Inlägg från: trollhassel |Visa alla inlägg
  • trollhassel

Människovärde

Ingen. Det var några snubbar i Tyskland som tyckte att man kunde göra det någon gång förra seklet och jag tycker inte se var speciellt sympatiska.

• trollhassel

Jo, jag har märkt det.

• trollhassel

Apif: Är du för dödsstraff när det gäller våldsbrottslingar och mördare?

• trollhassel

Apif: Ok. Ser du inget problem med att samhället dödar för att visa hur fel det är att döda?

• trollhassel

Apif: Även om du anser att mördaren har förbrukat sitt människovärde och det bara är att avrätta honom/henne, hur ställer du dig till att någon behöver ha jobbet som bödel? Tror du inte det kan påverka den personen negativt?

• trollhassel

Apif: Jag skulle nog inte vilja att någon som inte ser något problem i att vara bödel skulle jobba med att avrätta folk. På samma sätt som jag inte vill ha slaktare eller djurförsökare som inte har något samvete gentemot djuren. Om man håller liv och död i sina händer är det väl närmast ett sundhetstecken att man reflekterar över det, och inte ser det som oproblematiskt. Och att arbeta med att avrätta människor tror jag de flesta skulle må mycket dåligt av om de inte är känslokalla.

Sen kan jag också fatta att om en närstående blivit mördad har man ett stort hat mot mördaren, men ska man låta hämndbegär styra?

• trollhassel

Apif: I och för sig. Har svårt att sätta mig in i situationen bara att man kan ha en människa framför sig, se den i ögonen och göra slut på hans/hennes liv, utan att man är känslomässigt avstängd.

Jag menar, Hagamannen t ex, jag tycker det han har gjort är fruktansvärt, men om jag personligen skulle avrätta honom (en väldigt hypotetisk situation igen) så skulle jag säkerligen må skit.

• trollhassel

sorry...kom ifrån ämnet en smula inser jag...

• trollhassel

Jan 39: Tycker du man kan få tillbaks det då?

Svar på tråden Människovärde