Inlägg från: Bojangles |Visa alla inlägg
  • Bojangles

Människovärde

Är en människas värde relativt? Subjektivt är det ju så, jag värderar min fru högre än nån gubbe som står bakom mig i bankomatkön. Men är det någon som hävdar att det finns ett objektivt relativt värde? Det handlar väl helt enkelt om vem som har tolkningföreträde, eller?

• Bojangles

BS: Så det finns alltså inget objektivt relativt människovärde. Det finns endast ett subjektivt värde i förhållande till någon annan. I form av vad? Socialt, fysiskt och humankapital eller finns det något slags personlighetskapital som ger ett högre relativt värde?

• Bojangles

BS: Jag undrar bara vilken funktion detta subjektiva värde ska ha, och vems värdering som ska spela roll? Att jag tycker att min son är viktigare än dig bör ju rimligtvis inte ha några konsekvenser om ni båda hamnar på sjukhus med blindtarmsinflammation. Det jag fiskar efter är att det endast är ett objektivt människovärde, dvs egenvärdet som ska spela någon roll i samhällsorganisationen. Det spelar ingen roll vem du är, vad du gör, vad du gjort, vem du känner eller vem din pappa är du är värd lika mycket som alla andra eftersom du är en människa. Sen att mamma tycker att jag är extra speciell spelar liksom ingen roll.

Så, förklara gärna din syn på det hela. Vilken roll spelar det och bör det spela att vi har olika värde i olika personers ögon?

• Bojangles

BS: Ok, likhet inför lagen=människovärde likhet inför döden= inte ett smack med människovärde att göra, intressant.

Så du och jag har samma rättigheter om vi blir anklagade för pedofili men inte nödvändigtvis om vi ramlar i trappan? Vad tycker du är den grundläggande skillnaden mellan att vara likställd inför lagen och vara likställd inför vården? Varför kan man inte köpa sig en försäkring mot fängelse? Varför är det mindre rättvist?

• Bojangles

BS: Jag är medveten om att vård och brott inte är samma sak, men jag håller inte med dig om att endast människans likhet inför lagen skulle ha med människovärde att göra. Jag tycker att samhället ska genomsyras av människans likhet inför vilken slags instutition hon än kommer i kontakt med.

• Bojangles

BS: Jag sa inte statlig institution.

• Bojangles

BS: Varför skulle människor behöva förlita sig till välgörenhet? Människor har RÄTT till ett värdigt liv. Ingen behöver be om ursäkt för att man hamnar utanför mönstermedborgarrollen. Om du tycker att skatt som man MED VÅLD TVINGAS att betala är så moraliskt förkastligt, hur ser du på exempelvis skolplikt och värnplikt? Eller alla andra lagar som på något sätt reglerar vad du måste/inte får göra? Är det tvingandet som är moraliskt förkastligt eller är det bara för att det handlar om penningar?

• Bojangles

BS: Så då är inte skatt i sig moraliskt förkastligt utan bara när det går till saker som DU inte tycker om... Eller finns det en viss procentsats där det moraliskt förkastliga inträder? Tycker du att demokrati är moraliskt förvarbart?

• Bojangles

BS: Det demokratiska systemet innehåller ju också en möjlighet att forma systemet. Dvs. vad som är politik är inte på förhand bestämt. Däremot syftar ju ett politiskt system oavsett beslutssätt till att fatta kollektivt bindande beslut, det är ju själva definitionen av det politiska. Sen om det är en diktator som fattar dessa beslut eller om besluten fattas genom direkt eller representativ demokrati är en annan sak. Men både att ta ifrån och lägga till är trots allt kollektivt bindande beslut, något du verkar missa. Därför skulle det vara ett politiskt beslut, TVINGANDE på samma sätt som du föraktar, att minska statens inflytande. Du måste väl trots allt förstå att staten innebär en större frihet för de flesta i samhället än vad som skulle vara fallet om vi skrotade staten. Inte frihet från staten,men frihet från den som skulle fatta de kollektivt bindande besluten om inte staten fanns, dvs de med makt. I ett sånt samhälle skulle människor utan makt i form av pengar eller andra medel ha noll frihet, de skulle vara helt beroende av de som har makt att forma samhället. Jag vet inte riktigt vad du tror att staten är för något men man får nästan känslan av att du tror att vi lever i något slags feodalsamhälle där Göran Person och hans fogdar ligger och rullar sig i skatteintäkterna de rövat hos det stackars förtryckta folket. Nu är det inte riktigt så längre, skatter handlar om omfördelning i samhället från de som har mycket till de som har lite, detta för att utjämna, inte bara ekonomiskt utan också för att utjämna makt, inflytande och hör och häpna... frihet. Sen kan man vara överens eller inte överens om ifall jämlikhet bör eftersträvas men om det moraliskt förkastliga i skatter handlar om att stjäla pengar hos en förtryckt minoritet önskar jag dig lycka till med att stjäla den offentliga sektorn från oss alla. Och dessutom moraliskt förvara en sådan stöld...

Svar på tråden Människovärde