Om man inte gillar diskussion...
Danbala skrev:
"Jag förstår verkligen inte drivkraften att uttrycka sin åsikt, bara ingen noterar den?"
Jag tror inte det handlar om att ingen ska notera, för nog vill skribenten att dess åsikt ska bli sedd. Det handlar säkert mer om att skribenten vill att dess åsikt ska vara den rätta, och alla som hade annorlunda åsikt innan ska buga och tacka skribenten för upplysningen om den "rätta" åsikten .
Dessutom tror jag det handlar om osäkerhet och kanske att åsikterna egentligen inte är så genomtänkta eller är löst grundade i fakta. Kan personen då inte riktigt försvara sin åsikt är han eller hon säkert extra känslig för mothugg och kallar det påhopp.
Det är ju jobbigt att få hela ens värld vänd upp och ned av andra, för ofta lever folk i en glittrig såpbubbla av vanor och tankar, en bubbla som lätt kan spricka när man inser att man kan tycka eller tro annorlunda, eller att världen ser liiiite annorlunda ut än vad man är van vid.
Det tredje jag kan tänka mig är att vi uttrycker våra tankar och funderingar på olika sätt. Några av oss är lite tuffare i tonen och några andra är känsliga för den typen av diskussion. Därav kan utropet "Påhopp!" komma - missförstånd och feltolkningar helt enkelt, vilket ofta blir om man inte diskuterar ansikte mot ansikte där man kan läsa av varandras mimik.