• LaFontaine

Narkotikaklassad medicin

Jag reser till Serbien snart och funderar lite på narkotikaklassad medicin. Jag måste ha med diverse värktabletter (naproxen, dexofen, tradolan). På detta måste hostmedicin (lepheton) och diverse astmamediciner med. Innan jag kollar upp det ordentligt tänkte jag höra med er om någon av er vet huruvida något av detta kan vara svårt att få med till Serbien eller om det till och med är narkotikaklassat (tradolan är väl som morfin?)

Tack på förhand

• Svar på tråden Narkotikaklassad medicin
  • innana

kolla på fass.se

Naproxen och dexofen är det inga problem med i alla fall vet jag. Och har du med dig recepten/intyg från läkaren på varför du behöver det brukar det gå bra.

• Signatur

Du bör höra med Serbiens ambassad om vilka regler som gäller i deras land.
    Är det ett Schengenland (vilket jag inte tror) så måste du ha ett schengenintyg (fås på apoteket) om det är ett narkotikaklassat preparat. (Tradolan är INTE narkotikaklassat i Sverige).

Är det inte ett schengenland är det din läkare som ska skriva ett intyg (på engelska) om att du behöver medicinen.

Du bör alltid ta med medicinen i orginalförpackningen (då får tullen lättare att identifiera medicinen om du skulle åka fast och dessutom står ditt personnummer på kartongen).

Vilka läkemedel som är narkotiklassade i Sverige hittar du på läkemedelsverkets hemsida.

Trevlig resa!

• väntar o längtar

Maken har bara tagit med medicin i orginalförpackning samt ett giltigt recept. Det ska enligt läkarna vara tillräckligt.
    Då har det varit rätt starka (narkotikaklassade) värktabletter och vi har varit både i Asien samt nere vid Medlehavet.

• LaFontaine

Tack för alla råd och tips. Jag ska ringa läkaren imorgon och skffa intyg på mina mediciner. Kanske kan jag lämna lite hemma, det finns nog medicin i Serbien också i värsta fall

• anezka

Papper finns på apoteket som man ska ha med sig om medecinen klasas som narkotika medecin.

• Linblom

Jag har precis fått recept på dexofen mot min rygg som jag ska ha med mig när jag ska till USA om några veckor. Om det nu är narkotikaklassat behöver jag ett intyg eller räcker det med receptet + orginalförpackningen till?

Svar på tråden Narkotikaklassad medicin