• tesslita

Vi med Panikångest (tråd)

startade en sådan här tidigare en gång men vet inte om det finns en just nu.

själv har jag diagnosen svår panikångest sedan 9 års ålder.

har kämpat med det mesta av olika mediciner och terapier m.m men inte blivit bättre.

därav så tänkte jag starta denna tråden så vi som lider av samma sak akn stötta varandra bättre.

skrev här om en typisk attack för mig om ni orkar läsa:
    www.familjeliv.se/Forum-4-50/m10607395.html

kram / Tess med dottern Moa född 060416

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-19 12:57:25:
    Mer info om vad panikångest är: www.sps.nu/panikangest/
  • Svar på tråden Vi med Panikångest (tråd)
  • gonkis

Hejsan, mamma69

Jag känner som rysningar i ansiktet och upp i hårbottnen, känns som håret ska resa på sig,det sticker, vet inte vad detta kan vara, men jag är väldigt orolig av mig och lider av ångest, så kanske att man kan få så av det då.

• tesslita

mamma69: jag festade mer förut men nu när jag har lillan som är 4 månader så blir det ju mer sällan.

när jag drack kunde jag liksom "skylla" på alkoholen om jag fick mina panikattacker med yrsel och overklighetskänslor.
    så att dricka var inga problem för mig.

men jag har slutat med att dricka för ofta eftersom jag blev lättare full av medicinerna.
    är väl över 1 år sedan jag var riktigt berusad nu.

nåttglas vin ibland tycker jag också är gott.

- Stolt mamma till prinsessan Moa född 16 april 2006!
  • Tossian

Hej är ny här... på PÅ-tråden alltså !!
    Jag har fått PÅ-attacker 3ggr på en vecka och har kvävningskänsla i stort sett dygnet runt...Skitjobbigt.
    Känns som man lever i en overklighet!
    Fruktansvärd sjukdom måste jag säga, + dödsångesten!
    Vad äter ni för medecin och hur tycker ni den funkar?
    Och hur gjorde ni för att få hjälp?
    Jag har ringt vc och fått Sertralin hexal utskrivet...
    tog första halvan idag.

• mamma69

gonkis: jag får också rysningar som du beskriver plus det andra jag har sagt, typ att jag får yrsel som jag inte hinner med att reagera på, men så va den en som sa, att det kändes för den som att man svimmar typ i 1 sekund eller nåt,det liknar nog mest det jag känner, hua skumt, Rysningar i hårbotten osv.. det har jag haft länge, lite äckligt men ändå inte så farligt....

• Anonym (jobbigt)

Tossian: Jag vet hur du menar. DEt är jätte jobbigt!
    JAg har också så och har jätte svårt att andas.
    Jag har atarax som behovsmedicin.

• Rastafairy

Hej!

Ja tänkte höra här om detta kan ha vart en panikångestattack.

jag är orolig och stressad av mi i vanliga fall men en sånhär känsla har ja inte haft förr...

jag skulle åka till stockholm med buss och hade förr missat en buss mm och är så nervös hatar såntdär..resande på egen hand..stressigt mm...har social fobi så de är inte lättare..

när ja stog och väntade på bussen började ja helt plötsligt skaka och va tvungen att andas fortare det svartnade för ögonen en gågn och det var väldigt obehagligt..

Jag åt atarax för min stress men nu när ja är gravid så får ja hålla mig lugn på egen hand..övar mycket djupandning mm..avslappning på det viset och det är rätt effektift.

men var de en panikångestattack?

• Anonym (jobbigt)

Rastafairy: Ja det kan det ha varit. En början till en iaf.
    VAd jobbigt! Finns det ingen med du kan ta nu när du är gravid då?
    Jag tar också atarax. Vid behov.
    Vet du var man kan få info om andning och hjälp med det?
    JAg måste närmligen börja eftersom jag hyperventilerar hela dagarna!
    HA det bra och försök att ta det lugnt.

• Rastafairy

Jag har läst en bok som heter ..hmm vad var det den henne...den handlade bara om andning iaf. den var jättebra.

annars är det bra att tänka på att djupandning blockerar stresshormonerna lika effektivt som atarax gör så det gäller bara att va medveten om andningen redan innan man hyperventilerar.

att hyperventilera eller andas snabbt eller hålla andan när man spänner sig ofta leder till depprission..de va det jag hade...man får för mkt koldioxid i blodet som kroppen tar som att man är deppad...det blir en ond cirkel.

Det hela handlar om att våga slappna av och känna sin kropp.

Lycka till.

• Isa med Flisan
    Rastafairy skrev 2006-08-27 10:01:29 följande:
    Jag har läst en bok som heter ..hmm vad var det den henne...den handlade bara om andning iaf.
    Hojta till om du kommer på vad den heter Någon annan som har nåt bra tips på böcker   ang andning och PÅ?

Kram
Svar på tråden Vi med Panikångest (tråd)