Inlägg från: Smajla |Visa alla inlägg
  • Smajla

Lantlig/Romantisk inredning!

Karamellfabriken skrev 2006-10-05 22:10:38 följande:
    Äsch, jag frågar här också:Vad ska jag göra med vår trappa?Måla? Vit eller grå?Måla vit och syrabetsa stegen?Sätta igen stegen så att den är täckt?Bilder i galleri.
    Måla vit och sätta igen stegen tycker jag!
    //Smajla
  • Smajla
    Lolanna skrev 2006-10-06 10:50:23 följande:
    Hej! Har följt med i tråden men inte gett mig till känna förrän nu Älskar själv den lantliga inredningen och vill säga att ni alla har jättevackra hem och nu skulle jag behöva er experthjälp Vi håller på att renovera vårt sovrum och jag har lite problem med färgsättningen. Vi har en mörkbrun säng (bild på modellen finns i standard - mappen men den är tyvärr vit. Färgen vi har kan ni se från bilden på skåpet). Jag har nu hos mina föräldrar en stor skänk/skåp som vi ska sätta i sovrummet och den vill jag måla vit. Men hur går det här ihop med sängen? Väggarna blir i ljust brun färg, vita lister och vitlaserat golv och tak. Våra skrubbar ska få nya dörrar som min man ska snickra av mdf-skivor i samma stil som skåpet från samma serie som sängen och de ska målas vita med beslag i mörkare kopparfärg.Förstår om det kan va svårt att föreställa sig så här men vad tänker ni spontant. Kan jag måla skänken vit eller skär det sig för mycket med sängen? Eller går det om man binder ihop färgerna genom att typ sätta nånting i mörkt på skänken och sen typ vita kuddar i sängen. Det här blev långt men hoppas ni orkade läsa och kan ge mig lite feedback, håller på att bli galen då jag inte vet själv Ska sätta in mera bilder på vårt hem bara jag får det städat...
    Absolut funkar skänken vit tillsammans med sängen! Vitt funkar med alla färger, det är det som är så praktiskt Flört Sen tycker jag du är ute på helt rätt spår - matcha dina möbler med vita sängkläder med något mörkt på skänken. Vitt kontra mörkt är supersnyggt!!!
    //Smajla
  • Smajla
    Flatt skrev 2006-10-06 14:18:45 följande:
    Hallå..Nu har jag varit och fyndat en bokhylla samtsmå glasburkar som jag tänkte ha kryddor i... Lägger upp bilder senare...Tror ni att man kan måla med vanlig snicerifärg på lerkrukor.... Fick såna när jag köpte ljung... Vore kul att måla dem vita för de är ju lite tråkiga när dom är brunröda.Lolanna - Jag tror precis som smajla och nublu att det funkar med mörk säng och vit skänk bara man plockar upp färgerna i andra saker oxå. Kan du inte lägga upp lite bilder, vore kul att se.
    Jag har aldrig testat men lerkrukor kostar ju inte så jättemycket så man kanske kan offra en och testa? Om man ändå inte vill ha dem kvar liksom..
    //Smajla
  • Smajla
    Lolanna skrev 2006-10-06 14:54:41 följande:
    Tack för alla svar, alltid kul med andras åsikter blir lätt så svårt det här med inredning.Smajla och nublu - Jo, hade också tänkt sätta mörkare beslag på byrån (mörkare mässingsfärg kanske) och på det sättet binda ihop de två. Och sen nåt stilleben med mörkare skaer på skänken. Skänken bli ganska stor, eller hög kanske man ska säga. Kan den kanske vara mellan 1 och 1,5m hög och nämare 2m lång (inte så bra på att upskatta men ungefär) Har tyvärr ingen bild på den.Sängtäcket är lattefärgat ungefär och det vågar jag inte köpa nytt för det köpte jag för ett år sen o det är från linum. Men man kanske skulle sätta vita kuddar och sen en vit pled eller nåt i fotändnan av sängen.Flatt - Jo ska ta lite bilder av rummet o sängen när jag kommer hem...måste bara städa lite först Ska ta lite bilder av övriga huset också.
    Då tycker jag du behåller sängtäcket och kompletterar det med vita kuddar och en vit pläd ja, precis som du skrev.. Kanske nån brun matta på golvet och vita gardiner så blir det nog snyggt! Så kan du varva mörka och ljusa krukor med gröna växter i fönstret.
    //Smajla
  • Smajla

Nån som kan tipsa om var man kan hitta snygga salt- och pepparkar - såna där som man "vrider" på?

//Smajla
  • Smajla
    Madicken73 skrev 2006-10-07 11:04:50 följande:
    Ohhh, det var bra att ni har börjat fylla i tråden om affärerna! Det går bra att flytta hela tråden till ett bättre ställe också! En liten tanke när det gäller Stockholm och ev. Göteborgstråden är att skriva vilken stadsdel som affären ligger i. Det är ju inte som att gå i Växjöcentrum där liksom...man klarar att gå från den ena enden på gågatan till den andra på 10 minuter!!!!
    Skrattande Ok, komplettering med stadsdel kommer för Gbg.. Då ber jag en moderator flytta tråden då till heminredning - tror fler hittar den då..
    //Smajla
  • Smajla
    Madicken73 skrev 2006-10-07 11:06:36 följande:
    Oj förlåt! Det stod ju redan lite områden på Göteborg!
    Har kompletterat Gbg o Strömstad men fattar inte varför jag inte kunde ändra gatornas namn till icke kursiv stil... Fundersam
    //Smajla
  • Smajla
    Madicken73 skrev 2006-10-07 11:44:04 följande:
    Det var bra! Tack Smajla!
    så lite så.. Flört
    //Smajla
  • Smajla
    Fragglerock skrev 2006-10-07 16:40:21 följande:
    Jag köpte jättesöta små vita trälådor som var patinerade och såldes i tvåpack på Jysk. Har inte en aaaaning vad jag ska ha i dem eller vad de ska stå men söta var de!
    Såna får man aldrig för många av Flört Har du nån bild?
    Mystjejen skrev 2006-10-07 18:50:33 följande:
    De här fyndade jag på blocket! 1000:- för allt!I LIKE!!Ska stryka dem bara och så får vi se vart de ska stå...
    Jättesnygga!
    Pärla1 skrev 2006-10-07 19:34:51 följande:
    Hej allihopa! Är nyss hemkommen från "hem & Villa" mässan, blev grymt besviken måste jag säga, trodde det skulle vara mkt mer inredning. Det mesta var typ olika värmesystem,golv, fönster och dörrar. Så det var trist! Men vi gick en liten sväng på stan sen, har börjat planera lite julklappar så jag hittade lite till det.trevlig kväll!!
    Håller med dig till viss del, vi gick mest runt på A-sektionen där inredningen var. Stod och lyssnade på Johnnie och Mattias från Roomservice och så köpte jag inredningstidningar som blev jättetungt att bära på Skrattande
    //Smajla
Svar på tråden Lantlig/Romantisk inredning!