• Mamma till tre kottar

Bilder ger sammanhang

Det här är en lite efterlysning. Jag läste en gammal artikel ur tidskriften Ögonblick, Bilder ger sammanhang (nr2/2002) där två mammor Geraldine Ferrand Norén och Caroline Nordgren söker andra för att skapa ett nätverk.
    Jag kände mig mycket i artiklen och vill gärna ha kontakt med dessa eller andra som jobbar mycket med digitala bilder.

• Svar på tråden Bilder ger sammanhang
  • Mamma till tre kottar

Ingen som jobbar med digitala bilder?

• Eilert

Jo jag, men jag är ganska ny på området. Gör teckenbilder, böcker och dagböcker. Alma gillar bilder på sådant hon känner igen. Jag skulle gärna ha lite mer förslag och tips vad man kan göra!

• ulricaa

Förklara gärna mer.
    Vi har börjat lite med dagsschema med bilder för att dels förbereda för vad som ska hända, dels för att ge möjlighet att själv välja.
    men det är inte riktigt så du menar, va?

stolt mamma till Liam
  • Bobline

Jag har arbetat på ett elevhem o vi använde mycket digitala bilder för att underlätta i elevernas vardag. Hör av dej om du har frågor.

• Mamma till tre kottar

Scheman, dagböcker och sociala berättelser använder vi. Det vi skulle vilja utveckla hur vi med bildernas hjälp utvecklar språket.

Hur som helst så rekommenderar jag www.certec.se
    Det är ett Svenskt forskningscenter kring teknik och funktionshinder. De har kommit långt. Vi inspireras mycket av arbetet på ett dagcenter som heter Trykolera
    www.tryckolera.certec.lth.se/
    Här finns det verkligen digitala bilder!!

Jag vill gärna ha kontakt med andra som använder digitala bilder på olika sätt. Kanske kan vi ha denna tråd öppen. Nu kommer jag dock inte att svara på några veckor eftersom semsetern är här och den blir datorfri(!)

• MarieF

HAr jobbat som specialpedgog på barnhabiliteringen och vi använde oss mycket av bilder för att förstärka till barn som var i behöv av särskilt stöd!

• MalinMalin

Kom hem från teckenläger igår och är peppad att fixa lite egna material. Tänkte börja med att inhandla en bra skrivare och funderar på om man skulle kunna ta upp den som en merkostnad i vårdbidraget? Tror jag har läst om några som fått igenom det och undrar nu om det är någon som fått nej? Tänkte att det är bättre att köpa en som är billig i drift men kanske lite dyrare i inköpskostnad.

Jag tänkte börja med att sätta ihop en teckenpärm med egna bilder, någon som vet var man kan köpa en barnvänlig A5 pärm?

Eilert: Hur gör du när du gör en bok? Använder du en pärm eller finns det något smart och hållbart spiralsystem man skulle kunna använda?

• Mammy4

På teckenhatten kan man köpa bra A5-pärmar, lite dyra men de går att "fälla upp".

Jag har gjort tecken-kort till Anna. Fotade alla hennes grejer; dockan, kanan, "snutte", potta osv. Skrev ordet med ett tydligt typsnitt under bilden och sedan en "tecken-bild" underst. Det var när hennes egna grejer/foton kom på teckenbladen som hon började teckna. (Annars finns färdiga att köpa på teckenhatten.com.)

Sen har jag gjort berättelse böcker om Anna också. "Anna och pappa åker pulka". Följde helt enkelt med ut en dag och fotade allt och skrev sen korta meningar till varje bild; "Anna och pappa ska åka pulka" "Annas pulka är rosa" "pappas pulka är blå" osv osv. Också stödtecken under meninge. (Jag har fått hjälp med stödtecknen från hab. Men de finns att köpa på CD) Den boken blev storfavorit läänge.

Nu har jag två nya böcker gjorda i datorn, men vår skrivare är ur funktion. Det blir en bok med två-ords-satser (Anna äter. pappa äter. Matte sover. osv) och en bok om att gå till simhallen.

Det är kul, men det tar tid.

• MalinMalin

Åh va roligt det låter Mammy4, precis vad jag vill göra! Sätter du in boksidorna i en pärm också? Laminerar eller sätter i plastficka?

Pärmen från Teckenhatten har jag en av och den är väl ok men jag hade önskat en lite mjukare pärm, kanske lite vadderad. Tänkte beställa en lamineringsmaskin idag, kanske bra att slå till på ett par pärmar också.

CD-skivan med tecken står på önskelistan och även programmet där man enkelt kan göra ordramar. Såg att lite teckenblad finns att ladda ner gratis också på http://www.teckna.se/material.htm.

Va kul att pyssla och samtidigt känna sig som en "duktig" mamma

• Eldo

MalinMalin
    När jag har gjort teckenböcker till D så har jag användt mig av mindre fotoböcker. Såna som är lika stora som fotona så att säga och så har jag på uppslagen valt att på ena sidan ha fotot och på andra sidan ha texten + tecknena. D har älskat dem och lätt kunnat blädra i dem själv.
    Sen har jag ibland laminerat bara, tagit hål med hålslagaren och sen knutit ihop med band.
    Vi har CD-skivan och har fått den som hjälpmedel från hab. Kolla med er logoped om de också ger ut den som hjälpmedel.
    Kul att läsa hur andra pysslar!

Svar på tråden Bilder ger sammanhang