• thefrog

bygga toalett

någon som byggt en ny toalett i sitt hus? kostnad? avlopp med mera? själv eller firma?
    snälla någon, jag börjar känna mig smått desperat. har vårt hus på försäljning men ingen vill ha de pga toalett enbart i källaren så nu funderar vi på att bygga en liten toalett uppe inna vi fortsätter försäljningen.

• Svar på tråden bygga toalett
  • Venusmannen

Kostnaden är naturligtvis väldigt beroende på hur svårt det är att ansluta vatten/avlopp, samt hur avancerat ni tänkt bygga och hur mycket ni kan göra själva.

Skall det bara bli en enkel toalett, eller skall det vara dusch och så också?

Hur nära finns vatten/avlopp där ni tänkt bygga?

• thefrog

bara en väldigt enkel toalett, utan dusch. det är nog ganska när avloppet så vi kan nog lätt koppla pådet. vi kan göra i princip det mesta själva. vad måste man ha hantverkare till att göra eller får man gör allt själv om man kan?

• Venusmannen

Ni får väl i princip göra allt själva, utom ev. elarbeten förutsatt att ni har kunskaperna och kan göra det "fackmannamässigt".

Skall det bara vara en toalett med wc och tvättställ, så är ju kraven betydligt mindre än om det skulle vara dusch också.

Material till enkla uppreglade väggar, enkel dörr, målad väv på väggarna, billig klinker på golvet, budgetvariant av wc och handfat kan man säkert få för under 10 000 kr. Kostnad för vatten och avlopp är så svårbedömt. Allt från en tusenlapp om det är så enkelt som du beskriver och ni gör det själva, till kanske bortåt 20 000 kr om det blir mer avancerat och skall till en rörmokare. Elinstallation är också svårbedömt, men räkna med kanske 2 000 kr för en enkel taklampa.

Har ni övervägt vad en enkel toalett verkligen skulle tillföra för intresset och ett kommande försäljningspris? Är det det som köparna verkligen söker? Kanske kan en större investering med ex. ett komplett badrum vara en bättre idé?

• thefrog

det har varit enbart toalett som varit att instresset minskat, nyrenoverat badrum (2005, helkaklat o allt nytt i princip)finns det nere. men vi prata med vår mäklare nyss o han tyckte vi skulle vänta lite med att göra något mer. vi får hoppas att någon i alla fall lägger ett bud så vi får fundera över saken. jaja, tack för prisex i alla fall.

• Venusmannen

Lite mer nyfiken..

Bor ni i ett sutteränghus eller liknande, eller varför finns badrummet i "källaren"?

Är det alltså den enda toaletten som finns?

När jag värderar (nej jag är inte värderingsman) ett hus, så "skriver" jag också ner värdet rejält om det bara finns en toalett.

• thefrog

det är ett gammalt hus (byggt 1935) och ganska litet därför ligger det i källaren. jo, de som kollat har ju sagt nej pga toaletten i princip.
    nu blir jag nyfiken, varför "skriver" du ner värdet rejält om det bara finns en toalett? min familj var 5 pers o vi har klarat oss på en toalett o en separat dusch.
    mend et är ju så olika på vad man har för behov iofs. bara lite nyfiken.

• Venusmannen

Visst klarar man sig på en toalett på 5 personer, men visst har det tendens att bli en viss kö där på morgonen. Kanske inte så uppenbart med separat dusch. Sedan ser jag ju det som en enorm fördel när någon är magsjuk, och man slipper använda samma toalett.

Det här med badrum har väl blivit något som värderas allt högre kan jag känna. Vi har badrum och gästtoalett idag, men har ändå övervägt tanken att installera en tredje i källaren i samband med att vi skall bygga bastu där.

• thefrog

ok...var bara lite nyfiken. visst har det blivit något som värderas högre. det vi har renoverade vi i höstas o är nu helkaklat. det enda som behövs göras med detta huset är en utbyggnad ev o i alla fall en toalett. tycker inte priset är så farligt då det ligger ca 7 mil från gbg till exempel där priserna är skyhöga. (vårt hus: 775 000) allt är gjort lixom, dränerat, helt nytt kök, nytt elsystem, nya fönster, nytt badrum stor altan med mera. ändå är ingen intresserad än så länge. men men...det är bara att vänta. till slut dyker rätt köpare upp.

• Venusmannen

Vad säger mäklaren?
    De brukar ha ganska god uppfattning om vad potentiella kunder vill ha, prisnivåer etc.
    Om du kollar i husannonserna i tidningen? Hemnet? Vad har ni att "konkurrera" mot?

Finns det en allmänt hög förfrågan där ni bor, så kanske det trots allt, som jag skrev tidigare, kan vara en idé att göra en större förändring före ni säljer. Många som köper idag är allt för "lata" och vill flytta in direkt med allt färdigt och klart. Alternativet är ju att kanske gå ner lite i pris om det är möjligt/beroende på hur angelägna ni är att sälja.

• thefrog

vi ska ut med en ny annons nu med lägre pris. andra lite större hus här omkring men med två toaletter men inte alls lika mycket i ordning ligger på över miljonen mellan en o en o en halv. så vi ligger väl rätt i pris. mäklaren tyckte inte vi skulle bygga till en toalett uppe för vi får inte igen dom pengarna. det är nog ganska hög förfrågan här omkring o just nu är det ganska m ånga hus ute. men vi har inte jättebråttom men detär ju tråkigt att betala på ett lån till ett hus man inte bor i. vi har fått lgh från 1/8. men vi sitter inte i sjön även om vi behöver betala på huset ett tag. ganska skönt.

• abnocto

Jag tycker mig märka att marknaden har gått lite lite på efterfrågan på hus. Om det beror på att sommaren är här, räntorna har gått upp, börsen gått ned eller om det bara har börjat byggas mycket mer vet jag inte.
    När jag sålde nu var det bara två intresserade (alla hus sålda innan fick 200 000 kr mer trots att de inte var iordninggjorda).

• thefrog

ja, mäklaren sa tt det varit mycket hus ute nu men vi håller tummarna till att detär sålt innan hösten.

Svar på tråden bygga toalett