jag red och gick mycket ändå.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • Senap

Just det! Jag frågade min kiropraktor just om detta när jag var gravid, om det blev ännu värre för oss överrörliga men han sa då att det är inte säkert. För när magen växer så sträcks senorna och "knyter upp" ryggen. Så många överrörliga upplever mindre problem än normalt (men inte alla) då senorna är i normalsträckning istället för lösa. Men som alltid är det bäst att ha muskler som håller ihop det som senorna inte håller ihop.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • Kisabo

Det verkar som det är väligt individuellt ju....bara att hoppas att man klarar sig från alltför besvärliga foglossningssmärtor.

• Pyret3
    Kisabo:  Nä ,,,höfterna var inte det värsta,,,utan knäleder, vrister, handleder......men iochförsig så kunde jag nog " knyta ihop" fötterna bakom nacken hehehehe.

Jag var ju på läkar kontroll för det här när jag var typ 13 år,,,,men han sa att det skulle bli bättre efter 20-års åldern.
    Men när jag var 17 år så började jag träna bodybuilding. Körde hårt i 3-4 år. Sedan dess har jag alltid mått bra i min kropp,,,,( förutom graviditets krämpor )
  • Belana

Jag är överrörlig, framföraalt i bäckenet, det är inte helt stabilt i "vanliga fall" utan är ungefär som vid foglossning (inte mina egna ord, läkerord).
    Men det gick alldeles utmärkt under min graviditet! Man vet ju som överrörlig hur man ska röra sig, stretcha och inte röra sig för att undvika smärta. Det har man stor nytta av under graviditet.

• Pyret3

Belana: Precis,,,man har ju fått lära sig med åren hur man ska röra sig
    Men det måste vara jobbigt att ha överrörlighet i bäckenet,,,,,

~~~~Älskar mina barn~~~~
  • Bispan

Tidigare stretchade jag eftersom jag ofta kände mig stel och hade ont. När jag tog kontakt med sjukgymnast pratade vi om stretchning, hur jag hade gjort och så. Han frågade mig varför jag ska stretcha, han ansåg att jag är för rörlig som det är.

Jag stretchar i stort sett ingenting nuförtiden men jobbar med stabiliseringsövningarna jag lärde mig. Har inte varit så här bra i ryggen/kroppen på många år.

• Tissa

Jag är överrörlig i höfter/bäcken och hade problem tidigt med foglossning. Köpte dock bälte som jag använt flitigt så har klarat mig bra sedan dess.

• Belana

Bispan:
    Jag har ett program jag går efter, då jag är överrörlig i leder och mycket stel i stora muskelgrupper (jag har naturligt mycket stora muskler, ingen optimal kombination). Så för att ha balans i kroppen gör jag både stabiliseringsövningar där jag är för mjuk och stretchar där jag är för hård. Detta program har jag också tagit fram ihop med sjukgymnast. Och så vinklingen på bäckenet också... Det känner du säkert igen.
    Och Pyret3: det gör att jag knappt har några problem alls nu för tiden. Om jag inte fuskar med mina övningar förståss. Men då får jag skylla mig själv, för hjälpen finns ju!

Svar på tråden Överrörlig.....problem?