• fiolen

När börja använda sulky?

Vår son (snart 4 månader) blir skitarg när han ligger i liggvagnen. Har fått palla upp med filtar så han kan sitta/halvligga för att se något. Då blir han nöjd. Ska övergå till sittdelen nu. Har köpt en liten sulky som han verkar vara nöjd i. Lite lättare att ha med en sån på utflykter och resor. Min fundering är när det är lämpligt att börja använda en sulky? Han sitter ju inte själv ännu och jag är rädd att det blir jobbigt för nacken eller påfrestningar på rygg.

• Svar på tråden När börja använda sulky?
  • Crazy Baby

Jag hade min lilla tjej i sulky från att hon var ca 3 månader! Hon fick halvsitta större delen och när hon var trött var det bara att fälla till liggläge!

• fiolen

Ok, har hört flera som börjat använda sådan vid 3-4 månaders ålder. Blev bara lite orolig när vår granne kom och påpekade att det blev för stor påfrestning för ryggen. Man snappar ju upp allt man hör och blir ju lätt nojjig... Tror ändå att han mår bra av att åka sulky nu.

• fiolen

Men vi ska inte ersätta vanliga sittvagnen (bakåtvänd) med sulkyn utan bara ha sulkyn på kortare utflykter och när vi är på stranden.

• Grannen

Som jag har hört så ska man inte ha bebisen i sittläge förran den själv kan sitta upp. Det är precis som du skriver fiolen så att ryggmuskulaturen inte är redo för att sitta längre stunder.

• Zaria

Bonanza: Tror du inte de menar att barnen sitter i sittdelen? Eller vad det heter?

Hampus får sina första sulky nu på ettårsdagen (söndag) så får vi se han han kan börja ha den

• fiolen

Men han sitter ju inte upprätt i sulkyn utan halvligger så han har ju i princip samma läge som i sittdelen på den vanliga vagnen. Problemet är ju att han blir framåtvänd och därför ska vi inte ersätta den vanliga vagnen med en sulky. Bara praktiskt att ha på kortare utflykter.

• Bonanza

fiolen -det beror ju på hur korta utflykter. Om det bara är transport mellan bil och strand kan jag väl tänka mig att det inte är farligt. Men risken är ju att det blir mer än så, eftersom det som sagt är bekvämt.

Men som sagt: du frågade och jag svarade. Jag skulle aldrig ha en sulky till en så liten bebis!

• Lotten

Dom sitter nog inte värre i viloläge i en vagn än att sitta i en barnvagn. Jag har två barn som har hatat att ligga i vagnen och har blivit helnöjda när dom har kunnat se vad som händer omkring dom. Jag använder brio racen efter dottern nu till min son som snart e 4 månader och han sitter bra i viloläget på den. Tror nog han sitter bekvämare där än att sitta i ett sånt babyskydd. Köper ingen ny vagn bara för att man "måste" ha dom bakåtvända i vagnen.

• fiolen

Jag tror nog att ryggen klarar sig lika bra i sulkyn som i babysittern, bilstolen eller sittdelen på vagnen (annars skulle nog försäljaren av sulkyn ha sagt något, vår son var med och provsatt sulkyn). Negativt är väl att bebisen sitter framåtvänd men det tycker han ju om korta stunder. Intressant att det fanns så olika åsikter i frågan och tack för era åsikter.

• Mammatezz81

vi började med sittvagn som var framåtvänd när min son var 5 månader!
    det har gått jättebra.
    från att han var 3.5 månad så hade vi på mittenläget i kombivagnen utan liften i. men då var han vänd mot oss

• tahira

Vår son är 5 månader. Vi har köpt en sulky som endast ska användas till utflykter, framförallt i bussar och på tåg, när han ändå sitter fastspänd och kan se oss. Vi ska också ha med den när vi ska ut och resa nu eftersom vi är lite rädda om vår vanliga. Men då ska vi ha honom i den högst 20 min i taget kanske, ska mest ha sele. Den har fullt liggläge.

Anledning till att man inte ska ha så små barn utåt är ju att det blir för mycket intryck. Men man vet ju hur väl ens barn tar nya intryck och det blir ju inte mer än om man har barnet i sele/ sjal utåt en dag på stan, vilket många har när de är i den åldern. Hanterar ens barn nya intryck och att bli buren utåt är det sannolikt att barnet också kan hantera att åka utåt i vagn vid enstaka tillfällen.

Detta är min teori och vad min bvc-sköterska sagt.

If you can't be good, be careful
Svar på tråden När börja använda sulky?