• Kwela

OFÖRKLARLIGT barnlös- hur pass vanligt?

Hej!

Nu undrar jag om det finns några fler där ute som är i liknande situtation eller någon som vet hur vanligt/ovanligt det är att ha:

- normalt BMI
    - båda 29 år
    - regelbunden mens och äl
    - inga hormonella problem
    - inga sjukdomar
    - toppen kvalité på simmarna
    - ett relativt sunt liv

OCH INTE LYCKATS BLI GRAVID PÅ 1 1/2 ÅR TROTS TAPPRA FÖRSÖK?

Håller på att bli galen...båda två!

• Svar på tråden OFÖRKLARLIGT barnlös- hur pass vanligt?
  • Cahela

vi är oförklarligt barnlösa.
    Vi har gjort fyra insem varav tre stimulerade men inget har tagit sig.
    Jag har svarat mkt bra på både pergo (enkelkur ) och sprutor ( 75 ie i dos).
    Jag är dödligt less på att höra hur bra allt ser ut och att vi har goda förutsättningar.
    det tar sig ju aldrig för oss så ngt snett är det ju.........

Dock är jag lite skeptisk till statistiken som skrevs i inlägget ovan angånede oförklarligt barnlös.
    På klinikerna säger de ju oftast att det är 30 % per IVF försök att lyckas så att oförklarligt barnlösa skulle ha 20,7 % enligt den boken ställer jag mig mkt frågande till.
    Jag har själv den boken och tycker den är bra men statistiken är jag lite frågande till.

• GrönDrake
    cah: Ang statistiken så kan det väl vara så att ibland räknar man på chans till graviditet och ibland antal graviditeter med födda barn, alltså en del blir gravida vid t ex IVF men får missfall, förstår du hur jag menar?
  • Kwela

Sthlm 1979... nä jag har aldrig varit gravid!

Sambal... härligt och se att ni fick ett kärleksbarn!

Ååå vad dom där siffrorna är deprimernade! Tänk om vi aldrig får vårt barn...snyft!

Cah... visst vill man hellre veta?

• Kwela
    Någon som har blivit gravid i sommar?
    Vill bli mamma... snart!
  • shinegirl

msnorrland

jag vet precis hur du känner jag och mannen har försökt aktivt i 2 år jag har aldrig blivit gravid.Har gjort utredning men inget fel hittades allt såg bra ut.
    - normalt BMI
    - jag 23 år mannen 34 år
    - regelbunden mens och äl
    - inga hormonella problem
    - inga sjukdomar
    - toppen kvalité på simmarna
    - ett relativt sunt liv

Jag provar med clearblue äl test varje månad och får utslag men det blir aldrig något.
    Vi får inte göra IVF Förns efter sommaren 2007 de tycker att jag är för ung. Sedan säger läkaren att hon tror att vi kommer att få till det på naturligt sätt. Håller på att bli tokig.
    Kan du inte få göra IVF? Håller tummarna för dig hoppas att de tar sig snart
    Kram

• Sötboll

vi får inte heller göra ivf för de tror att vi kommer att bli gravida på naturlig väg, men man har ju svårt att tro på det själv...

• shinegirl

Sötboll

Hur gick utredningen? diagnos?
    Lycka till håller tummarna för er
    kram

• Kwela
    Shinegirl- vi står i kö för att få göra IVF. Men det är ca 1 års väntetid, så ngn gång nästa sommar/ höst kanske. Känns som ett skämt att lida så länge till. Ja visst är det konstigt att man kan vara helt frisk men att man inte blir gravid?! Det skulle vara så skönt och få en förklaring till det hela eller hur?

Berätta mer Sötboll
    Vill bli mamma... snart!
  • Sötboll

Jag har skrivit i denna tråd förut. Har försökt 13 månader, gjorde utredning men hittade inga fel. Vår privata gyn ansåg oss inte kvalificerade för ivf vad han nu menade med det...och hade vi inte blivit gravida förrän i vår så fick vi höra av oss. Ingen annan hjälp/alternativ fick vi.

• Kwela

Förlåt Sötboll det var så länge sedan jag var i tråden så därför kommer jag inte ihåg det du skrev tidigare. Men kul att vi har fått liv i den igen.

Men vad menar dom med att ni inte är kvalificerade för IVF? Vilka är det då och vilka inte. Vem bestämmer sådant? Dumt...

Vill bli mamma... snart!
  • Sötboll

Ingen fara länge sen vi skrev i den ja.

Ja jag vet inte vad han menade. Verkade som att vi inte hade problem nog att få barn så att vi inte var kvalificerade, eller att han menade att vi inte försökt länge nog. Jag hade precis gjort spolningen när han sa det, utan något smärtstillande, så jag var rätt mör och orkade inte riktigt fråga vad han menade. Men man hoppas ju på ett mirakel varje månad men chanserna känns inte så stora längre

• nollåttan

Ja är det inte märkligt..? Jag har suttit och läst era inlägg nu en stund och känner igen mig. Det hade ju varit enklare om man visste vad som var fel så att man också kunde veta vad och om något kunde göras åt saken. Jag och min man har, precis som ni andra, bra värden och inga till synes konstigheter och till råga på allt (och det här vill jag knappt skriva men tro mig att jag själv grämer mig något förfärligt...) har vi, min man och jag tillsammans, varit gravida tidigare men gjort abort. Det var allt annat än läge för oss att bli föräldrar då och vi hade bara varit tillsammans i ett par månader så vi fattade det svåra beslutet att göra en abort. "Nu vet jag i alla fall att vi kan bli med barn" tänkte jag i min enfald och här är jag nu. Läkarna begriper inte heller vad som hänt. Livet är ironiskt- inte sant..?

• Sötboll

nollåttan: kan tänka mig att det känns hemskt att ha gjort en abort tidigt i förhållandet och nu några år senare inte kunna få barn av någon anledning, måste kännas riktigt ruttet Kram.

• nollåttan

Ja, det suger. Men that´s life! Det är bara att kämpa på och hoppas på det bästa. Vi har i alla fall efter 2½ års undersökningar och provtagningar och "försök på vanlig väg" blivit "kvalificerade" för att ställa oss i kö till IVF. Kommer under kötiden även att pröva ett privat alternativ. Det känns i alla fall lite hoppfullt. Helskumt att ni är tvungna att vänta men det låter lite som de svar vi fått under utredningen; "Hör av er om ni inte blivit gravida under sommaren" men jag trodde bara att de var sega. Kanske var vi helt enkelt inte heller kvalificerade..?

• Norrbagge

dom söger ju att det är normalt att det tar minst 12 månader att bli gravid; men fyfan, jag förstår, eller nä, jag kan tänka mig att ni Lider.

Jag önskar er lycka till och hoppas att du blir gravid snart!
    Kram

Svar på tråden OFÖRKLARLIGT barnlös- hur pass vanligt?