Människovärde
BadSector:
Folk som är sjuka och inte får ta en försäkring då? Eller folk som har ärftliga sjukdomar i släkten? Tandröta kan vara orsakat av annat än slarv.
BadSector:
Folk som är sjuka och inte får ta en försäkring då? Eller folk som har ärftliga sjukdomar i släkten? Tandröta kan vara orsakat av annat än slarv.
BS:
Mm.. alla får försäkra sig nu också, så länge försäkringen inte täcker deras sjukdom eller skada, vilket då gör det ganska meningslöst.
BS:
Har du missat att privata försäkringsbolag kan neka personer med kroniska sjukdomar/skador att teckna en försäkring som gäller för den sjukdom/skada de redan har?
" En vanlig bedömning hos försäkringsbolagen är att barn med funktionshinder löper större risk än andra att råka ut för sjukdomar eller olycksfall. Därför är det svårare att
teckna försäkring för dessa barn och försäkringsbolaget kräver ofta att vissa undantag (en inskränkande klausul) skrivs in i villkoren eller också beviljas försäkringen med förhöjd premie. Ibland beviljas försäkringen efter premieförhöjning och med undantag och ibland nekar de helt att ingå ett försäkringsavtal."
Handikappupplysningen - www.hu.sll.se/gn/export/download/handikappupplysningen/Infoblad_forsakring.pdf
"Urban Leijon som är överhabiliteringsläkare i Östersund har märkt en skärpning på senare år.
? Det är väldigt många av de föräldrar som jag träffar på som har blivit nekade barnförsäkringar på sina barn, eller där försäkringsbolaget har sagt upp försäkringarna, säger han. "
www.sr.se/ekot/ekonomiekot/artikel.asp
BadSector:
Hur löser vi problemet med de personer som inte är snälla eller älskvärda då? Vem vill stötta dem?
Stadsmissionen hjälper inte vem som helst just nu, och om skatt skulle tas bort så skulle de bli överbelastade ännu snabbare än vad de redan är.
BS:
Tja, för att jag har erfarenhet av båda sidor från Stadmissionens håll? Jag har dessutom läst en hel del trådar om olika saker som folk hatar, som t ex pedofiler och dylikt. Vem skulle ge dem hjälp, om de behövde det?