• juzze

Vad göra med rökt lax?

Jaa, jag har en förpackning med såndär skivad kallrökt lax i kylen som går ut imorrn. Vad ska jag hitta på med den?! Har total idétorka! Jag brukar annars göra pasta med laxsås (smula sönder klippt lax i en het kastrull, tills det blir små små "genomstekta" bitar, ha i en burk (lätt) creme fraiche, en knippe dill, ev ett par droppar citron, salt och peppar. supergott och enkelt, men nu måste jag hålla mig borta från mjölkprodukter ett tag för att kolla om jag är laktoskänslig..iih!)

Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Vad göra med rökt lax?
  • CeeJay

Rosta en macka, bre på smör och lägg på en skiva lax *mums*

• juzze

Åh, laxpudding kanske vore något.. har dock aldrig gjort det, har du måntro ett recept i bakfickan? ;)

CeeJay: låter gött, men kanske inte så mycket till mat..? :=

• CeeJay

Jag är liten till maten just nu eftersom jag försöker gå ner i vikt så jag tänkte inte så långt att det kanske finns andra som vill äta mer rejält

• Sofie1979

Får du inte äta laktosfria produkter?? Finns ju massor av.

Jag gjorde laxbakelse på midsommarafton, gott!

Hacka lite lax
    Creme fraiche
    lite dill
    lite majonäs
    rom
    salt, peppar
    3 st skivor formfranska (skär bort kanter)

Blanda det till en smet och bre på formfranskan, sen lägger du en till och en till, så blir det en bakelse. Bre på sidorna och sätt lite sallad runt. Lägg på lax, gurkbit, en klick rom och dillkvist. Det blir så gott!

Men detta går bara att göra om du får äta laktosfri creme fraiche smakar som vanlig.

• AnnaK

Lax- och limepasta
    Snabbt och enkelt med lax, lime och pasta.

Tid: 15 minuter

4 portioner

Du behöver:
    2 dl crème fraiche
    3,5 dl mjölk
    saft från 1 lime
    citronsaft
    300 g rökt lax
    1 pkt dill
    svartpeppar
    1 squash (går bra att utesluta om man vill)
    ca 2 msk maizena eller idealmjöl
    pasta

Gör så här:
    Koka pasta enligt anvisning på förpackning.

Blanda crème fraiche, mjölk och saft av lime i en kastrull och låt koka upp. Tillsätt maizena eller idealmjöl och låt koka ca 1 minut.

Skär laxen och squashen i mindre bitar och blanda ner i såsen tillsammans med dillen. Låt allt bli varmt. Smaka av med svartpeppar och citronsaft.

Servera med såsen med pasta och grönsaker.

• AnnaK

Pastasås på rökt lax
    Rökt lax i valfri mängd
    1 burk skivade champinjoner (ca. 250-300 gram).
    1 burk annanas
    Gula tomater
    Kokosmjölk
    Olivolja
    Kryddor (valfria)

Tillagning
    1. Häll lagom med olivolja i en kastrull. Lägg sedan i laxen efter att du skurit den i mindre bitar. Låt det värmas på en liten stund.
    2. Tillsätt champinjoner, annans skuren i mindre bitar samt gula tomater i mindre bitar. Rör om och låt puttra lite. Krydda med valfria kryddor.
    3. Häll över kokosmjölken, och låt puttra på ett tag. Smaka av och krydda eventuellt mer.

Serveras förslagsvis med fullkornspasta, men kan funka till ris och potatis med.

• AnnaK

Laxpasta med fiskkrydda

Recept för 4 personer

250 g pasta (makaroner, skruvar eller snäckor)
    150 g rökt lax
    ½ färsk gurka
    2 dl crème fraiche (går bra med lättvarianten)
    ½ tsk salt
    ½ tsk Örtodlarnas fiskkrydda
    1 pressad vitlöksklyfta
    ½ dl hackad dill
    Isbergssallad eller Ruckolasallad

Koka pastan
    Skär laxen i strimlor och gurkan i tärningar Blanda crème fraiche, salt, fiskkrydda, vitlök och dill. Spola pastan och låt den rinna av. Rör ner sås, lax och gurka. Blanda i salladen strax före serveringen

• AnnaK

Paj med rökt lax
    Recept för 5 portioner.

Pajdeg:
    75 g smör
    3 dl vetemjöl
    5 msk kesella (kvarg)

Till fyllningen:
    300 g kallrökt lax
    300 g kall kokt lax
    1 dl finhackad purjolök
    3 msk hackad dill
    1 msk riven pepparrot
    2 dl grädde
    1 dl mjölk
    5 ägg
    1 kryddmått vitpeppar

Hacka samman kallt smör och vetemjöl i matberedare. Tillsätt kesella och kör ihop till slät deg. Låt degen ligga en stund i kylskåp innan den kavlas ut och läggs i en pajform med 24 centimeter i diameter. Förgrädda pajskalet 10 minuter. Ungsvärme, 200 grader. Skär kallrökt och kokt lax i mindre bitar. Hacka purjolök och dill, riv pepparrot och blanda allt med grädde, mjölk och ägg. Krydda med vitpeppar. Du behöver inte salta. Den rökta fisken är tillräckligt salt.
    Slå blandningen i pajskalet och grädda cirka 40 minuter i 225 graders ugn. Pajen kan serveras varm, ljummen eller kall.

• Soya

Gör en omelett med lax i eller till. Eller stek skivorna snabbt och servera med potatis. Eller strunta i att steka dem och ät dem som de är, med potatis.

Bland mummig sås med gräddfil (eller ja, laktosfritt alternativ) och wasabi (vanlig pepparrot funkar ju också).

Eller gör egen sushi med lite svensk touch :)

Svar på tråden Vad göra med rökt lax?