hjälp, "måste" man vara med i facket?
har aldrig varit med i något fackförbund, har ednast haft Alfakassa...
har nu fått en anställning på ett tjänstemanaföretag ( Academic work) måste jag gå med i facket? vad är fördelarna ? kostar det ngt ?
har aldrig varit med i något fackförbund, har ednast haft Alfakassa...
har nu fått en anställning på ett tjänstemanaföretag ( Academic work) måste jag gå med i facket? vad är fördelarna ? kostar det ngt ?
Dessutom är han väldigt fackligt aktiv på ett stort företag, åkt på flertalet kurser och han har aldrig varit med om några fyllefester. Jag tycker att det är synd att du ger en sån negativ bild av facket när det är en så viktig organisation. Många har blivit hjälpta av facket och skulle stå utan jobb om inte facket funnits. Visst finns det dåliga uppgörelser ibalnd, men det hör ju inte till vanligheterna enligt min uppfattning.
Snark:
Jag håller med!
Det är trist att fler och fler speciellt yngre väljer att inte gå med i facket. Detta tror jag urholkar arbetsrätten och våra villkor i arbetslivet iaf på sikt.
Jag ska inte ge mig in i den diskussionen....är ingen nätduellant och inte ute efter bråk, så jag lägger mig direkt...talar bara om mina erfarenheter, sen är det ju upp till var och en att tycka det de vill!
MorulaAilith
Ja tyvärr är det nog så. Våra mor- och farföräldrar måste bli galna på oss som inte förstår hur bra vi har det arbetsrättsligt sett, med tanke på hur de hade det och hur mycket de fick arbeta för det! För faro, människor blev ju skjutna för att de demonstrerade för sina fackliga rättigheter! Det är värt att komma ihåg!
"En bro tar lång tid att bygga - men den raseras på några ögonblick"
tokfia
Absolut, det var inte min mening att "dissa" dig eller något, jag tycker bara att facket är en så pass viktig fråga att jag vill föra fram vad som är bra med facket. Hoppas du inte tog illa upp, det var verkligen inte min mening!
Väg fördelar mot nackdelar!
Själv så blir jag skitsur när någon av mina arbetskamrater oxå får påökt, när det är mitt fackförbund som har förhandlat, och min arbetskamrat inte är med i facket.
Men men i längden om man inte har skinn på näsan så kan det nog vara riskabelt att inte vara med i facket, ensam är inte alltid stark!
Tokfia:
Jag är inte ute efter bråk eller att duellera *S*
Men min erfarenhet är inte den samma som din och därför delar jag också med mig av det jag sett och har erfarenhet av .
Å nej då! Det krävs mer än så för att jag ska bli sur!!! Man måste få säga vad man tycker, även när inte alla håller med... ( o våga göra det!)
tokfia
*puh* Klart alla ska säga sin åsikt, det är ju därför vi är här :)
Det är inte bara vid tvister med arbetsgivare du kan ha hjälp av facket. I vissa fall kan du även få rättshjälp (om det rör yrket) samt även hjälp mot försäkringskassan om de beslutar neka dig någon ersättning du har sökt. Du har troligast även andra försäkringar via facket, fritidsförsäkring etc. Kolla upp vad du får med i medlemsskapet och besluta därefter själv.
Både fackavgift och medlemsavgift är idag avdragsgilla till viss del, så skatten reduceras vid deklaration.
Jag tillhör den skaran som inte fick någon hjälp av facket alls, trots att jag hade rätt till det. Har efter det sagt upp mitt medlemskap i facket, och bara varit enskild akassemedlem fram tills nu. Det har fungerat bra, och själv känner jga inte något behov av att vara med. Har lyckats med att förhandla mig till bättre villkor och lön än vad facket lyckats med. Det viktigaste (för mig i alla fall) är att man är med i akassan så att man i alla fall får akassa om man blir utan jobb - resten kan man (om man vill) klara sig utan.
Kan bara säga så här.
Ingen tvingar ju dig till nånting.
Men jag råder dig till att gå med i a-kassan omedelbums, ananrs får du ingen a-kassa om du blir arbetslös. Det är lätt att tänka att man vill spara på utgifter och att det ena och det andra inte "behövs" men sen står man där en dag och tänker att "varför tänkte jag inte på det".
Facket är sen en annan sak och jag kan tänka mig att det känns olika om man vill va med i det beroende på vad man jobbar i för branch... vissa brancher är ju smutsigare än andra och då kanske det känns tryggare att va med i facket. Men sen kan det uppstå problem på varenda jäkla arbetsplats och då är det otroligt bra och värdefullt att va med i facket!!!
Jag kan bara tala för mig själv och situationer som jag har hamnat i!
Jag har jobbat på McDonalds och varit med i HRF (hotell & restaurang), själv har jag inte haft nåra problem, men en jobbarkompis blev otroligt illa behandlad, fick dålig lön och blev sen helt plötsligt uppsagd. Tack vare facket fick hon rättigheter som hon inte ens kände till och dessutom ett fett skadestånd av chefen.
Min man har precis blivit kickad från sitt jobb och tack vare att han är med i facket så har vi regelbunden kontakt med en OTROLIGT snäll fackombudsman som hjälper oss med ALLTING. Han har höjt min mans lön retroaktivt så att han får en fet slutlön när han slutar, han ska hjälpa honom att få nytt liknande jobb och innan det ska dom betala halva hans körkort samt att han får betalt för att förbättra sin svenska på SFI (som man inte brukar få annars). Hur bra som helst annars och detta skulle vi ALDRIG fått om vi inte varit med i facket, då hade vårat liv gått i spillror.
När min mamma dog så stod min pappa där utan nånting typ. Sen ringde det en gubbe från mammas fack och sa att det fanns cirka en halv miljon att få ut i försäkringar från facket. Man tackar och bockar. Visst pengar kan inte ersätta en människa men det täcker i allafall inkomstförlusten på ett år.
Har även själv en otroligt billig och bra hemförsäkring i och med facket. Har säkert massa andra försäkringar också som jag inte vet om men som man säkert komma behöva i en knivig situation.
Så jag tycker att du kan gå med i facket, klart det kostar pengar, men det lönar sig i längden om man får problem, verkligen!!!!!!!!!!
Beror helt klart på vart du ska ha anställning, många arbetsplatser följer ju "sitt" facks avtal, oavsett om de anställda är med i facket eller inte.
Blir nyfiken på era superbilliga och bra försäkringar! Kan man få lite exempel? Facket är ju inte precis det första jag tänker på när jag ser över familjens försäkringar...
Comedia
När de andra anställda får samma förmåner som de som är med i facket har det en taktisk mening. Det är bara för att undergräva fackets sammanhållning och uppmuntra till att gå ur facket. Kollektivavatalet som du pratar om är ju just något som facket förhandlat fram och i det regleras ALLA för måner, hur de anställda ska jobba (Tider etc) arbetsskydd, löner etc etc.
Men vi kan ju säga så här. Om ingen tjänar på att vara med i facket så kan vi ju lägga ner det. Då får företaget själv bestämma vilken lön vi är värda, när och hur vi ska jobba, om vi ska få semester i januari eller i oktober, om vi ens får någon sammanhängande semester. Visst vi kanske får lov att jobba på lördagar och söndagar utan övertidsersättning eftersom företaget kträver det, men okej, om jag tjänar på att gå ur det så so what....
Om inte facket behövdes så skulle det ju inte finnas, det är väl en ganska enkel slutsats?
fenomena83
Va bra att det löste sig för er, det hade det defenitivt inte gjoet om din man inte varot med i facket. Och fackmannen var inte bara snäll, han gjorde sitt jobb. Samma jobb som alla förtroendevalda ska göra för alla som hamnar i en situation som din man, om du är med i facket.
Facket är ju vi anställda, som säger hur vi vill att våra arbetstider ska se ut, vad som ska vara lägsta lönen, att vi ska få ersättning om vi blir skadade på arbetet, när vi ska få vara lediga etc.
Facket är ju inte bra för företagen så därför vill de ju plocka bort dem. Det är ju därför moderaterna vill riva ner kollektivavtalet, så att vi inte ska vara "besv'rliga2 när de vill att vi ska jobba övertid utan betalning hela juli för att få semester (om vi får någon) i oktober.