• Apif la deuxième

Vad är ett änglabarn?

Jag förstår att detta kanske är ett känsligt ämne för er som förkorat ett barn, och jag passar på att beklaga sorgen redan nu.

Det jag undrar, är hur man definierar ordet änglabarn? Själv har jag aldrig gillat ordet. Tycker det låter förskönande, men man behöver inte försköna nåt när det gäller döda barn. Det är fel, men inte fult, att ett barn dör, därför tycker jag man kan säga som det är: "döda spädbarn".

Ni som ändå använder ordet änglabarn, var drar ni gränserna? Vissa kallar det för änglabarn om det varit ett missfall i vecka 8, medan andra säger änglabarn om ett barn som dött några dar gammalt.

Vad är då ett barn som dör i 2-års ålder? som 8 åring?
    Har inte hört nån säga änglabarn om ett barn som dött som lite äldre. Därför undrar jag var man drar gränsen?

Som sagt, i mina öron låter "änglabarn" son att man försöker försköna nånting, men är inte större barn då också värda detta?

• Svar på tråden Vad är ett änglabarn?
  • kikkan79

Förstår din tankegång, men det handlar väl om att det som skulle blivit barn har kommit till en plats eller liknande som vi inte hunnit utforska. Vi vet ju int vad som komma ska.

För mig är ett ängla-barnl lite hårt draget barn som förlorats under graven. Dvs inte fått andas eller varit i "levande2 kontakt med sina föräldrar.

Barn som gått bort nån minut gammal eller mer är för mig ett barn.

Säger inte att det är så men det är min första känsla som ploppar upp.

• kikkan79

"levande2 (Ska ju vara "levande")

• BlåRosen

Det undrar jag med,, vilken ålder ...

Bra tråd,, denna ska jag följa ..

• Apif la deuxième

Kikkan, jasså, intressant teori! Jag uppfattade det som att det är bara ganska nya spädbarn som räknas, även såna som dött i PSD i nån månads ålder.

Jag undrar f.ö. också hur icke-troende föräldrar ställer ig till ordet änglabarn. "ängel" är ju nåt religiöst, men anser även icke-troende föräldrar att deras barn som dött är änglar eller änglabarn?

• kikkan79

Gud vad djup du är mitt i natten. Jag är för trött för att hänga på.

Jag har väl själv vad man kallar änglabarn även om jag aldrig kallar henne det. Hon föddes död i v.22.

Så det är en intressant tråd.

som jag, som känner att änglabarn är barn förlorade under graviditet, men själv inte benämner min som ett änglabarn. Knasigt.

Måste nog sova på saken och återkomma!!!

• Mälaröbo

Intressant!!
    Jag har trott att "änglabarn" varit barn som dött sent under graviditeten eller väldigt tidigt i livet, men det är alltså inte så??

Kallar man även tidiga missfall för "änglabarn"? Hur gör man då med lika tidiga aborter?

Kan även nån som gjort abort kalla sig för "änglamamma"?

• Apif la deuxième

Ja men i denna hetta får man inte sömn så då dyker en masa konstiga tankar upp i huvudet..

Kanske iofs lite för sent ute, inte många online denna tid, men jag har funderat på detta ett tag, så jag kunde inte låta bli att göra tråden.

• Apif la deuxième

Mälaröbo, just det där med aborter har jag sett en del ilskna trådar om på FL. Mammor som blivit väldigt upprörda över att nån som gjort en tidig abort kallat sitt barn för ett änglabarn.

Vill man använda sig av ordet änglabarn så borde det väl i princip gälla både aborterade foster och missfall, eftersom barnet inte jälv valde att dö. Döremot får jag lite obehag av att folk kallar sig änglamammor när de gjort abort i vecka 8 när fostret varit fullt friskt.

Jag är för abort, men då tycker jag inte man kan kalla sig änglamamma.

• kikkan79

Ha, nu kan jag inte slita mig från datan baraför det! Tack för det!

SKulle vara kul att se vad folk tycker.

Om hur folk ser på mig exempel. Vecka 22 är ju både tidigt och sent.

Ser nog min dotter som ett änglabarn men inte mig själv som änglamamma.

Ängel är hon för att jg älskar änglar och samlar dom i olika former. Dom är ju ofta söta vilket jag är övertygad om att min dotter skulle varit. Därför är hon nog en ängel i mitt hjärta.

Men ser inte mig som änglamamma direkt. Blev ju inte mamma liksom. Inte då. Nu är jag mamma men det är ju en helt annan sak.

• Apif la deuxième

Nja, forumet är oftast inte särskilt livligt nattetid, så lägg dig och kolla imorgon istället vad/om folk svarat

Svar på tråden Vad är ett änglabarn?