• Den mysiga

Kostnader för att äga en bil??

Jag har aldrig ägt en bil i hela mitt liv så jag söker lite info om kostnader nu när man är på gång att skaffa en bil...
    Osäkert i nuläget vilken sorts bil det blir..

Jag tänkte om ni ville berätta vilka kostnader ni har för eran bil så hjälper det mig att tänka.
    Jag tänkte mig en årskostnad!!!

Bilsort och årsmodell?
    Skatt?
    Försäkring?
    Reparationer/delar?
    Bensinkostnader? (hur mycket kör ni, hur långt till jobbet?)
    Olja? (hur ofta behöver ni fylla på?)
    Spolvätska?
    Kylarvätska? (hur ofta påfyllning?)

Tackar på förhand!!

• Svar på tråden Kostnader för att äga en bil??
  • 201201232

När jag ägde vår gamla SAAB kostade den 3500 kr per år i trafikförsäkring, när sambon ägde den så kostade den 3900 kr per år i trafikförsäkring. Svindyrt!

• Den mysiga

Tja jag har haft körkort i dryga 10 år så det lät ju bra om det påverkar premier.etz..
    jag satsar ev på en ford focus eller ford mondeo.. eller något liknade... barnvagnen måste rymmas

• Isfjord

Service/reparationer?
    Kan du göra något själv eller måste du lämna in ALLT?
    Har du kompisar som kan hjälpa?
    Där kan du verkligen spara STORA pengar.

Äldre bilar kan ha fler reparationer, men de är ofta billigare. Både mer lättmekade och billigare delar. Ska du ha en äldre bil, undvik fönsterhissar, centrallås, AC, ACC mm. Sådant går lätt sönder när det blir några år, och är dyrt att laga.
    Om AC går sönder har du kvar värmen, men inte kylan. Väljer du att inte laga har du alltså en ?vanlig? bil utan AC bara. Men du har fortfarande betalat för AC när du köpte bilen, surt att ha betalat för något man inte kan använda.
    Om ACC går sönder har du varken värme eller kyla ifall du inte lagar. Dyrare att laga än AC, och som sagt, hur blir du av med isen på vintern?
    Med AC/ACC dricker bilen ca 10% mer bränsle när de är igång på kyla.

Turbo är roligt, men ger en betydligt dyrare försäkring och är dyr att laga. Hos Aktsam kan du inte försäkra med turbo. Lågprofildäck ger bra väghållning på torr asfalt, men sämre på våt asfalt. De bullrar mer och är dyrare att byta.

• Arostjej

Tänk på att det finns olika "grader" av försäkring också; hel eller halvförsäkring t.ex. Skiljer ganska mkt i pris! Vår bilförsäkring blev mkt billigare när jag står skriven som ägare till bilen istället för min sambo(kille).

Kolla däcken om du köper bil, både sommar- och vinterdäck. Vi råkade glömma bort det när vi köpte vår bil och fick sen en utgift på ca 5000 kr för nya vinterdäck. De som hängde med på köpet var nämligen inte särskilt bra, men det såg vi ju inte när sommardäcken satt på....

• Fru Indosaurie

Bilsort och årsmodell?
    volvo v 40 2.0T -99

Skatt?
    1670 kr/år

Försäkring?
    750 kr/Mån

Reparationer/delar?
    Hittills inget

Bensinkostnader? (hur mycket kör ni, hur långt till jobbet?)
    Vi tankar en tank i månaden ungefär = strax under 600 kr. Gångavstånd till jobbet

Olja? (hur ofta behöver ni fylla på?)
    Ingen aning

Spolvätska?
    På sommaren kan man köra med vatten och diskmedel. På vintern har jag ingen aning om hur mkt som går.

Kylarvätska? (hur ofta påfyllning?)
    Ingen aning

• Lizzyy

Har precis räknat igenom det där! vi bytte bil för ca 2 veckor sedan.

SAAB 9-5 Vector 2,0T 2003
    Pris 189,000kr men det är aut, skinn, acc, drag och gått 6000 mil.
    Billån 340000kr/år 2800kr/mån
    Försäkring 7000kr/år 584kr/mån
    Skatt 2800kr/år
    Service (enligt serviceintervall) 2500kr/år

Sen har vi valt att underedsbehandla, lackkonservera bilen

Lackkonservering 2500kr/år
    Underredsbehandling 2000kr/år

Sen vill vi också lägga undan varje månad till ev. självrisk (är en KLUMPEMAJA!!)

Självrisk 1200kr/år 100kr/mån

Summa blir ca 4400kr i månaden ex. bensin.

Bilen står på min sambo, han är över 25. Skadefri sedan han var 18 år. vi bor snart på landet, så det är då försäkringen sjunker så pass.. nu bor vi i stan och betalar 11000kr om året.

På bilfirman sa de att service kostar ca 1kr per mil. och vi kör 2500mil per år.

Ett tips är också:

www.konsumentverket.se sedan väljer du begbilskalkylen
    www.begbilguiden.se
    www.bilbesiktningen.se
    www.vv.se

Lycka till!

• The Man

Dina frågor är väldigt svåra att ge precisa svar på. Allt handlar ju i slutändan om VILKEN bil DU köper. Hur mycket den kostar, hur mycket du behöver låna till den, HUR du finansierar lånekostnaden osv osv.

Men, i runda tal kostar de vanligaste bilmodellerna runt 2000:-/år i skatt och helförsäkring på de flesta bolag går väl på en 10-12 tusen /år FÖRE eventuell bonus.

Räkna med att en vanlig mellanklassbil drar runt 0,85 liter bensin/mil vid blandad körning. Sedan är det upp till var o en hur mycket man kör per år.

Ett oljebyte per 1000-1500 mil är att rekommendera och en vanlig mängd olja i en bilmotor är runt 4-5 liter. Kostnaden för olja varierar kraftigt, men man bör satsa på kvalitetsolja.

Normalt sett ska man inte behöva fylla på olja mellan bytena, mer än någon/några deciliter. Drar den mer olja än så är det fel på motorn!!

Samma sak med kylarvätskan, det ska man i princip aldrig behöva fylla på mer än en "skvätt" nån gång per år eftersom det är ett slutet system.

Spolarvätska säger sig självt, det beror på hur mycket man kör och i vilket väglag/vid nederbörd osv.

Rent generellt kan man oftast räkna med en snittkostnad på 25-30 kr/mil för en inte alltför gammal bil. Då är allt inräknat.

• The Man

Glömde tillägga att en omgång däck idag kostar runt 4000:- och att garage/parkeringsplats innebär stora kostnader om man bor inne i en stad.

Jag räknade för en tid sedan ut att våra tre bilar, en Saab 9000 -84, en Opel Omega Kombi -89 och en Chrysler Stratus cab
    -00 kostar oss ungefär 100 000:- /år ALLT INRÄKNAT.

• lindengbg

Som den bilentuiast som e så måste jag bara vara med å kommentera denna tråden

Ett tips när du hittat din drömbil är att kolla upp (förutom försäkringskostnader mm) om det finns någon bilklubb till bilmärket. Där kan man spara mycket pengar på att ställa sina frågor samt att man ofta får stor rabatt vid köp av reservdelar.. eller rent av kan få hjälp med att göra mindre/större reperationer.

Vet att inte så många i Sverige är förtjusta i Opel (är medlem i Opelsportsclub.com) och pga att jag tack vare klubben alltid kan få tag i bättre begagnade reservdelar nästan gratis (via KM Bildemontering.se) samt att medlemmarna i klubben för materialkostnad hjälper till vid tex kamremsbyte osv så kommer det bli svårt att övertala mig att byta bilmärke.

De flesta bilmärken har klubbar.
    Tex; Volvo, Seat, Alfa, Peugot, Ford, Opel, Saab samt en hel del japan-klubbar. Återkom gärna i denna tråd om du vill ha länk till någon bilägarklubb så kommer det en URL!

Tack på förhand.

• Den mysiga

Tackar detta är ovärdeligt.. Vi tänkte ha en bil som kanske är en 10 år gammal inte äldre. Kommer att max lägga ut 30.000 på denna bil.

Vi kan göra lite småreparationer då jag har bilkunniga i min närhet. är det elektronik så blir det svårare så har det sagts.

• Isfjord

"Vi kan göra lite småreparationer då jag har bilkunniga i min närhet."
    Ta gärna med någon av dem när ni tittar på bilar.

• Isfjord

Bilprovningen testar och har mycket info.
    www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/c377abcde387c4aec125689c003bd53e/f3a7d80409a4d32dc1256fa20054cb46!OpenDocument

Citat från sidan:
    Bilprovningen förbehåller sig rätten att inte utföra Bildiagnosen på fordon vars värde understiger 15.000 kronor, eller på udda och ovanliga fordon, samt fordon som på annat sätt markant avviker från det normala.
    Besiktning
    Du väljer själv om årets kontrollbesiktning ska ingå eller inte, det påverkar inte avgiften. Men om du vill att kontrollbesiktning ska ingå i Bildiagnosen så är det viktigt att ditt fordon är i rätt inställelseperiod t ex för slutsiffra 1 november - mars månad. Om den inte är det så måste du i alla fall göra om din kontrollbesiktning i rätt period.
    Bildiagnos kostar 1 000 kr
    Vill du att Bildiagnosen ska rapporteras som obligatorisk besiktning måste du dock ange det vid inskrivningen.

Motormännen testar också:
    www.motormannen.se/mm/site/tjanster/m_test/privatperson/

Inga tester, men mycket info:
    www.mrf.se/
    Köpa bil

• Isfjord

Köper du en dyrare bil kan det löna sig att testa. Men en billigare bil är det nog bättre att lägga pengarna till reperationsbufferten.

• Den mysiga

ok tack ska ni ha!! Jag får väl ta med alla jag kan då jag tittar på bilen. Måste nog hitta en bil i min närhet o inte för långt för då kan jag nog inte få det stödet.

Svar på tråden Kostnader för att äga en bil??