Inlägg från: Aaliyah |Visa alla inlägg
  • Aaliyah

Människovärde

Ingen. Alla människor är värda lika mycket och därför är döds- och kroppsstraff helt oacceptabelt.

• Aaliyah

Trollhassel; men tyvärr svävar en del på målet i den frågan här inne.

• Aaliyah

Apif; men människor föds i alla fall med lika stort människovärde?

• Aaliyah

Okej, kan man vinna tillbaka sitt människovärde när man väl har förlorat det?

• Aaliyah

Jan39; det är nog du som har en naiv syn om du tror att man bara hittar goda människor i akademikerkretsar. Jag tycker annars att man, ju fler människor med olika bakgrund man träffar, blir mer och mer imponerad av människans styrka, särart och inneboende värdighet.

• Aaliyah

Fortsättning på inlägg 40; däremot kanske man inte kan tro på allt vad folk säger alltid.

• Aaliyah

Hm, Buffybot. Att det finns ett människovärde betyder ju inte att man måste tycka precis lika bra om alla människor.

• Aaliyah

Buffyboot; oavsett vad jag som person tycker om olika människor erkänner jag deras rätt att leva och att bli humant behandlade. Det är människovärde för mig.

• Aaliyah

Men vad är det för skillnad mellan att hävda att det inte finns något människovärde som ger rätt till liv och att det inte finns något människovärde över huvudtaget?

• Aaliyah

Så människovärdet skulle ligga i att man först blir dömd och sedan avrättad? Det gör ju väldigt stor skillnad för den avrättades allmäntillstånd.

• Aaliyah

BS; men enligt svensk lag kan du inte låta bli att anställa en person av vilka skäl som helst och du får inte testamentera bort dina barns laglott. Så det "subjektiva värdet" du sätter på andra är inte allenarådande som tur är.

• Aaliyah

Om man tycker att det är jobbigt att betala skatt kan man ju alltid flytta till ett område där ingen stat finns, t.ex. till södra Somalia. Det finns nog gott om plats också för en stor del av befolkningen har flytt därifrån.

• Aaliyah

BS; för att människor har rätt att leva utan att utstå förödmjukelsen av att vara beroende av andras välvilja.

Svar på tråden Människovärde