• Danbala

Om man inte gillar diskussion...

Det förekommer allt som oftast att folk här på FL blir irriterade eller upprörda för att någon frågar varför de tycker som de tycker, eller ber dem utveckla sitt svar (det rör allehanda frågor). "Man måste inte diskutera allt!" "Kan jag inte bara få ha min åsikt!" o.s.v.

Då undrar jag... Varför alls skriva vad ens åsikt är, om ingen annan får bli intresserad av den? Att man bara klickar i ett alternativ i en omröstningstråd må vara hänt - omröstningar är ju just det, och inte debattrådar i första hand, även om de oftast utvecklas till det med - men så fort man också skriver just vad man själv tycker, så måste man ju ha ett behov av att få det sagt, och då kan man väl inte bli sur över att någon annan uppmärksammar det?

Om man absolut inte vill ha några kommentarer eller att någon ska visa intresse för ditt svar, varför inte strunta i att skriva det, och bara säga det rakt ut i luften istället? (Det är klart - om någon annan i närheten hör det kanske man måste förklara ändå. )

Jag förstår verkligen inte drivkraften att uttrycka sin åsikt, bara ingen noterar den? Tar tacksamt emot förklaringar!

[...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Svar på tråden Om man inte gillar diskussion...
  • Dino78

Är ganska irriterande att behöbva försvara en åsikt ibland. Om jag tycker en sak så tycker jag den saken och jag måste ju få skriva den.

Som om jag t ex tycker att rosa är en tjejfärg så kan jag få massa "påhopp" om att killar minsann oxå kan ha rosa bla bla bla, men min åsikt är just att det är en tjejfärg. Sen är det inte så mycket mer med det. Jag kan inte alltid utveckla

Folk får väl kommentera men borde även  inse att alla har rätt till sina åsikter och man ska inte behöva försvara dom om det nu inte rör sig om extrema ting då, som är olagliga: rasism, nazism, kriminalitet etc.

DIF i själ och hjärta
  • nitedrive

Det beror väl på hur någon visar intresse för åsikten,ibland orkar man kanske inte förklara allt för att man har en dålig dag eller känner sig provocerad.Vet inte.I vissa fall kan jag också tycka att en del verkar vara ute efter att få TS eller någon annan att "göra bort sig" eller bara smula sönder dennes åsikter.

• Danbala
    Dino78 skrev 2006-07-05 13:10:19 följande:
    Är ganska irriterande att behöbva försvara en åsikt ibland. Om jag tycker en sak så tycker jag den saken och jag måste ju få skriva den.
    Ja, men hur folk kommenterar ens åsikt är ju en sak, en del verkar bli sura över att det överhuvudtaget kommenteras. Att folk drar förhastade slutsatser av vad man skriver och argumenterar (eller inte ens det) helt utifrån egna tolkningar och sådant, det är irriterande.

Varför säga "Jag gillar potatismos" om ingen får fråga "tycker du om att ha hackad lök i den" eller kommentera med "du vet väl om att de flesta potatisar tillverkas av förslavade barnarbetare som sitter inspärrade i små celler under potatislandet och att det är viktigt att köpa rättvisemärkta potatisprodukter p.g.a. det"?

Om man inte vill ha någon respons, så kan man väl säga för sig själv hemma vid datorn att "Jag gillar potatismos" istället för att knackandes på tangentbordet uttrycka det på ett publikt internetforum? Jag har inget emot att folk uttrycker åsikter, jag undrar varför man gör det om man inte vill få reaktioner!
  • Tant Raffa

Danbala, jättebra tråd!

Dino, självklart har alla rätt till en åsikt, och att få uttrycka den. Men vari ligger intresset att få säga uttrycka sin åsikt, och sen inte vilja diskutera vidare? Varför är det så viktigt att säga vad man tycker i en tråd - men sen inte kunna utveckla det?

Jag brukar säga att man i de lägena lika gärna kan öppna fönstret och berätta för fåglarna utanför, för de kräver verkligen inga svar.

• Bisquit

*fnissar åt danbalas potatisliknelse*

Ja eller för att man helt enkelt inte kan försvara sina åsikter, då hugger man direkt med PÅHOPP!! och bara för att det är så...

*suckar*

Kanske skulle döpa om det till åsiktsforum?

• LillaStollan

Bra TS! Jag anser att om man inte vill bli ifrågasatt kan man ju lika gärna sitta hemma och prata med en vägg. Diskutera är ett sätt för mig dels att testa min egen åsikt och dels att utveckla mitt skriftspråk och kunna framföra min åsikt. Dessutom kan det vara ganska kul att provocera Om man som Dino78 tycker att rosa är en tjejfärg och blå är en killfärg blir man ju lite nyfiken på varför och om personen i fråga funderat på detta eller om det bara är så enligt denne. Alltså om det är ett medvetet val eller inte. Jag blir nyfiken och det handlar absolut inte om att personen inte får ha en åsikt.

• Danbala
    nitedrive skrev 2006-07-05 13:12:42 följande:
    Det beror väl på hur någon visar intresse för åsikten,ibland orkar man kanske inte förklara allt för att man har en dålig dag eller känner sig provocerad.Vet inte.
    Jo. Jag bemöter inte alltid alla kommentarer och frågor på alla mina inlägg av lite olika skäl. (Oftast för att jag tänker "hmmm, det där ska jag fundera på" och sen glömmer jag bort det helt. ) Men därifrån till att bli arg och beklaga sig över att folk kommenterar och frågar är ju ett långt steg. Eller, ja, i min hjärna i alla fall.
    nitedrive skrev 2006-07-05 13:12:42 följande:
    I vissa fall kan jag också tycka att en del verkar vara ute efter att få TS eller någon annan att "göra bort sig" eller bara smula sönder dennes åsikter.
    Sånt är fult. Jag förstår inte hur det relaterar till min fråga i trådstarten här, men det kanske är för att jag inte kommer på något lämpligt exempel som knyter samman de tu.
  • Tigger is a she

Danbala skrev:

"Jag förstår verkligen inte drivkraften att uttrycka sin åsikt, bara ingen noterar den?"

Jag tror inte det handlar om att ingen ska notera, för nog vill skribenten att dess åsikt ska bli sedd. Det handlar säkert mer om att skribenten vill att dess åsikt ska vara den rätta, och alla som hade annorlunda åsikt innan ska buga och tacka skribenten för upplysningen om den "rätta" åsikten .

Dessutom tror jag det handlar om osäkerhet och kanske att åsikterna egentligen inte är så genomtänkta eller är löst grundade i fakta. Kan personen då inte riktigt försvara sin åsikt är han eller hon säkert extra känslig för mothugg och kallar det påhopp.

Det är ju jobbigt att få hela ens värld vänd upp och ned av andra, för ofta lever folk i en glittrig såpbubbla av vanor och tankar, en bubbla som lätt kan spricka när man inser att man kan tycka eller tro annorlunda, eller att världen ser liiiite annorlunda ut än vad man är van vid.

Det tredje jag kan tänka mig är att vi uttrycker våra tankar och funderingar på olika sätt. Några av oss är lite tuffare i tonen och några andra är känsliga för den typen av diskussion. Därav kan utropet "Påhopp!" komma - missförstånd och feltolkningar helt enkelt, vilket ofta blir om man inte diskuterar ansikte mot ansikte där man kan läsa av varandras mimik.

• trollhassel

Ja, jag undrar verkligen detsamma.

Ofta kan det vara en ganska extrem eller kontroversiell åsikt dessutom som man inte tål att folk ifrågasätter. Det är alltid lätt att tycka saker, men självklart måste man vara beredd på att få kommentarer/få sin åsikt ifrågasatt om man gör ett inlägg i ett debattforum (nu menar jag alltså ifrågasatt på ett civiliserat sätt, inte med personangrepp).

Jag har t o m varit med om trådar där TS ber om råd i någon fråga och sedan TOTALVÄGRAR att ta till sig ett enda av svaren som hjälpsamma människor ger. Varför fråga då, liksom...

• Dino78

Men man måste ju kunna säga en åsikt utan att mena att man vill diskutera det! Annars är det ju ingen mening med att prata alls.
    Om jag säger att Elton John är bäst så varför ska jag behöva försvara min åsikt? Jag tycker ju bara det.
    Och att rosa är en tjejfärg, för mig är det bara det. Jag kan inte utveckla det helt enkelt. Det är mitt tycke och smak och det är ju bara så
    Sen behöver man inte tycka det är viktigt att uttrycka sin åsikt. Vi har åsiktsfrihet och alla har sin rätt att uttrycka sig vare sig man vill fortsätta diskutera eller inte.
    På detta forum leder ju ofta dessa diskussioner endast till att folk med en annan åsikt vill att man ska tycka likadant som de, och då skiter jag hellre i att diskuktera men jag har ju min fulla rätt att säga vad just jag tycker

DIF i själ och hjärta
Svar på tråden Om man inte gillar diskussion...