• Danbala

Människovärde

Vem har rätten att, eller borde ha det, bestämma när en människa har ett lite mindre värde som människa än andra, eller när hela människovärdet för en viss individ är förbrukat?

Vem har tillräckliga kunskaper om objektiva människovärden för att bestämma att en människa är för dyr i drift relativt dess egenvärde?

[...nyfiken i en (dum)strut...]
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-04 12:48:52:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m10560252.html

är en helt ny, glittrig tråd om människovärde i sig, och huruvida det existerar, vilka former det tar sig, etc.

(Eftersom den här tråden verkar måsta bli OT om vi inte kan sortera ut det först... ;-P )
  • Svar på tråden Människovärde
  • Aaliyah

Ingen. Alla människor är värda lika mycket och därför är döds- och kroppsstraff helt oacceptabelt.

• non compos mentis

Ingen kan göra den bedömningen.
    Sen kan man ju personligen känna att tex ens barn är värt mer än någon som begått vidriga handlingar, att man skulle sätta sitt barns liv före den andres. Men det är kanske inte riktigt samma sak. Eller är det det?

Men i slutänden så tycker jag inte att någon har rätt att ens andas om mitt människovärde, så varför skulle jag då ha den rätten.

Jag har feber, så jag svamlar kanske en aning.

• trollhassel

Ingen. Det var några snubbar i Tyskland som tyckte att man kunde göra det någon gång förra seklet och jag tycker inte se var speciellt sympatiska.

• Aaliyah

Trollhassel; men tyvärr svävar en del på målet i den frågan här inne.

• trollhassel

Jo, jag har märkt det.

• Apif la deuxième

Jag anser mig ha rätten att tycka att folk som begått kallblodigt mord har förlorat sitt människovärde. Även våldtäktsmän/kvinnor och andra våldsbrottslingar.

• Aaliyah

Apif; men människor föds i alla fall med lika stort människovärde?

• trollhassel

Apif: Är du för dödsstraff när det gäller våldsbrottslingar och mördare?

• Apif la deuxième

Ja givetvis föds alla med samma värde. Jag tror inte en sekund på arvssynder och sånt skit. Dagens ryssar ska inte straffas för vad Stalin gjorde, t.ex.

Men jag anser att när man begår vidriga handlingar kan man förlora sitt människovärde.

Svar på tråden Människovärde