Inlägg från: citronella |Visa alla inlägg
  • citronella

Ska man legalisera prostitution?

Att få ha sex kan väl näppeligen klassificeras som en mänsklig rättighet?

• citronella

Vem ska kontrollera de prostituerades arbetsvillkor?
    Ska det finnas någon form av F-skattsedel eller hur tänker ni?
    Alla de som inte håller måttet om man nu t.ex väljer att sätta som krav att en yrkesutövare inte ska vara missbrukare, var ska de ta vägen?
    Ska vi skapa en parallell verksamhet där "fina" "lyckliga" horor utövar sin verksamhet och en annan där olyckliga får klara sig bäst de vill?
    Jag skulle gärna vilja se de arbetsrättsregler och arbetarskyddsföreskrifter som ska gälla för detta yrke. Vill ni att prostituerade ska genomgå obligatoriska hälsokontroller precis som på det tidiga 1900-talet för att se till att inte deras kunder blir sjuka? Och vad händer i så fall med de som inte klarar kontrollen?

Nej, låt prostitutionen förbli olaglig, det är en viktig signal om vad vårt samhälle står för!

• citronella

Tyrell om det nu är tjänst som tjänst kan du inte svara på de frågor jag ställde ovan?
    Vilka arbetsrättsregler ska gälla som prostituerad?
    Vilket ansvar ska du ha som prostituerad och hur ska det kontrolleras?
    Ska bordeller och hallickverksamhet vara accepterade verksamheter?

• citronella

Allright, så prostituerade ska göra hälsokontroller men inte kunderna? Och de prostituerade som inte når upp till kraven ska byta jobb?
    Och det tror du på själv? Och det tror du skulle minska utslagningen och gråzonerna inom prostitutionen? De som missbrukar och inte är tillräckligt sunda de tror du skulle gå marsch pannkaka till sociala myndigheter och arbetsförmedlingen och skaffa omställningsbidrag. Funny funny very funny!

• citronella

Men tyrell, ska alla typer av sexuella tjänster få säljas även de som innebär fara för säljare och köpare?
    Strypsex?
    Fistfuck?
    Sex utan kondom?

Efterfrågan lär ju finnas och vem ska då sälja? Tror du verkligen att enbart legal prostitution kommer att förekomma om man ska reglera prostitutionen med samma krav som för ett normalt yrke? Det tror inte jag. Och jag tror att de som kommer att tillhandahålla det som faller utanför ramen, de som inte kan hålla sig fria från missbruk kommer att bli enormt mycket mera utsatta genom ett sånt system du förordar.

• citronella

janne j - tror du verkligen att all dold prostitution skulle försvinna om det fanns legal prostitution.

Jag köper i större utsträckning FlamingoRed´s argument än dina. Rent filosofiskt är detta en svår diskussion.

• citronella

Janne J var ska alla de som tvingas till det i dag ta vägen då? Och om det inte finns tillräckligt många som är intresserade ska vi importera intresserade säljare då?

• citronella

Och det grundar du på vad?
    Vilka skulle få lov att sälja sex, vilka krav tycker du är lämpliga och på vilket sätt ska denna verksamhet kontrolleras?

• citronella

Tyrell!
    Jag är helt för krogragg eftersom jag anser att kvinnors sexuella lust är helt allright och inte något som ska användas som handelsvara. Därtill har vi alltför många århundraden av konstiga värderingar att leva upp till.
    Sexköp cementerar en trist uppdelning av mäns sexuella drift som något pockande och nödvändigt medans kvinnors sexualitet är något som är till för allt annat än henne själv.
    Fram för mera krogragg!

• citronella

Utslagna och missbrukare bör få mera hjälp än vad som är fallet idag. Jag tror inte att den typ av legalisering du och JanneJ pratar om kommer att leda till att missbrukare och utslagna kommer att bli fungerande samhällsmedborgare. För det första skulle väl få missbrukare hålla den standard som jag fattar att ni vill sätta för legal prostitution för det andra undrar jag hur prostitution skulle kunna vara en långsiktig lösning - det är knappast ett yrke man har tills man kvitterar ut folkpensionen... Sen undrar jag om det då ska finnas en separat lösning för missbrukare och utslagna som inte är attraktiva för sexköpare eller om de får klara sig på egen hand?

• citronella

Tyrell: Nej, jag tycker inte att sex överhuvudtaget ska användas som handelsvara. Och manliga prostituerade köps i större utsträckning av andra män.

• citronella

Tyrell - det lät som att prostitution om de var legalt var en lösning på utslagnas och missbrukares problem att komma in i samhället. Det tror inte jag det är och knappast du heller för alla eller hur? Då undrade jag om det skulle vara en väg bara för vissa eller något alla skulle prova på. Nu måste jag snart slita mig härifrån.

Svar på tråden Ska man legalisera prostitution?