Sällar mig till skaran...
Vi är oförklarligt barnlösa sedan 2000. Har gjort 3 IVF och 4 FET utan graviditet. Har fått kanonfina ägg/preembryon av god kvalitet och bra i antal med frysmöjligheter vid varje IVF. Ändå ville det sig inte. Inga fel hittade som kan förklara det hela. Min man har barn sedan tidigare, bra spermakvalitet, bra äggkvalitet, regelbunden äl, normal BMI, sunt leverne, akupunktur osv.
Nu har vi gått vidare mot adoption och är nöjda och glada för det vägvalet.
Har också hört av min läkare, siffran på 3 % chans till graviditet om man försökt i ... jag tror det var 2 år. tyvärr är procenten emot en! Vi bad om ett intyg inför vår adoption nu, ifrån behandlande läkare på kliniken. Där står det svart på vitt att våra chanser att uppnå graviditet ses som mycket små.
Visst är det märkligt att 2 till synes friska och normala människor inte ska kunna få till en graviditet. För min personliga del tror jag att det handlar om kemi. Vissa människor funkar inte ihop genetiskt, dvs får ingen avkomma. Har hört/sett fall där folk skiljer sig och det sedan kommer barn relativt snabbt med ny partner. Konstigt är det...