• Kwela

OFÖRKLARLIGT barnlös- hur pass vanligt?

Hej!

Nu undrar jag om det finns några fler där ute som är i liknande situtation eller någon som vet hur vanligt/ovanligt det är att ha:

- normalt BMI
    - båda 29 år
    - regelbunden mens och äl
    - inga hormonella problem
    - inga sjukdomar
    - toppen kvalité på simmarna
    - ett relativt sunt liv

OCH INTE LYCKATS BLI GRAVID PÅ 1 1/2 ÅR TROTS TAPPRA FÖRSÖK?

Håller på att bli galen...båda två!

• Svar på tråden OFÖRKLARLIGT barnlös- hur pass vanligt?
  • Sejrla

Kikar in i den här tråden lite. Vi har försökt bli med barn i drygt ett år, har fått ett MA och sedan har det varit tomt om plussande. Tänkte bara delge en liten tanke jag hade för ett tag sedan. Det här med statistik kan ju ibland vara lite knivigt att greppa och jag gjorde därför ett litet experiment. Man brukar säga att man normalt har ca 20% chans att bli gravid varje månad så jag tog en tiosidig tärning och ett slag fick representera ett försök att bli gravid. Om jag slog en 1:a eller en 2:a (=20%) så blev man gravid och annars inte. Flera gånger slog jag en 1:a eller 2:a på första till tredje slaget (dvs inom tre månader) men det hände också att det tog flera slag (försök) innan jag slog 1 eller 2. En omgång tog det 16 slag (dvs 16 månader). Sedan måste man också ta med i beräkningen att man brukar säga att en kvinna i genomsnitt har 10 ÄL på 12 månader. Man får alltså plussa på 1-3 månader på 16 för de månader man inte har haft ÄL. Det jag ville visa för mig själv var att även slumpen, den som också gör att vissa har tre barn där de blivit gravida på första försöket varje gång, också kan ge att man inte blir gravid på 1.5 år. Jag vet inte om någon annan blir hjälpt av det men jag fick i alla fall lite mer perspektiv på det här med hur lång tid det tar innan man blir gravid. Sedan kan det ju finnas andra saker som leder till att man inte blir gravid, både sådana man redan vet om som hormonbalans och dåliga spermier och sådana som klassas som oförklarliga för att man inte vet ännu. Det blev ett långt inlägg, hoppas någon orkade läsa hela

• Sejrla

Hm, den siffran har jag inte sett, vet du var den kommer ifrån *nyfiken*? Det enda jag menade var att även räknat med 20% chans per månad så kan det ta mer än ett år. Är inte 3-4% inräknat de som har andra faktorer som påverkar, som sjukdomar etc? Jag utgick endast ifrån om det inte finns några komplikationer (varken de vi vet om eller okända), och i det fallet borde inte chanserna minska för att det gått mer än ett år *klurar*. Nåja, det var endast ett litet experiment som hjälpte mig att få perspektiv på den här ibland lite upphausade karusellen som man klivit på

• Kwela

Sejrla

Jag ska kasta lite tärning nu Tyckte om den idèn. Ang dom där 5% chansen efter 1 år så skulle det vara intressant att få veta vad som ingår lite mer i de siffrorna. Kram

• Sötboll

Vi har försökt i ca 1 år och har precis avslutat en utredning. Inga fel hittades. Har lite PCO men har ägglossning ändå, vilket jag också trodde (och känner). Får ingen behandling alls förrän nästa vår (snart 1 år )... vad ska man göra?
    Känns så olidligt att vänta... kämpar ni bara på som vanligt?

• Isis

Sällar mig till skaran...
    Vi är oförklarligt barnlösa sedan 2000. Har gjort 3 IVF och 4 FET utan graviditet. Har fått kanonfina ägg/preembryon av god kvalitet och bra i antal med frysmöjligheter vid varje IVF. Ändå ville det sig inte. Inga fel hittade som kan förklara det hela. Min man har barn sedan tidigare, bra spermakvalitet, bra äggkvalitet, regelbunden äl, normal BMI, sunt leverne, akupunktur osv.

Nu har vi gått vidare mot adoption och är nöjda och glada för det vägvalet.

Har också hört av min läkare, siffran på 3 % chans till graviditet om man försökt i ... jag tror det var 2 år. tyvärr är procenten emot en! Vi bad om ett intyg inför vår adoption nu, ifrån behandlande läkare på kliniken. Där står det svart på vitt att våra chanser att uppnå graviditet ses som mycket små.

Visst är det märkligt att 2 till synes friska och normala människor inte ska kunna få till en graviditet. För min personliga del tror jag att det handlar om kemi. Vissa människor funkar inte ihop genetiskt, dvs får ingen avkomma. Har hört/sett fall där folk skiljer sig och det sedan kommer barn relativt snabbt med ny partner. Konstigt är det...

• Isis

"Min man har barn sedan tidigare, bra spermakvalitet, bra äggkvalitet, regelbunden äl, normal BMI, sunt leverne, akupunktur osv."

Hahahaha! Nej, min man har inte regelbunden äl... Hehe, såg lite kul ut upptäckte jag!

• Kwela

Sötboll

Vi har vänt oss till den privata vården. Kolla upp det! Jätte bra att den finns och det är inte så dyrt i alla fall med insemination, ca 2000kr/försök.

Isis

Tråkigt att höra din historia där ni har provat ALLT och så går det ändå inte. Kram till er. Jag tycker oxå att det är märkligt. Har läkarna någonsin sagt till er att det kan bero på att ni kanske inte passar genetiskt? Det är sånt som jag är rädd för... Här har man en kille som man älskar och har letat efter hela sitt liv och så kanske visar det sig att naturen inte håller med om det. Tungt...

Men så tänker jag ändå att det finns oftast en mening med livet. Kanske är ni utvalda att kunna älska vilket barn som helst, och att ni kommer att bli underbara föräldrar till ett barn som verkligen behöver det! Det är fint tycker jag.

• Sötboll

msnorrland:

Det är på en privat mottagning som vi har gjort utredningen. Så om inte ens dom tycker att vi ska få någon behandling alls på nästan 1 år nu så är man ju rädd att landstinget håller med... vet inte vad man ska göra. Trodde man hade rätt till inseminationsförsök eller ivf efter 1 års försök. Eller annars någon annan behandling under tiden man väntar på att det ska ta 2 år, så man får försöka med ivf.

Svar på tråden OFÖRKLARLIGT barnlös- hur pass vanligt?