• Nalanie

Varför klär sig alla likadant?

Satt i går utanför ett köpcentrum en stund och förvånades över att alla tjejer har likadana kläder! Om man kollade på åldergruppen tjejer 20-75 år hade alla samma slags kläder. T-shirt eller linne i trikåmaterial och till det kjol eller capribyxor, allt i diskreta färger och sedesam kjollängd. Det är inne med blusar, tunikor, shorts, hängselbyxor..Det finns klänningar och byxor. Men alla har uniformen på sej istället. Liksom varför??

• Svar på tråden Varför klär sig alla likadant?
  • Thaleia

Om man följer modet så blir det ju lätt så att alla ser nästa likadana ut...

• Cilota

Kanske för att det är så varmt så att man tar det som är överst i garderoben istället för att stryka till en fin sommarklänning.

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan
  • Moomin

Därför ett av de mest utmärkande dragen i den svenska mentaliteten är att inte sticka ut. Det viktigaste för en svenska är mao att se ut och vara likadan som alla andra Därför klär sig alla likadant.-

• Nyfiken gul

märkligt det där...

man vill gärna se sig som lite oliktänkande, udda och speciell...

men ändå klär man sig likandant som alla andra , gör likadant som alla andra och har ungefär samma åsikter som alla andra...

var nånstans missade man iden med att vara unik?

• Omorfia

I alla länder jag varit i (en hel del faktiskt) har jag aldrig noterat att det skulle vara vanligare att "sticka ut" än i Sverige. De flesta klär sig som "alla andra".

• Moomin

Omorfia: Jag har också rest en hel del Över hela världen faktiskt.

Men min tes grundade jag på att jag häromdagen intervjuade en professor som heter Åke Daun om just "svenskhet". Och det är faktiskt så att ett av de mest utmärkande dragen för svenskarna är just vår rädsla för att stå ut och vara annorlunda. Typiskt är i stället att göra allt för att vara "normal" och "passa in"

• nitedrive

Rädsla att sticka ut förstås,tror det finns i alla kulturer.Tycker inte heller att folk i andra länder är så mycket mer individuella,modet kanske är annorlunda,men oftast är det så att "massan" anammar det.

• julmusten

Sen sa finns det ju inte varldens basta utbud i Sverige heller!!! Aven om man bor i de storre staderna sa finns det bara samma av allt, bara i olika butiker och till olika pris, (beroende pa om du vill ha Guccia eller H&M).

• zebran i Stilla havet

Nja, jag tycker nog visst att svenskar drar sig mer for att sticka ut och gora fel an andra. Atminstone efter vad jag har noterat har pa NZ, dar jag (och skandinaviska bekanta) kanske inte just KLAR oss efter massan men anda forsoker gora "ratt" i olika situationer medan den genomsnittliga NZaren skrattar och klampar pa och kanske blir tillsagd men det gor liksom inget. Onskar att jag kunde vara lite mer sa..

• bettyboopan

Det är kul att du skriver det, hade en vän som bott utomlands i många år som kom på besök i Sverige, så satt vi på en uteservering och vännen börjar skratta och tycker att alla tjejer ser i princip exakt likadana ut. Själv är man ju så van vid att det är så, men när han "uppmärksammade" det så blev det så uppenbart..

tycker att bara man åker över till Danmark att folk mycket mer varierad stil...

intressant..

Svar på tråden Varför klär sig alla likadant?