• Tabby

Skorv

Behöver hjälp. På några dagar har lilltjejen på 8 v fått jättemycket skorv. hon har mycket hår. Igår (även under natten)satte jag barnolja i hårbotten och efter ett tag pillade jag bort en massa. Nu på morgonen så är det mer skorv än någonsin :((. Verkar även ha lite på ena ögonbrynet. Kan huden blivit irriterad och producerat mer skorv. Hon var röd i hårbåtten efter att jag pillat bort i går.

Snälla hjälp.

• Svar på tråden Skorv
  • Skusan

Jordnötsolja sägs vara bra mot skorv. Finns att köpa på apoteket... Testa det kanske?

• Caffreys

Skorven är ju inte farlig. Om du smörjer in så vänta över natten innan du pillar, annars kanske huden blir irriterad. Man kan få upprepa behandlingen ifall det är mycket. Du kan annars pröva Essex 2% Salicylsyrakräm från apoteket.

• niclina

Smörj med salsyvase (finns på apoteket) och låt det sitta på under natten, ta sen en baby borste och borsta bakåt (eftersom skorvet växer framåt) så brukar det försvinna.

• DaCiss

Jag gjorde på detta viset med Gabriel:

Jag smörjde in skorven med babyolja dag 1. Dag 2 smörjde jag igen med babyolja och sen tog vi ett bad. Efter en tid i badet då skorven mjukats upp en hel del tog jag FÖRSIKTIGT med en kam och luckrade upp skorven. Håll kammen i 45 graders vinkel mot huden eller i en ännu mindre vinkel och peta med kammens tänder bort skorven.

Man måste vara ytterst försiktig då man gör sånt här. Huden är väldigt känslig och under skorven är huden tunnare och känsligare än vanlig hud. Det skall inte bli illrött efter man pillat bort skorv, så mycket försiktig måste man vara. Och man skall endast pilla bort skorv då den är uppmjukad. Annars kan man också lika bar låta den vara, för skorven i sig är ofarlig.

• DaCiss

Kan ju tillägga: Gabriels skorv försvann efter 2 såna behandlingar jag gjorde. Han har inet fått tillbaks det nån mer gång.

• DaCiss

inet-inte Dumma jag med mina hoppande bokstäver

• mia1968

kanske en dum fråga men hur ser skorv ut?

• DaCiss

mia1968: skorv är en beläggning på hårbottnet. Det kan se lite olika ut men det ser nästan ut som ett lager smuts i hårbottnet som inte går att putsa bort med vatten. Svårt att förklara, men det är alltså en beläggning av gammal hud tror jag det är.

• Tabby

Som ett lager av gulbrun skorpa på huvudet. Min lilla har mycket så därför testar jag nu med Salsyvase. Det är som mjälleksem.

• Aprilia

Köp en luskam att ta bort med, då fick jag bort allt!

• Skånetjej

Vi använde också en luskam... Var så försiktig, kändes lite läskigt att kamma över fontanellen, men vad skulle kunna hända? Man kammar ju försiktigt...=)

• niclina

jag tyckte också att det var läskigt att kamma över fontanellen..men vad ska man göra..

Svar på tråden Skorv