Inlägg från: Roisin Dubh |Visa alla inlägg
  • Roisin Dubh

Vad är ett änglabarn?

Mycket intressant fråga.

Jag ser änglabarn/änglaföräldrar mer som en slags term för att beskriva den formen av tragedi. Jag tror inte samtliga änglaföräldrar är troende och ser barnen som änglar på riktigt så att säga. Möjligen är det lätt till hands att bli religiös och få viljan att tro på änglar när man genomlevt en sådan tragedi.

Själv har jag grym fobi för änglar (de riktiga vingprydda, inte de förlorade barnen) men jag förknippar inte termen änglabarn så tydligt med just änglar.

• Roisin Dubh

Jag tror inte heller termen används för att försköna i bemärkelsen "höja över det normala" utan mer för att lindra den smärta som vardagliga ord för samma sak kan ge.

Det finns ju t.ex. en massa omskrivningar för "att dö" och det är nog ingen slump. Många har svårt att hantera döden och därmed även det rätta namnet för detta. Det kan låta slutgiltigt och hårt. Därför används ofta lite "finare" ord när man talar om saken. Själv säger jag att min pappa dog men om jag pratar med någon annan vars kära har dött använder jag nog "gick bort", "somnat in" eller något annat ord. För att visa respekt.

• Roisin Dubh

Aaliyah,

Ja jag tycker såna där bokmärkes- och julänglar är grymt läskiga. Förvånad

• Roisin Dubh

Lite OT men ändå inte...

Förr fanns det ju s.k. änglamakerskor, dvs kvinnor som "hjälpte" nyförlösta att komma runt problemet med barn de inte kunde ta hand om. Även där handlade det endast om spädbarn.

Så på sätt och vis är termen inte ny även om jag personligen aldrig hade hört den förrän jag såg den på nätet. Nu är det förstås ljusår mellan de gamla änglamakerskorna och föräldrar som förlorat sina barn men för barnen är ju utgången den samma.

Aaliyah skrev 2006-07-10 02:07:09 följande:
    Roisin; vad kallas det, anglofobi?
    Ingen aning, men det där låter ruskigt nära att vara rädd för engelsmän. Skrattande
Svar på tråden Vad är ett änglabarn?