• Nalanie

Varför klär sig alla likadant?

Satt i går utanför ett köpcentrum en stund och förvånades över att alla tjejer har likadana kläder! Om man kollade på åldergruppen tjejer 20-75 år hade alla samma slags kläder. T-shirt eller linne i trikåmaterial och till det kjol eller capribyxor, allt i diskreta färger och sedesam kjollängd. Det är inne med blusar, tunikor, shorts, hängselbyxor..Det finns klänningar och byxor. Men alla har uniformen på sej istället. Liksom varför??

• Svar på tråden Varför klär sig alla likadant?
  • Mrs Smith

Jag kan inte riktigt hålla med om att alla i Sverige ser lika ut. Visst kan det finnas en viss likriktning men det finns ju ganska många som väljer att hålla sig utanför "idealets gränser". Utomlands typ sydeuropa är det inte så vanligt att man är punkare eller något i den stilen. Däremot kan jag tycka att man klär sig lite tråkigt här speciellt på sommaren. Man kör sina på sandaletter med lagom hög klack som man köpte för 4 år sedan...

• ak4cia

Moomin:
    det stämmer nog rätt bra.. den svenska mentaliteten.. och att alla klär sig likadant.. det är likadant när man är utomlands.. man ser vilka som kommer från skandinavien.. även om de försöker klä sig lite annorlunda :)

själv försöker jag att inte följa allt mode.. allt av det känns inte rätt liksom..

• Danbala

Att vara inne och följa modet har av något skäl blivit viktigt för folk. Om det är för att inte sticka ut, eller för att man snabbt "indoktrineras" att tycka att modet är snyggt, eller om man bara gillar att ha de nyaste grejerna, eller om det finns andra skäl, vet jag inte.

Att folk ens kommer på tanken att fråga "Är de här skorna inne nu!?" istället för "Är de här skorna snygga (på mig)!?" t.ex. finner jag alltid lika lustigt.

Sedan, om man inte är extremt noga med vad man har på sig, blir det automatiskt att man ser likada ut som alla andra så länge man handlar på de stora kedjorna, eftersom de endast erbjuder det som är "inne".

[...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Monstermamman

Jag brukar å andra sidan inte spänna mej över vad andra har på sej utan jag har det jag tycker är snyggt. Om sen "alla andra" ser likadana ut så gör det inte mej någonting.

• ming

Kanske för att man tycker att de kläderna är snygga, samt att de massproduceras och alltså är billiga (så vill man vara annorlunda får man punga ut med pengarna).

• Mrs Smith

Jag tror att mode har mycket med identitet och tillhörighet att göra. Man vill inte framstå som annorlunda. Människor har klätt sig lika de andra människorna i sitt lilla samhälle i årtusenden för att bla markera vilken grupp man tillhör. Tror att det är samma sak som gäller nu. Även fast vi bor i jätte samhällen. jag ser egentligen inget fel med det även fast det kanske är tråkigt.

Fast vem har tid att lägga på att utveckla en helt ny stil med vad det nu innebär? Bättre att plocka det man gillar ur det befintliga modet, man behöver ju inte förlja det slaviskt...

• Nalanie

Men det mystiska är att det absolut inte är det senaste modet tjejerna har på sej. Det "alla" har på sej är ju samma som i flera år tillbaks! Men jag tror nog att det stämmer, det att man vill se ut som alla andra för att slippa sticka ut. Då vill man varken ha på sig det senaste, eller nåt annat som är mer ovanligt. Jag tänker nog bara på det för att jag själv alltid haft lätt att "falla utanför ramen"!

• apmor

Jag slas ibland av tanken att i Sverige sa är det inte bara sa att man försöker att inte sticka ut, ibland sticker vi inte ut heller. Om man tänker pa andra länder sa finns det ofta enorma klyftor mellan fattig och rik, och massa inkomster och levnadsstandarder där emellan. Det är inte vanligt med ´privatskolor, det finns inte massa olika klimat inom samma land (det är klart att det är mycket kallare i norraste norr än i skane, men det är trots allt kallt!)I andra länder gäller det att vara mer kreativ (för att kunna äta tex, överleva när man gatt i pension)

Vad det gäller mode finns det väl ett ganska hyffsat utbud om man letar runt i Stockholms butiker i alla fall, men manga svenskar har väl ungefär samma summor att röra sig med vilket betyder att de gärna följer modet men inte har hur mycket pengar som helst att använda till dyrare saker.

A andra sidan har inte klädsel och stil med pengar att göra. Ibland har jag läst intervjuer i DN pa stan och manga som anses trendiga (vad nu det är egentligen) blandar hej vilt, billigt, dyrare begagnat. Sist jag läste var det Peter Siepen som var bäst klädda, men det var ett par ar sedan, men han sticker väl ut egentligen?

Tror ni att tjejer har svarare att vaga klä sig annorlunda?

• nelle87

Jag skyller delvis på att det inte finns så stort utbud överallt. Här i stan t.ex. finns det H&M, Gina tricot, Vero Moda, Cubus, Jc osv..såna vanliga affärer, och då är de ju lätt hänt att de blir sådär när de affärerna dessutom ofta har ganska liknande kläder. Det beror ju i sin tur på modet..

Sen blir man ju kanske inspirerad när man ser nån som man tycker har snygga kläder, och vill klä sej liknande.
    Förstår inte riktigt varför diskussionen ska dras upp hela tiden. Så länge alla trivs med kläderna dom har så varför spekulera? Jag skulle då aldrig klä mej udda om jag vantrivdes me de, bara för att inte va som alla andra...Likadant som att jag aldrig skulle klä mej som alla andra om jag inte trivdes med det!
    Men det är ju bara jag de...

• julmusten

apmor, jag tror det ligger jattemycket i ditt argument att svenskar faktiskt inte ar sadar jatteolika, rik som fattig.

Sen ar Sverige ett litet land, da ser ju alla ut som varandra. Om man aker till mindre stader har i USA sa ser alla dar likadana ut, och man kan se skillnad pa west coast och east coast manniskor och sa. Det finns alltid en norm som foljs pa ett eller annat satt.

Jag funderar ofta pa om jantelagen och det socialt restriktiva som finns inom svensk kultur beror pa att det ar en del av den svenska kulturen, eller det faktum att Sverige ar ett litet land?? Till och med Stockholm ar en liten storstad och alla kanner i viss man alla pa ett eller annat satt.

• TereseJörgen

Det finns ju inge andra kläder att köpa. Om jag skulle hitta andra skulle jag köpa det.

Svar på tråden Varför klär sig alla likadant?