• Johanna 1979

Fött barn med pannbjudning?

Är det någon som har fött barn som har legat i vidöppet läge och pannbjudning? I så fall, har ni fött vaginalt eller har det blivit kejsarsnitt? Själv så låg min flicka på detta sätt och det blev en jobbig förlossning med sugklocka.

• Svar på tråden Fött barn med pannbjudning?
  • Johanna 1979

Vidöppet läge är när bebisen ligger med sin rygg mot mammans rygg. Vanligast är att bebisen ligger med ryggen utåt.

Jag sprack väldigt mycket!! Sugklockan släppte första gången så läkaren satte in den med "våld" andra gången. Då redan kände jag att jag sprack av "bara" det. Sen kom hon ju ut med en väldig fart oxå i och med att de drog ut henne så.. aj, aj. Jag fick inte sitta på två veckor..

• Johanna 1979

Ja, jag skulle absolut ha velat haft snitt om jag skulle ha vetat om detta. Det var ingen höjdare kan jag säga. Efteråt konstaterade både BM och läkare att det borde ha varit snitt.. så dax då!

• Johanna 1979

Jag läste just att 0,05% av alla barn föds i pannbjudning! Jag antar att vi är ganska unika då!

• Johanna 1979

Om en bebis ligger vidöppet syns det bra på ul. Om man har moderkakan i framvägg ligger bebisen ofta i vidöppet läge eftersom den oftast svänger sig mot moderkakan på slutet. Men under förlossningen så svänger sig ofta bebisen "rätt väg" men inte alla gånger.

För mig så blev det sugklocka eftersom Idas hjärtljud blev dåliga innan jag ens var helt öppen. Men var ändå tvungen att krysta ett bra tag innan de till slut bestämde sig för att använda klockan. Det var en jobbigt!!

Svar på tråden Fött barn med pannbjudning?