• Kwela

OFÖRKLARLIGT barnlös- hur pass vanligt?

Hej!

Nu undrar jag om det finns några fler där ute som är i liknande situtation eller någon som vet hur vanligt/ovanligt det är att ha:

- normalt BMI
    - båda 29 år
    - regelbunden mens och äl
    - inga hormonella problem
    - inga sjukdomar
    - toppen kvalité på simmarna
    - ett relativt sunt liv

OCH INTE LYCKATS BLI GRAVID PÅ 1 1/2 ÅR TROTS TAPPRA FÖRSÖK?

Håller på att bli galen...båda två!

• Svar på tråden OFÖRKLARLIGT barnlös- hur pass vanligt?
  • Kwela

Snoopy finns det ngn läkare som har kunnat ge er en vettig förklaring till varför ni måste gå igenom detta? Kram

• Kwela

Hoppas det funkar till hösten för er!!! Är det ok att fråga hur många IVF ni har gjort? Prövade ni insemination innan dess oxå?

Vi har inte alls fått ngn vettig förklaring, utan det verkar inte vara ngn som vet. Jag hade nästan hellre velat veta. Blir ledsen för vi som par passar så bra ihop på alla plan, förutom det biologiska- varför?! Försöker naturen säga ngt till oss, eller är jag ute och cyklar...

Till hösten blir det insemination!

• Kwela

Tack för alla svar.

När man inte vet vad felet/felen är så blir allt så jobbigt. Hur länge orkade ni tänka "det kanske blir ngt denna månad"? Det är skönt i alla fall och veta att det finns hjälp att få- grattis till er!!! Det där plusset måste göra att det är värt allt.

Har bestämt mig att berätta för mina föräldrar vad det är vi går igenom, vilket oxå känns så tråkigt. Jag har alltid drömt om vad och hur vad ska berätta för dem att de ska bli morföräldrar. Det här vet jag inte riktigt hur jag ska få fram...

• Kwela

Lina 1979 "Tycker inte ni ska hetsa upp er för att ni inte kunnat på 1-2 år, det kan ju faktiskt ta längre tid"

Personligen tycker jag att det är upp till var och en när man ska få "hetsa upp sig". Alla vi människor är annorlunda och har olika bakgrund. För mig och min sambo är 1 1/2 år en väldigt lång tid...

• Kwela

Har just berättat för min mamma och det känns så skönt att ha henne som stöd. Men sorligt...

• Kwela

Jag hoppas verkligen att forskningen går framåt så att alla dessa pars lidande får ett slut.

Jag blir så ledsen när jag hör att vissa människor tycker att man inte ska trotsa naturen. Det sårar...

Är det ngn som känner till som det har gjorts ngn dokumentär om oförklarlig barnlöshet?

• Kwela

Sejrla

Jag ska kasta lite tärning nu Tyckte om den idèn. Ang dom där 5% chansen efter 1 år så skulle det vara intressant att få veta vad som ingår lite mer i de siffrorna. Kram

• Kwela

Sötboll

Vi har vänt oss till den privata vården. Kolla upp det! Jätte bra att den finns och det är inte så dyrt i alla fall med insemination, ca 2000kr/försök.

Isis

Tråkigt att höra din historia där ni har provat ALLT och så går det ändå inte. Kram till er. Jag tycker oxå att det är märkligt. Har läkarna någonsin sagt till er att det kan bero på att ni kanske inte passar genetiskt? Det är sånt som jag är rädd för... Här har man en kille som man älskar och har letat efter hela sitt liv och så kanske visar det sig att naturen inte håller med om det. Tungt...

Men så tänker jag ändå att det finns oftast en mening med livet. Kanske är ni utvalda att kunna älska vilket barn som helst, och att ni kommer att bli underbara föräldrar till ett barn som verkligen behöver det! Det är fint tycker jag.

• Kwela

Sötboll

Gör dom insemination på den privata kliniken? Annars är det ju upp till dig och din kille om ni vill ta kopior på allt och gå till ett annat ställe.

Personligen tycker jag att det är skönt att det har tagit lite tid innan vi ska göra insemination. Till hösten ska vi på besök och sedan blir nog själva inseminationen i okt- nov. Då är vi uppe i nästan 2 års försök (om det inte tagit sin innan dess). Det tycker jag känns bra för jag vill ju allra helst av allt att vi ska kunna få barn på egen hand och jag skulle inte kunna känna efter ett år att vi hade testat färdigt i sovrummet för att kunna veta det. Men självklart är det upp till var och en.

Men varje månad är en besvikelse och jag har inget bra tips på hur man får de här månaderna att gå... men på något vis så gör dom ju det ändå även om de är fyllda med sorg!

• Kwela

Jag vet inte vilka regler som finns, men däremot är det ju alltid väntetider inom landstingen. I Sthlm är det ca 1 år. Att privata kliniker skulle ha regler tycker jag låter konstigt, men som sagt jag vet inte. När vi ringde och beställde tid så frågade hon hur länge vi hade försökt. Annars så finns det klinker i Danmark om ni nu känner att ni har bråttom och inte vill testa på egen hand ett tag till. Men ring runt till olika klinker här i Sverige och fråga om de har regler och fråga även om de nu har det, varför.

• Kwela

Sthlm 1979... nä jag har aldrig varit gravid!

Sambal... härligt och se att ni fick ett kärleksbarn!

Ååå vad dom där siffrorna är deprimernade! Tänk om vi aldrig får vårt barn...snyft!

Cah... visst vill man hellre veta?

• Kwela
    Någon som har blivit gravid i sommar?
    Vill bli mamma... snart!
  • Kwela
    Shinegirl- vi står i kö för att få göra IVF. Men det är ca 1 års väntetid, så ngn gång nästa sommar/ höst kanske. Känns som ett skämt att lida så länge till. Ja visst är det konstigt att man kan vara helt frisk men att man inte blir gravid?! Det skulle vara så skönt och få en förklaring till det hela eller hur?

Berätta mer Sötboll
    Vill bli mamma... snart!
  • Kwela

Förlåt Sötboll det var så länge sedan jag var i tråden så därför kommer jag inte ihåg det du skrev tidigare. Men kul att vi har fått liv i den igen.

Men vad menar dom med att ni inte är kvalificerade för IVF? Vilka är det då och vilka inte. Vem bestämmer sådant? Dumt...

Vill bli mamma... snart!
Svar på tråden OFÖRKLARLIGT barnlös- hur pass vanligt?