• gulligaanna

HYRESrätt eller BOSTADSrätt? smartast?

Vad är smartast att satsa på egentligen? att köpa eller enbart hyra?
    Flyttade nyligen till en 80 kvm stor 3-rummare i medelstor sydlig stad, gammalt stuk, 3 m takhöjd, stora fönster, väldigt charmig hela lägenheten. Hyran är 4800:- , vilket jag tycker är ypperligt överkomligt, jättebra att dela på två. Men... hade det varit smartare/bättre/mer ekonomiskt, att köpa bostadsrätt för 500.000:- och kanske lite till(som en 3-rummare här i stan kostar), och sen då endast betala ca 2000-3000:- i månadshyrahyra och lite på lånet. Hyrespengarna får man ju Aldrig igen, men det KAN (aldrig säkert, men kanske) man ju få på summan om man har tur. Bostadspriserna är ju så himla höga nu. Trivs jättebra i min nuvarande lägenhet men undrar bara vad folk anser vara bäst.

• Svar på tråden HYRESrätt eller BOSTADSrätt? smartast?
  • pissypopi

jag måste säga bostadsrätt..
    okej det är bekvämt att bo i hyresrätt men du får ju som inte göra nått.
    Vi får göra om nästan hur vi vill i vår bostadsrätt.. flytta väggar, göra (snygga hål i dem) bygga uteplatser, renovera om köket. Dessutom så det bi betalar på lånet går ju endast till oss själva...!!! och pengarna till hyran går ju faktiskt till vår förening så det är vår lägenhet som drar nytta av det ingen annan

• Mrs Moneybags

Håller med ovanstående, har man råd så bör man satsa på en bostadsrätt både av ekonomiska skäl (oftast kan man ju göra en vinst vid senare försäljning) och för att man kan göra om mer hemma...

• Miss Lau

Skulle välja bostadsrätten. Bor själv i bostadsrätt och trivs ypperligt med den formen. Hyfsat enkelt boende men man kan ändå vara med och påverka (dels genom styrelsen och dels i sin egen lägenhet).

• gulligaanna

jag håller helt o hållet med i vad alla säger. hade jag haft lite mer pengar just nu hade det varit ett lätt val, bostadsrätt helt klart. hade varit så skönt att få göra nästan precis vad man vill i SITT boende. måla, riva o greja. Älskar at förnya o förändra.
    Tänkte att det nog var så de flesta tycker. Bara kul att få veta =)

• Laire

Har man råd med bostadsrätt är det jättebra, men då får man tänka på att man har mer som man står för i många bostadsrätter, som vitvaror, rör etc (olika beroende på förening).

Jag själv må ha råd med månadskostnaden i en bostadsrätt, men skulle kylen paja så står jag där.

Kärleken går dit den vill och inte dit den skall.
  • Mrs Corbally

Jag har tycker det deffinitivt är smartast med hyresrätt!! Men jag tycks vara den enda...

• LaFontaine

Helt klart bostadsrätt. Det är en ekonomisk investering. Alla pengar man lägger på lägenheten får man ju i princip tillbaka vid försäljning.

• Karpet

Ur ekonomisk synpunkt är bostadsrätt det enda smarta, hyra är bara att kasta pengarna i sjön.

Bostadspriserna kommer inte att gå ner i städerna heller så det är ingen idé att vänta in någon markant nedgång. Det ska till något väldigt drastiskt för att det ska ske.

Svar på tråden HYRESrätt eller BOSTADSrätt? smartast?