Inlägg från: bebben Elias mamma |Visa alla inlägg
  • bebben Elias mamma

Ni som är/var "ensambarn"

Jag tycker att det är bra för barnen med syskon. Det ár iallafall min erfarenhet. Alla ensambarn jag kännt har varit sâ himla bortskämda och egoistiska. Det märktes sâ tydligt när jag var liten och hemma hos kompisar, de som inte hade syskon var de som inte ville lâna ut sina leksaker.

Jag skaffade syskon snabbt till min pojke just för att jag inte ville ha ett sânt barn:)
    Jag har själv 2 syskon och skulle aldrig velat vara själv, tjatade t.o.m. om flera syskon.

Föräldrarna skulle ju varit som hökar över mig, o vad tyst och trist det hade varit. T.o.m. trâkigt o inte ha nâgon att brâka med ju. Nej jag tycker lite synd om ensambarn, och sen när föräldrarna blir gamla sâ fâr de allt ansvar själva.

Jag hade nog skaffat ett barn till även om jag inte varit sâ sugen, om inte för ens egen skull sâ för barnets.

• bebben Elias mamma

Jag hade kanske otur med mina ensambarnskompisar när jag var liten, nu känner jag faktist ingen utan syskon.
    Men jag tycker inte det är sâ konstigt att de var som de var.
    Jag har ju aldrig fâtt ha leksaker i fred hemma sâ dâ har jag heller inte brytt mig om mina kompisar lekt med dem.
    Ensambarn är ju vana att ha allt för sig själv och det blir väl svârare att dela med sig dâ, man har ju inte det ifrân sin uppväxt.

Även om man har massa kompisar omkring sig sâ tycker jag inte det kan jämföras med ett syskon. Fâ kompisar ställer nog upp som ett syskon gör för en i vâtt och torrt.

Svar på tråden Ni som är/var "ensambarn"