• Busshia

Trött o illamående

Är ev. i 7 v..
    Mår illa nästan hela dagen o när jag ätit, när jag kan det så kräks jag väldigt lätt..
    Är också jättetrött o sover mkt o lätt.. Ngt man kan göra??? o jag har svårt för att jobba.. skulle börjat idag efter semestern men det gick inte...

• Svar på tråden Trött o illamående
  • Skånetjejen

Usch...lider med dig. Jag är själv i v 11 och mår illa hela dagarna men kräks inte som tur är. För mig hjälper det att äta ofta men mindre portioner, fil, youghurt,frukt, keso, sallader, bröd. Allt som är kallt funkar bra för mig. Går det för många timmar mellan målen blir jag ännu mer illamående. Det hjälper för mig i alla fall. Prata med MVC, kanske åksjuketabletter skulle hjälpa dig ? Sov så mycket du kan för då mår man ju inte illa . Kan trösta dig med att det brukar gå över efter v 13 ungefär.
    Stor kram och grattis till pluset!!

• LizLiz76

Vet att det inte hjälper men det blir bättre sen..
    Mådde själv sådär i v.7-10, sen blev det tusen gånger bättre, jag lovar, det är bara att stå ut med det! Lycka till!
    (finns Postafen eller åkband på apoteket, fast de funkar inte på alla)

• Dodis

Välkommen till graviditeten...
    Tyvärr finns det inget att göra mer än att sova och äta kex.
    Jag tyckte att jag var mycket tröttare denna grav än förra så jag drack Blutsaft ett tag. Kan dock inte säga att det gjorde någon skillnad. Nu i v17 har illamåendet iallafall gått över men jag känner mig fortfarande trött. Värmen hjälper väl till också.

• Busshia

Tack så mkt....
    Åksjuketabletter tog jag nu när vi var iväg men det hjälpte inte.. Testa igen kanske men då blir jag ju ännu tröttare.. o så måste jag ju köra 3 mil till jobbet.... Snyft....

• MELIM

Jag pratade med an av mina läkare i telefon häromdagen (har flera), och hon hade hört av min gynekolog att jag var gravid och gratulerade så mycket. Hon frågade hur jag mådde och när jag berättade att jag mådde jätteilla frågade hon om jag fått något mot det, men jag sa att jag än så länge klarar av det. Kräks bara lite.

Med det finns alltså mer än postafen och åkband att ta till.

Jag ska fråga min andra *hehe* läkare när jag träffar honom på torsdag, så återkommer jag till dig med besked

HÅLL UT!

• Busshia

Åh vad snällt, jaa gör det....:)

• Duckan74

Ät lite och ofta. Hjälper någorlunda för mig. Är i v 13 och hoppas att det ska gå över snart. Håll ut!

• Blondie 68

Mot din trötthet rekomendera jag att du tar tabletten " Mitt Val Kvinnan"
    Den innehåller många vitaminer. Jag var otroligt trött oxå i början, men när jag började ta dom så blev jag betydligt piggare. Dom finns att köpa på apoteket. Dom innehåller oxå extra mkt folsyra.
    Prova det....
    Å lycka till med din grav....

• killmamma

Hej!
    Jag vet hur det känns. Har själv drabbats av hyperemesis gravidarum (kraftigt illamående) mina båda graviditeter tiden ut och så även denna tredje gång (är i v.32 nu). Det finns tabletter som läkaren på Mvc kan skriva ut mot illamåendet ex. Lergigan comp eller esucos. tyvärr hjälpte dessa nästan inget för mig men jag har hört många som blivit hjälpta. Biverkningarna är dock att man blir trött och dåsig så bilkörning är nog inget att tänka på.

Jag var så dumdristig de två första graviditeterna att jag försökte jobba in i det längsta men det ledde bara till att kroppen blev altmer sliten och slut på energi. Mitt tips är att ta emot sjukskrivning som läkaren oftast erbjuder så du får vila ordentligt. Hoppas att ditt illamående ger med sig...

• Engla33

Lider med dig !!
    Mitt illamående började i runt V6 & höll i tills vecka 16..
    Var sjukskriven hela mars, för det gick inte att jobb, sen jobbade jag 75% hela april,då mådde jag "bara" illa på förmiddagarna... varken prostafen eller "seaband" hjälpte
    det var bara att vila & försöka äta... sov väldigt mycket oxå för jag var så fruktansvärt trött!
    Är i vecka 24 nu och mår jätte bra
    Kämpa på! Även om det känns så fruktansvärt jobbigt så kommer det att gå över

Svar på tråden Trött o illamående