• Den mysiga

Kostnader för att äga en bil??

Jag har aldrig ägt en bil i hela mitt liv så jag söker lite info om kostnader nu när man är på gång att skaffa en bil...
    Osäkert i nuläget vilken sorts bil det blir..

Jag tänkte om ni ville berätta vilka kostnader ni har för eran bil så hjälper det mig att tänka.
    Jag tänkte mig en årskostnad!!!

Bilsort och årsmodell?
    Skatt?
    Försäkring?
    Reparationer/delar?
    Bensinkostnader? (hur mycket kör ni, hur långt till jobbet?)
    Olja? (hur ofta behöver ni fylla på?)
    Spolvätska?
    Kylarvätska? (hur ofta påfyllning?)

Tackar på förhand!!

• Svar på tråden Kostnader för att äga en bil??
  • Elli47

Just nu är det sambon som äger alla bilarna... men jag kan väl säga att ju sportigare och stöldbegärlig bil du har desto mer kostar försäkringen. Rep kan kosta multum beroende på vad som går sönder... svårt att säga rent generellt.

Bensin kostar massor, förra månaden gick räkningen lös på 1500 kr... kör väl 3 mil per dag, kanske mer ibland.

Olja, spolarvätska och kylarvätska är inget som går åt i stora mängder därför är det inte nån större idé att du ens räknar på sånt.

• Piri

Jag har en saab 9-5 årsmodell -99. Den kostar ca 2500:- i skatt och ca 3600:- i försäkring per år.

Olja byts 1 gång per år eller var ca 1000:e mil. Kostnad beror väl på vilken sorts olja du använder. Oljefilter byts varje gång man byter olja. Olja fyller du bara på om du har ett läckage nån stans

Spolarvätska fylls på vid behov.

Jag tankar V-power i min bil och den kostar drygt 12:-/liter och bilen drar ca 0,8 liter/mil vid blandad körning. Kör ca 1000 mil/år.

Det är svårt att säga vad det kostar att reparera. På senare tid har vi bytt det mesta på vår/min bil. Turbo, vattenpump, tändkassett osv. Detta är ganska kostsamma historier, tyvärr. Bara turbobytet gick på ca 12 000 kr.

På min gamla saab, en 900 från -87, bytte vi i stort sett bara olja. Ja, och däcken då förståss efter säsong. En trogen pärla som alltid startade och gick som ett slagskepp i alla väglag. Den krånglade ALDRIG! Ssknar den ibland, faktiskt... Den kostade inte mycket att äga.

• Den mysiga

Piri: inser att det är det mest oförutsäjbara med en bil, det som kan behövas repareras.. jag tänkte att innan jag skaffar bilen att ha lite pengar över till om den går sönder. Tänkte mig 6000 tillräckligt hoppas jag.

• Piri

Jättebra tänkt att ha en buffert till bilreparationer! En applåd till dig för att planera så bra!

Om du har otur så räcker inte 6000 så långt, se bara på vad turbobytet kostade...

• Den mysiga

kruxet med att lägga mycket på en buffert för bilreparationer är att bilen inte kan kosta lika mycket då.. 6000 inte mer tror jag... Måste ju vara sällan det kostar 12000.. vi chansar på det.

• 201201232

Min erfarenhet säger mig att vilken skitbil som helst verkar kosta minst 1500 kr i månaden + bensin. Då är inte reparationer med eftersom vi brukar fixa sånt själva på ett eller annat sätt, men däck, försäkring och skatt.

• MSI

Vet inte i vilken prisklass du letar bil men en nyare bil kostar riktigt mkt i värdeminskning också. 10-20 000kr om året är normalt.

har du dessutom inte haft en bil tidigare så är försäkringar rätt så dyra då du inte har någon bonus.

Är du på jakt efter en liten bil så kanske en Toyota Aygo kan vara något. De kör ett koncept där du betalar 5000 kr i deposition (som du får tillbaka när du lämnar tillbaka bilen) och sedan har du en fast månadskostnad på 1800kr (för enklaste varianten) och då ingår allting (service, försäkringar etc) utom bensin och fordonsskatt (900kr). Man binder sig för 24 månader.

Kan kanske vara något om man inte har så mkt pengar att lägga på en bil men ändå vill ha en helt ny bil?

www.aygo.se/

Jag känner inte till aygon själv (inte ens åkt i en sådan) så kom inte skäll på mig om det är en "skitbil"

• Piri

Idag beräknas försäkringen på hur länge du haft körkort och på din ålder, om jag inte minns helt fel. Vi fick dessutom jättebra pris på försäkringen på saaben av vårt försäkringsbolag tack vare att vi har ALLT försäkrat hos dem!

Toyota ska vara en bra bil säger min sambos kompisar som är bilmek. Den är lätt att laga och det är lätt att få tag på reservdelar.

• MSI

Piri: möjligt att det är så. Jag har haft körkort och bil lika länge så har väl ingen riktig koll. Men vet folk som har bilen försäkrad på sig utan att ha körkort också så det kanske skiljer sig åt.

Har också en 9-5 (men den är inte lika bortskämd som din utan får snällt nöja sig med budgetbensin ifrån jet ) och det skiljer sig verkligen åt mellan försäkringsbolagen. Brukar kolla runt varje år och sist tror jag det skiljde 5000kr mellan dyraste och billigaste bolaget.
    Men att ha allting hos samma bolag är det bästa. Får du inbrott och något stjäls ur bilen så är det bara en självrisk. Annars får du dels betala självrisken för det stulna (hemförsäkringen) och dels självrisken för skadan på bilen.

• Nettis1975

Försäkringen beror också på var du bor. I Stockholm finns ju fenomenet att det kan skilja sig från gata till gata. En man flyttade ett kvarter och hans försäkring höjdes.

Själv ökade min försäkrning med 2000 kronor/år då jag flyttade från en liten ort till en Stockholmsförort.

Svar på tråden Kostnader för att äga en bil??