• Kisabo

Överrörlig.....problem?

Hej alla!
    Jag har en fundering angående överrörlighet och foglossningsbesvär....är det så att det finns en korrelation mellan dessa två? Om man är överrörlig, får man alltid foglossning då? Kommer det snabbare hos överrörliga än hos "normala" Får man mer ont om man är överrörlig? Jag själv har problem med överrörliga leder och just SI-lederna har bråkat väldigt mycket med mig genom åren....nu är jag för första gången gravid (V11) och jag måste erkänna att jag är en smula orolig....har problem med rygg/bäcken sedan lång tid ändå och om jag drabbas av foglossning lär jag väl knappt överleva Nåja, finns det någon som vill dela med sig av erfarenheter blir jag glad! Tack på förhand

• Svar på tråden Överrörlig.....problem?
  • Kisabo

Tack för svaren alla

Bonanza: det finns ett test (kommer inte ihåg vad det heter) men enligt det testet ska man klara vissa övningar för att klassas som överrörlig. Man ska kunna böja fingrarna "bakåt" i 90grader, böja tummen så den nuddar underarmens undersida, kunna sträcka knän och armbåga "bakåt" minst 10 grader (tror jag, möjligen 15grader) och slutligen kunna böja sig framåt med raka ben och lägga handflatorna mot golvet. Oftast när man är överrörlig kan man även böja ryggen bakåt extremt mycket  men att "bara" kunna böja bak ryggen mycket räcker inte för att få "diagnosen" överrörlighet.

Fler erfarenheter någon?

• Kisabo

Smulan 79: ja visst har det med de musklerna att göra också men är man överrörlig klarar man det utan att behöva stretcha en endaste gång Men du har rätt, just den övningen är väl inte helt typisk för bara överrörliga, de andra däremot har ju mer med leder än med muskler att göra.

Pyret3: ojdå, du måste ha haft otroligt rörliga höfter.....men det har blivit bättre säger du? Har du stelnat på äldre dar eller Skönt iaf att det har blivit bättre!

• Kisabo

Det verkar som det är väligt individuellt ju....bara att hoppas att man klarar sig från alltför besvärliga foglossningssmärtor.

Svar på tråden Överrörlig.....problem?