Människovärde
Men jag skulle vilja veta vad ni menar med människovärde? Vad ÄR det för något?? Är det ett objektivt värde som alla har lika av när de föds?
Jag upplever att "människovärde" är ett teoretiskt begrepp som inte fyller någon funktion förrän man definierat det och förklarat hur man omsätter "lika människovärde" i praktiken.
För -lets face it- vi värderar människor olika HELA TIDEN. Vi måste det:
Läkaren som bestämmer vem som ska få den transplanterade levern- den 8årige pojken eller 50årige alkoholisten.
Jag när jag försöker hjälpa barnen ur den brinnande bussen -vem hjälper jag först? Grannens dotter eller min egen.
Mannen som förhindrade dödsskjutningen av Kofi Annan -men gjorde så att en annan person träffades.
Alla dessa personer gör val baserade på att det INTE finns något objektivt människorvärde -utan att alla människor är OLIKA värda. För sin egen skull (8åringen har förmodligen ett mer värdefullt liv än alkisen), för mig själv (min dotter är viktigare än grannens), eller för mänskligheten (det är viktigare att Annan överlever än cykelbudet som råkade komma emellan).
För mig är "människovärde" något religiöst. Och jag tror inte på någon religion. Så nej, jag anser inte att alla människor har samma värde.
Dämed inte sagt att jag är fashist. Absolut inte. Men jag tror att "människovärde" bara fyller en funktion för religiösa fanatiker, som tex använder det för att motarbeta aborter och annat.