• babygurl

hjälp, "måste" man vara med i facket?

har aldrig varit med i något fackförbund, har ednast haft Alfakassa...
    har nu fått en anställning på ett tjänstemanaföretag ( Academic work) måste jag gå med i facket? vad är fördelarna ? kostar det ngt ?

• Svar på tråden hjälp, "måste" man vara med i facket?
  • jojjo113

Nej facket måste man inte vara med i, men a-kassan är ju vettigt att gå med i. Facket är bra att ha vid löneförhandlingar, uppsägningar osv.

Och det kostar att vara med i facket.

• getingmidja

Säger som föregående, A-kassan skulle jag iaf rekommendera.

• tokfia

Fördelarna som facket säger sig ha är att de representarar arbetstagaren vid en tvist. Hur det är med det kan jag bara fråga efter de historier jag har hört...Min man var i en konflikt med sin arbetsgivare. Han kontaktade facket och de kom överens om vad min man ville ha ut av sin fackliga representant (inga höga krav, utan de var helt överens om att detta var rimliga krav då de två pratade..) Vid förhandlingen sätter sig fackreperentanten i arbetsgivarns "knä" och lägger sig totalt...
    En annan kompis hade förhandlat sig fram till en löneförhöjning med arbetsgivaren, som sedan facket sänkte!!!
    Jag har aldrig varit med i facket eftersom jag tror att jag klarar mig bättre själv...
    Fördelarna är att du får vara med och sponsra fackets "kurser" (fyllefester..)...

• Serina

Ja, det kostar. Vad det kostar beror på vad du tjänar och vilket fack det gäller. Nej, du måste inte gå med. Fördelarna är att om det uppstår situationer på jobbet så finns det folk som jobbar med att upplysa dig om dina rättigheter och skyldigheter, t ex.

Jag hade en otrolig hjälp av facket när jag blev uppsagd. Arbetsgivaren lyssnade mycket mer på den fackliga representanten än på mig, fastän vi sa samma sak.

• snark

Det kostar olika beroende på vilket fack du är med i. Facket är en solidarisk organisation som gör så mycket mer än bara hjälper till vid löneförhandlingar. I fackavgiften ingår en massa försäkringar som är till ett bättre pris än om du skulle lösa dem själva. Facket är viktigt men tyvärr har många i vår ålder glömt bort vad facket gör och framför allt vad de gjort tidigare. Utan facket är det svårt att diskutera med företagen om varför man inte ska jobba övertid, löner etc. Om många står tillsammans och kräver vissa förbättringar så är det lättare att få igenom det än om man står ensam. En för alla, alla för en.

• KickStart
    babygurl skrev 2006-06-28 18:40:45 följande:
    har aldrig varit med i något fackförbund, har ednast haft Alfakassa... har nu fått en anställning på ett tjänstemanaföretag ( Academic work) måste jag gå med i facket? vad är fördelarna ? kostar det ngt ?
    A-kassan har du alltid rätt att gå med i men jag råder dig att också gå med i facket.
    Blir det en tvist på din arbetsplats med t.ex din anställning, din lön eller annat viktigt så hjälper facket endast sina medlemmar.
    Står du utanför så får du alltså ingen hjälp. När facket löneförhandlar eller förhandlar i största allmänhet så gör man det för sina medlemmar och de andra står utanför.
    En annan bra grej med facket är försäkringar som följer med medlemskapet och som är inbakade i avgiften.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • babygurl

antar att jag kommer tillhöra HTF:s fack isånnfall,
    men man kan alltså vara endast med i HTF:s A-kassa utan att behöva gå med i själva förbundet ?

• KickStart
    babygurl skrev 2006-06-28 18:58:19 följande:
    antar att jag kommer tillhöra HTF:s fack isånnfall,men man kan alltså vara endast med i HTF:s A-kassa utan att behöva gå med i själva förbundet ?
    Så har jag uppfattat det.
    Jag vet att man har omorganiserat A-kassorna nyligen och att det har blivit mera av en myndighet- men jag vet alldeles för lite för att säga med säkerhet att jag har rätt.
    Ring och prata med facket så får du reda på hur allt ligger till.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • tokfia

Japp, du kan vara med i bara A-kassan, tänk som sagt på mina erfarenheter. Bägge dessa var medlemmar i facket och hade ingen hjälp, den ena fic lönen SÄNKT (trots att han hade förhandlat om HÖJD lön med lyckat resultat hos arbetsgivaren) och den andra blev av med jobbet (det var det konflikten gällde!) Försäkringarna som någon talade blir i slutändan billigare om du tecknar dem direkt än går via facket och kastar bort ett par hundralappar i månaden där..

• snark

tokfia
    Dina erfarenheter är ju egentligen inte särskilt representativa för facket, självklart finns det undantag men jag tror inte att just det ärendet var något regelrätt ärende. Försäkringarna blir billigare genom facket, min man har kontrollerat det och han tjänade ca 1200:- i månaden på att ha fackets försäkringar jämfört med om han skulle teckan dem sjjälv till samma värde. Han är med i Metall och jag är också försäkrad där. Mycket förmånligt!

Svar på tråden hjälp, "måste" man vara med i facket?