Inlägg från: Danbala |Visa alla inlägg
  • Danbala

    Människovärde

    Vem har rätten att, eller borde ha det, bestämma när en människa har ett lite mindre värde som människa än andra, eller när hela människovärdet för en viss individ är förbrukat?

    Vem har tillräckliga kunskaper om objektiva människovärden för att bestämma att en människa är för dyr i drift relativt dess egenvärde?


    [...nyfiken i en (dum)strut...]
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-04 12:48:52:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m10560252.html

    är en helt ny, glittrig tråd om människovärde i sig, och huruvida det existerar, vilka former det tar sig, etc.

    (Eftersom den här tråden verkar måsta bli OT om vi inte kan sortera ut det först... ;-P )
  • Svar på tråden Människovärde
  • Danbala

    Apif:

    Med andra ord anser du dig ha rätten att bedöma och värdera andra människor utifrån deras handlingar? Vad ger dig rätten att bestämma det? Hur vet du att du sitter inne med "rätt" skala för hur en människa ska värderas?


    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Danbala

    Apif:

    Men... Jag måste tjata vidare för att försöka förstå! Menar du att du anser dig ha rätten att tycka att en människa är mindre värd i dina ögon efter att den begått ett brott, eller att den faktiskt har förlorat i någon form av objektivt människovärde?


    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Danbala

    Apif:

    Vilket av dem tycker du?


    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Danbala
    trollhassel skrev 2006-06-26 19:41:15 följande:
    Danbala: Jag är inte helt säker på vart du vill komma med din fråga.
    Nej, jag undrar snarast faktiskt det jag frågar - vem som ska ha rätten att bestämma att en annan människas värde har minskat. Givetvis ligger frågan om huruvida människovärde överhuvudtaget kan minska (eller öka) i bakgrunden, men tycker man inte det är ju svaret "ingen". Tycker man däremot att ett människovärde är något föränderligt så måste det ju finnas någon, några, som kan bestämma vad en annan människa är värd.
    trollhassel skrev 2006-06-26 19:41:15 följande:
    Jag tolkar den som att du undrar om vi tycker att människovärde är något man per automatik har som människa, eller att människovärdet beror på människans handlingar och att dessa i så fall måste bedömas utifrån en slags gemensam måttstock om en människa ska kunna förlora människovärdet. Blev lite rörigt, hoppas du fattar vad jag menar.
    Ja, en "gemensam måttstock" skulle ju kunna vara ett svar på min fråga. I så fall skulle den vara intressant att diskutera.
    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Danbala
    Jan 39 skrev 2006-06-26 19:56:06 följande:
    Jag undrar om jag får tycka att Aaliyah har en väldigt naiv syn när hon tror att alla människor har lika värde ?
    Tycka bör man, annars dör man!
    Jan 39 skrev 2006-06-26 19:56:06 följande:
    ...beror på att jag träffat avskum från hela världen i världens storstäders ruggigaste kvarter och därmed fått en mer pessimistisk syn på människan än hon som möjligen bara träffat goda människor i sina akademikerkretsar. Har jag rätt eller har jag rätt ?
    Det finns faktiskt vidriga människor som kallblodigt och onödigt grymt handlar med barn och slavar och dom har, tycker jag, förlorat varje gram av det människovärde de haft.
    Men ett av de största problemen med många av de människor som begår sådana brott - handla med barn och slavar, eller behandla någon brutalt, etc., är ju att de inte respekterar eller inser att alla de människor de misshandlar har samma människovärde som de själva. De tar sig rätten att förminska sina offer till objekt eller handelsvaror. Om inte skurkarna ska få betrakta andra som mindre värda än de själva, vem har rätten att betrakta skurkarna som mindre värda p.g.a. det?
    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Danbala
    Buffybot skrev 2006-06-26 20:55:44 följande:
    Men jag skulle vilja veta vad ni menar med människovärde? Vad ÄR det för något?? Är det ett objektivt värde som alla har lika av när de föds?
    Ja, det är också en synnerligen intressant, och relevant, fråga. Jag ser det som en objektiv enhet, och jag tror dessutom att det är oföränderligt. Människors rätt att på individnivå ha sina mänskliga rättigheter, att behandlas med värdighet, och att alltid betraktas som en människa lika mänsklig som andra människor.

    Det främsta skälet att frågan dök upp i mitt huvud är att jag sett så fruktansvärt många här som tycker att man kan förbruka sitt värde som människa, att man kan uppnå ett tillstånd där man förvandlats från människa till monster och plötsligt inte ens är värd att bli pissad på om man brinner. Det är det jag undrar vem som ska ha rätt att bestämma (om någon).
    Buffybot skrev 2006-06-26 20:55:44 följande:
    Jag upplever att "människovärde" är ett teoretiskt begrepp som inte fyller någon funktion förrän man definierat det och förklarat hur man omsätter "lika människovärde" i praktiken.
    Jo, det blir synnerligen teoretiskt, eftersom det inte är en konkret enhet överhuvudtaget. Men även på den abstrakta nivån uttrycks ofta att någon har förverkat allt människovärde, förverkat sin rätt att leva, förverkat sin rätt att ses på som människa överhuvudtaget. Vilket är intressant. (Med andra ord finns det många som i praktiken omsätter det till att när man kommit lågt nog i värde får man torteras, hånas, hatas och avlivas.)
    Buffybot skrev 2006-06-26 20:55:44 följande:
    För -lets face it- vi värderar människor olika HELA TIDEN. Vi måste det:
    Läkaren som bestämmer vem som ska få den transplanterade levern- den 8årige pojken eller 50årige alkoholisten.
    Jag när jag försöker hjälpa barnen ur den brinnande bussen -vem hjälper jag först? Grannens dotter eller min egen.
    Mannen som förhindrade dödsskjutningen av Kofi Annan -men gjorde så att en annan person träffades.
    Ah, dina exempel tangerar det jag talar om, men är inte riktigt samma sak. För motivationen bakom de val som görs är inte "Nej, grannens dotter är inte värd att leva, hon har varit så elak mot min dotter", eller "Kofi Annan är mer människa och har ett högre inneboende människovärde än N.N." Som du själv konstaterar så: Dotterexemplet handlar snarare om proximitetsprincip och dina personliga känslor och värderingar av vad som är viktigast i ditt liv, och Annan-exemplet är ett övervägande av samhällsnytta. (I det fallet tror jag snarast att det var "Skydda Annan till varje pris". Jag är i alla fall övertygad om att det inte var så att han som förhindrade skjutningen tänkte "Ah - han där med den fula människan kan gott dö istället, han är inte värd lika mycket" och riktade skottet ditåt medvetet?)

    I det första fallet är dock sannolikheten större att det finns folk som tycker att någon som är alkoholist verkligen är mindre värd som människa, så det exemplet skulle kunna vara appliverbart på det jag funderar över. Läkare har ofta en synnerligen otacksam uppgift i detta, och är antagligen de människor som funderar mest över människovärde. För poängen där är väl just att de inte ska hålla på och värdera människor moraliskt och etiskt, utan på andra grunder. Jag kan inte läkarkoderna för detta, men det gör förhoppningsvis de.
    Buffybot skrev 2006-06-26 20:55:44 följande:
    För sin egen skull (8åringen har förmodligen ett mer värdefullt liv än alkisen)
    Hur motiverar du det, då?
    Buffybot skrev 2006-06-26 20:55:44 följande:
    För mig är "människovärde" något religiöst. Och jag tror inte på någon religion. Så nej, jag anser inte att alla människor har samma värde. /.../ jag tror att "människovärde" bara fyller en funktion för religiösa fanatiker, som tex använder det för att motarbeta aborter och annat.
    Å-hå! Intressant vinkling på begreppet människovärde. Jag uppfattar att det används av kreti och pleti för att få en chans att hata andra och fortfarande ha gott samvete.

    I och med att jag personligen tror att alla människor har samma människovärde och att det är helt oförenderligt och inte kan påverkas av något, så blir det i praktiken samma sak som att tro att det inte finns överhuvudtaget, i och för sig, så jag tycker väl egentligen som du. Om det, som jag ser det, alltid är 100% kan det ju lika gärna - för de praktiska resonemangen - vara en icke-existerande faktor.
    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Danbala
    Buffybot skrev 2006-06-26 21:36:00 följande:
    Det förvånar mig att ts och flera andra här med i övrigt ganska radikala värderingar, försvarar ett sånt uppenbar konservativt och gammalkristligt begrepp som "människovärde".
    Ah ja, förhoppningsvis har du i mitt förra svar till dig nu fått en förklaring på varför jag tyckte det var värt att diskutera det.

    Jag är faktiskt inte ens intresserad av diskussionen om folks människovärde (som jag beskrev det i mitt förra svar) kan minskas eller ökas, jag är ute efter att de som tycker det ska förklara vem som ska få bestämma och värdera andra människor och deras rätt att bli behandlade humant - om man utgår från (som en del) att det finns sätt att avgöra att någon förbrukat sin rätt att betraktas som en människa, måste det ju finnas vissa som har rätten att bestämma det. Det är den frågan jag började fundera över.
    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Danbala
    trollhassel skrev 2006-06-26 22:40:10 följande:
    Jag tror att det stora problemet för mig med att säga att människor har olika värde är att det antyder att det finns en skala där människor kan graderas. Vad som är plus eller minus på den skalan beror ju isåfall på bedömaren. Vad ska ett sådant synsätt vara bra för?
    Precis just den frågan jag vill ha svar på också! Finns det en global allmänmänsklig måttstock (som du nämnde förut) för människovärde?

    Start (blir född): 100%
    Snattar godis för tre kronor på Konsum: -0,37%
    Sliter vingarna av en fjäril: -1,07%
    Hjälper tant över gatan: +0,87%
    ...osv...

    Eller, alternativ två: Finns det en moralisk elit, några som sitter på en absolut sanning om människor, "rätt och fel", som kan bedöma och fördöma andra?

    Eller finns det andra alternativ för hur man resonerar när man tycker att en del människor har rätt att avgöra att "monstren" ska dö, för att "monstren" i sin tur en gång har brustit i att uppfatta att andra människor är lika värda att leva som de själva?
    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Danbala
    Buffybot skrev 2006-06-26 22:45:48 följande:
    Men om överlevnadsmöjligheterna faktiskt är större för alkisen? Låt oss säga att det är ganska enkelt att sätta in en ny lever på honom och han blir pigg och kry igen (tills han super sönder den också), medan 8-åringens cancer gör att det bara är 50 % chans att han överlever med den nya levern. Då är ju hans överlevnadsmöjligheter mindre, vilket betyder att han OBJEKTIVT borde prioriteras ner?....
    Det där "tills han super sönder den igen" är ju ett objektivt mått i det exemplet också. Risken för att den levern är pajad, av alkisen, inom ett år, måste ju vägas in i det. Avgörs det att risken inte är stor, så är det kaske så att han ska få levern, inte den 8-åriga pojken, ja.
    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Danbala

    Apif:

    När jag läst om mina frågor till dig inser jag precis just exakt hur dumma de blev! Jag ställde fel fråga. Den verkade rätt i mitt huvud igår kväll. (Matlagningens fel, tror jag.)

    Jag gör ett nytt försök:
    Att du har rätt att tycka att en människas värde har minskats p.g.a. handlingar den utfört - vad får det för praktisk betydelse? Innebär det att din åsikt ska styra hur människan ska behandlas av samhället (vilket straff den ska få, t.ex.) eller innebär det att du i och med åsikten också tycker att du har rätten att behandla den människan som något annat än en människa? Eller innebär det något annat praktiskt?

    Det var faktiskt det jag undrade, hur jag trodde att jag skulle få svar på det genom att fråga som jag gjorde är för mig idag ett mysterium.


    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Danbala
    Jan 39 skrev 2006-06-27 19:28:40 följande:
    Om alla har samma människovärde hela tiden oavsett hur de handlar i livet så har begreppet människovärde ingen som helst innbörd! Eller hur ?
    Ett värde uttrycker en slags placering på en skala enligt mig.
    Har jag fel ?
    Nej, du kan ju inte ha fel i hur det är enligt dig. Eftersom jag ser människovärde och mänskliga rättigheter som något icke kompromissbart och icke mätbart (med andra ord helt meningslöst) så har det ingen innebörd för mig i det att jag inte tycker att det finns skillnader i människovärde människor emellan.
    Jan 39 skrev 2006-06-27 19:28:40 följande:
    Sedan vem som ska avläsa denna skala och människornas värde på densamma vill jag inte ttra mig om. Kanske Allah, kanse Gud, kanske Tor och Allfader Oden ?
    Det är det här jag undrar. Om människovärde kan förändras, om det är något på en skala, något som någon kan förändra - om man har den synen på det, så måste man väl också veta hur det ska gå till?
    Jan 39 skrev 2006-06-27 19:28:40 följande:
    För mig har min sambo och mina vänner - också här på Fl-långt större värde än Koffi eller Bush.
    Ja, men det är vad olika människor har för värde i ens eget personliga liv, det är ju en helt annan sak!
    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Danbala
    BadSector skrev 2006-06-28 09:47:44 följande:
    Jag tror det är svårt att tala om "objektiva människovärden".
    Mina familjemedlemmar är värda många gånger mer för mig än en person långt borta jag inte känner, och det motsatta gäller självaklrt också - Den personen sätter ju ett mycket större värde på de sina än mig och de mina.
    Japp, det är en helt annan fråga. Det folk pratar om ofta som verkar vara något mätbart, objektivt människovärde, är ju att det finns folk som förlorar det efter vissa handlingar, eller straffar sig ut ur samhället (är inte längre värda samhällets hjälp eller respekt).

    Någon som hävdar att "den som har gjort x är inte längre människa" eller "...har inte längre några rättigheter" måste ju ändå mena i någon form av objektivt värde. Och i så fall måste de ju ha en idé om vem som har rätten att avgöra andra människors värde, i ett större sammanhang.

    Att olika människor har olika värde i ens personliga liv är ju inte det som leder till att folk tycker att t.ex. dödsstraff är rimligt för att en människa inte längre har rätten till liv efter handling x. Det finns oerhört mycket folk som inte har något värde för mig i mitt personliga liv - min tillvaro skulle inte förändras om man avrättade alla dem.
    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Danbala
    trollhassel skrev 2006-06-28 11:05:12 följande:
    Jag tycker inte att begreppet människovärde blir meningslöst bara för att man inte kan förlora det, eller för att det inte kan vara olika. För mig betyder det att en människa har ett värde i sig själv, oavsett om hon löser världsproblem eller begår brott. Det är först när man anser att människovärdet är föränderligt som skalan kommer in i bilden.
    Nej. Jag menade inte meningslöst, jag menade att det inte har ett syfte i sig om man inte kan mäta, jämföra, tävla i människovärde, liksom.
    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Danbala
    Bojangles skrev 2006-07-02 13:44:13 följande:
    Är en människas värde relativt? Subjektivt är det ju så, jag värderar min fru högre än nån gubbe som står bakom mig i bankomatkön. Men är det någon som hävdar att det finns ett objektivt relativt värde? Det handlar väl helt enkelt om vem som har tolkningföreträde, eller?
    Japp, japp. Frågan jag ställer är främst till de som anser att det finns en möjlighet att "bli av med mänskliga rättigheter". Det verkar vara en vanlig idé angående vissa brottslingar och vissa sjuka människor, t.ex. Om man har gjort ditt eller datt är man inte längre värd att behandlas som en människa. Det är från de som har den åsikten jag ville få svar på frågan om vem i så fall som har rätten att bestämma andras människovärde.
    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Danbala
    BadSector skrev 2006-07-04 16:32:19 följande:
    Du verkar sakna en del tilltro på människan. Människan kan vara god och generös UTAN att tvingas - se bara på vilka pengar som samlades in till tsunamioffren, vårt höga skattetryck till trots.
    Om människor hade mer i fickan så skulle de också ge mer, frivilligt, till organisationer och fonder till hjälp för behövande.
    "-Men det kan man ju inte lita på!".
    Nepp, det kan man inte. Men alternativet är att TVINGA av människor pengar. Det kan inte vara bättre.
    Jag har ingen tilltro till att människan är fri från människovärdestänkande, därför tycker jag skatter är mycket vackrare än välgörenhet. Staten är lite mindre emotionell än enskilda personer, vilket känns bättre. Jag tycker det är moraliskt mycket bättre att staten styr fördelningen av resurser mellan människor.

    Med tanke på t.ex. reaktioner i pedofiltrådar, hur mycket ekonomiska resurser skulle forskningen kring vård av dem få om allt hängde på frivillighet?

    Jag tror på människors godhet, men inte på människors smarthet. Eller så.
    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Danbala
    BadSector skrev 2006-07-04 16:44:22 följande:
    Men du, staten representeras ju av enskilda individer redan idag. Staten är inga övermänniskor, de är bara just det - människor som du och jag.
    Ah, men det finns en viss utjämnings- och sanitetsfaktor i att inte en enskild person bestämmer över en given del av budgeten, utan att det är grupper som gör det. Jag litar på att staten gör ett bättre jobb med att fördela pengar efter behov än vad frivilligorganisationer gör, ja.
    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Danbala
    BadSector skrev 2006-07-04 16:52:14 följande:
    Danbala:
    Att andra ska bestämma var jag ska ge mina pengar tycker jag är fel.
    Att staten bestämmer hur resurser fördelas tycker jag är rätt. Med andra ord: Jag tycker det är rätt att andra bestämmer vart den del av mina pengar som går till skatt tar vägen.
    BadSector skrev 2006-07-04 16:52:14 följande:
    Danbala:
    Inget hindrar ju att just DU fortsätter ge till statens välgörande verksamhet. Den behöver ju inte upphöra bara för att det införs frivillighet. Litar du på att staten gör ett bättre jobb med att bestämma var dina pengar ska gå än du själv - inga problem.
    Nej, den behöver inte upphöra, men jag ser inget skäl till att den ens ska minska. Vem sköter en rättvis fördelning av pengar bättre än staten? Frivilligorganisationerna arbetar ju sällan för allt och alla, det finns alltid begränsningar och åsikter bakom. Givetvis med staten också, men de är så utjämnade och schysta som möjligt, ur min synvinkel.

    Och ja, jag litar på att staten är mycket bättre på att se var i samhället pengar behövs och avgöra vilka resurser som är värda att satsas på än vad jag som enskild person är.
    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Danbala
    BadSector skrev 2006-07-04 17:10:33 följande:
    Danbala:
    Du har redan sagt det.Den fråga du behöver ta ställning till är huruvida tvånget är något som är moraliskt försvarbart.
    Nej, jag hade inte redan sagt det, faktiskt.

    Men ja, det tvånget är absolut moraliskt försvarbart. Jag finner inte en frivilligbaserad välgörenhetslösning av reursfördelning moraliskt försvarbar, dock.
    [...nyfiken i en (dum)strut...]
Svar på tråden Människovärde