• Mamma till tre kottar

Bilder ger sammanhang

Det här är en lite efterlysning. Jag läste en gammal artikel ur tidskriften Ögonblick, Bilder ger sammanhang (nr2/2002) där två mammor Geraldine Ferrand Norén och Caroline Nordgren söker andra för att skapa ett nätverk.
    Jag kände mig mycket i artiklen och vill gärna ha kontakt med dessa eller andra som jobbar mycket med digitala bilder.

• Svar på tråden Bilder ger sammanhang
  • MarieF

Ett litet tips!!
    www.teckna.se finns det massor med "teckenbilder" klicka på material att ladda ner så får ni upp dom vanligaste tecken som man använder för att förstärka talet.

• MarieF

Såg nu att MalinMalin redan tipsat om den sidan

• MalinMalin

Eldo: Bra tips, tack! Jo ska nog kolla om jag också kan få den som hjälpmedel för den kostar 530 kr och det kan man ju göra något roligare för.

• Mammy4

För att hjälpa syskonen och släkten med stödtecknandet har jag också klistrat in stödtecken i några vanliga böcker om Max. (Ni vet; Max potta, Max nalle osv)

Då blir det helt plötsligt tecken även när faster läser och så - det var kul att se!

• Mammy4

Nu såg jag din fråga MalinMalin

Jag har gjort lite olika, laminerat en del - de håller ju bäst. En del har jag i plastfickor, ihopknutna eller i små pärmar.

Nu blir jag riktigt sugen på att gå hem och fixa lite (är kvar på jobbet), ska försöka fota någon av böckerna och lägga in i mitt galleri ngn dag här i veckan.

• anne h
    Mammy4 skrev 2006-07-17 16:04:03 följande:
    För att hjälpa syskonen och släkten med stödtecknandet har jag också klistrat in stödtecken i några vanliga böcker om Max. (Ni vet; Max potta, Max nalle osv)Då blir det helt plötsligt tecken även när faster läser och så - det var kul att se!
    Vi har Max-böcker som det redan finns tecken med i. Minns dock inte var vi köpt dem..?
  • Mammy4

Jo, jag vet att det finns både mas och Totte mm att köpa men det är ju dubbla priserna då!
    Så här blev det mycket billigare.

• Lefo

En fråga:
    När du gör teckenbilder var tar du "tecken-bild" i från som du har under bilden?

/Lena

• Eldo

Lefo
    Nu är jag ju inte Mammy4, man jag kan berätta att vi har fått en cd-skiva med en bildbank av teckenbilder som hjälpmedel. Jag skrev om detta i den andra tråden. Jättebra att ha så många teckenbilder samlade. Bara att plocka fram och pussla ihop med ett foto eller annan bild.

• Eldo

Till hösten börjar D på en ny dagisavdelning, en för 3-5 åringar. Alla barnen känner till D, då det inte är någon stor förskola, men endast tre barn kan lite tecken och så D's assistent. En tjej som har varit föräldraledig skulle visst komma tillbaka till hösten och hon skulle kunna lite tecken, men annars kan inte de andra två mer än några få tecken.
    Har ni några tips på material som jag kan göra och ta med mig till hösten? Funderade lite kring göra egna böcker, men jag tror ju inte att 4-5 åringarna vill titta på enkla pekböcker. Vad kan jag mer göra? Tänkte på memory också, men vill gärna ha tips på andra saker.
    Jag vill ju att barnen och personalen ska komma igång så fort som möjligt med tecken.
    Tyvärr är inte hans assistent så drivande i det här med tecken trots att det är det sätt D kommunicerar på. Hon har de senaste två åren sagt att "Nu är han på gång med talet".... JOVISST! Vi vet ju inte ens om han någonsin kommer att kunna göra sig förstådd med talat språk.
    Därför skulle jag vilja kunna ge henne lite material redan från start.

• Lejlej

det finns teckenpekisar att skriva ut på www.teckna.ecsweden.se

det är ju som stödtecken fast i detta fall för bebisar men det är ju sak samma när det gäller pekisarna

• Mammy4

Jag har inte fått CD-skivan som hjälpmedel, men den finns på hab så jag förbereder hemma vilka tecken jag vill ha och sen skriver jag ut dem på hab tillsammans med spec-pedagogen. Sen blir det klippa och klistra. Lite krångligt men jag har ännu inte tagit mig råd att köpa CDn Tror den kommer från BAM språkteknik o kostar drygt 500 kr.

Web-sida för beställning kan kanske Eilert hjälpa till med? Du har ju den.

• Sam56

Geraldine Ferrand Norén är med i styrelsen för FA stockholm. Här är hennes mail adress, .geraldine.noren@bredband.net (den finns även på FA hemsida under föreningsfakta)

Svar på tråden Bilder ger sammanhang