Inlägg från: Bondbruden |Visa alla inlägg
  • Bondbruden

Höstmammor 2005 - Linköping - 2

Här kommer en sen inbjudan från Grebo! Min kompis Linda (vetegrodd) har bjudit in sin fikagrupp till babysim i sin pool som nu håller 31-32 grader. Det var bara en som kunde komma, så jag fick lov att utvidga inbjudan till er... Men det typ krockar lite med det planerade fikat i tgf i morgon för baby-pool-partyt är planerat till klockan 15. Är det någon som ändå vill komma (det går att åka buss om man inte har möjlighet med egen bil) så är det bara att ringa mig, 070--6019808 så kan jag ge vägbeskrivning. Alice badae idag och det var rysligt populärt måste jag säga!

Ha det gött i alla händelser!

• Bondbruden

criwi: Jag ska hälsa Linda, jag tror säkert att det blir något mer tillfälle.

Ligre: Tråkigt att höra att jag inte är ensam med att fortfarande känna av fogarna... Särskilt om jag har snedbelastat mig så får jag ont, bära på höften är no-no. Efter förra grav när jag hade samma problem gick jag till en sjukgymnast som konstaterade att jag numera är överrörlig i kroppen, det är alltså inte foglossningen som kvarstår, och problemet behandlas lämpligen med särskilda styrketräningsövningar...inte särskilt överraskande Har du mycket bekymmer? Har du sökt någon hjälp? Hoppas att vilan gör gott idag iaf.

• Bondbruden

Vi köpte en potta förra året på Babyproffsen som vi tycker är jättebra! Den har breda kanter att sitta på, det går upp lite där fram och med ett litet ryggstöd där bak. Bara 89 kronor dessutom, och Alice trivs på den. Enda felet är att den inte finns att köpa mer... Men om det är någon som ser en potta som stämmer på beskrivningen och som heter Thermobaby (med bild på två giraffer på ryggstödet) så slå till! Vi har en Babybjörn pottstol också, men det är så stort hål i den och relativt smala kanter att sitta på att mina barn aldrig har suttit bekvämt på den.

Alice är förresten riktigt duktig på pottan, vi brukar sätta henne där när hon har börjat stånka och sedan bajsar hon klart på pottan. Hon har nog kopplat samman pottsittande med att klämma på ordentligt Skönt så slipper man småkluttar i blöjan hela dagen.

Detta är förövrigt min sista dag med föräldrarledigt, på måndag börjar jag också jobba. Denna vecka har vi varit hemma båda två, så man har kunnat få händerna fria och tid att få något gjort!

Calle var på 10-månaders kontroll i onsdags och då var hon 73 cm 0ch 9170 gram. Hon har verkligen saktat ner på växandet, bara 200 gram på en månad. Nåja, det sätter nog fart igen nu när hon kommer igång med ätandet. Vi har lite problem med frukost och kvällsmat dock, eftersom hon vägrar all mat hon inte kan äta själv, så hon vill inte ha varken välling eller gröt...

Är det någon annan var barn inte heller äter välling eller gröt? Vad ger ni då istället? Vi kör smörgås med ost, men det känns lite fattigt.

Kommer tyvärr inte på fikat, känns som man vill vara hemma nu de sista dagarna... Ha det så kul!

• Bondbruden

fröken: har du tänkt att sluta amma nu när du har börjat jobba? I så fall kan du få tabletter av mig för att avbryta mjölktillverkningen, jag tar ju sådana mot min hypofystumör.

Jag jobbade min första dag idag och det kändes oväntat bra måste jag säga. Med särskild adress till Maria73 kan jag berätta att de rekryterar på mitt jobb igen...

• Bondbruden

fröken: Det hade varit jättekul med besök i Grebo, men dessvärre har ju jag också börjat jobba, så det är min sambo som är hemma med Fredrik och Alice nu. När jag kommer hem så misstänker jag att du har lämnat Grebo redan, brukar komma ca klockan 17.

Tabletterna funkar så att de sänker halten Prolaktin vilket är det hormon som styr hur mycket mjölkproduktion som ska ske. Det är samma tabletter som man ger mammor som vill avsluta amningen av en eller annan orsak. Jag har tagit låg dos för att bara minska produktionen, det går också bra, vill man sluta tvärt tar man högre dos, men det brukar vara förenat med diverse mindre önskvärda biverkningar så det är inget som jag rekommenderar. Om du tror att du får mjölkstockning för att V äter för lite så kan en låg dos göra livet lättare att leva (typ 1/2 tablett några dagar i rad). Hör av dig om du är intresserad så får vi komma på något sätt att överlämna dem!

• Bondbruden

Vi var på Miniplask i Lass' regi i simhallen igår (1159 kr/12 ggr). Alice tyckte att det var hysteriskt roligt! Fredrik som fyller år exakt en vecka före Alice, gick på Babysim när han var lika gammal, men han kändes lite stor för det. Alice är mer bekväm med vatten så det gick jättebra att vara med de större barnen som plaskade mer. Under tiden gick Fredrik och pappa Calle och badade i vågbassängen och barnpoolen. En riktig hit det med!

Jobbigt att föda i hallen! Jag har en kompis som födde i bilen på en mack bara 3 km hemifrån... Skönt att det gick bra för dem iaf.

Hemma håller vi på att dränera om huset, man får ler-platåskor när man passerar mellan ytterdörren och gatan :D Alice har lite svårt att sova middag när grävmaskinen går enligt hemmapappan...

• Bondbruden

Här är en till "Måns Herngren" som passar till mellanchef, sjuksköterska eller hantverkare. Yrkena må se olika ut, men ja, jag tror nog att de alla är sådana som passar mig.

Just nu sitter jag på jobbet och ska ta upp mitt "hantverksjobb" med att skapa välfungerande problemlösningar (även kallat programmering) :D

Alice har kommit in i en period när hon inte går att söva om på natten mha amning. Jag tror att det är tänder som spökar, ser ut som om de är påväg i överkäken fram. Men det är väl dags att sluta amma nu kanske. Just nu är det bara på kvällen/förnatten som jag ammar någon gång/bröst.

Hur är det med er andra? Har ni slutat?

• Bondbruden

Songbird: Det var svårslaget med bajs...

Alice värsta var väl när hon kröp iväg från pottan, och den välte och hamnade upp och ner... Men hon skiter i alla fall rätt så fast.
    Värre var det när Fredrik, nästan tre år och _nästan_ "blöjfri" stod längst upp i ett rutchkanetorn och får den där koncentrerade minen över ansiktet... De kalsongerna slängdes i soptunnan på lekplatsen...

När Fredrik var liten, det började väl vid 4 månader ungefär, så var det inte roligt att byta bajsblöja på honom. Han skulle nämligen undersöka noggrant och hårdhänt vad det var han hade för grejor mellan benen så fort man tog av honom blöjan. Vi fick vara två för att byta på honom, en som höll händerna och en som torkade rent. När han lärde sig att stå så brukade vi ställa honom i badkaret och duscha av honom för då var ju händerna upptagna med att hålla i sig

• Bondbruden

Vi kör ju också med potta, sedan ett par månader tillbaka. Alice bajsar visserligen precis lika gärna i pottan, eller på skötbordet, men om hon är hård i magen är det oslagbart med pottan, för då bajsar hon klart istället för att småklutta hela tiden.

Det kan finnas en annan poäng med att börja tidigt med potta, och det är att när de blir äldre så är de vana att göra det stående och vill inte alls samarbeta och pröva med potta. Vi hade ganska jobbigt ett tag med F innan vi mer eller mindre tvingade honom att bajsa på pottan en gång, sedan gick det bättre.

• Bondbruden

Jag tänkte allt på er när ni var på Citikyrkans öppna förskola, jag satt nämligen på andra sidan gatan på mitt jobb...

Politik: Jag ska (om tryckeriet hinner med) stå på Miljöpartiets kommunallista för Åtvidaberg. Det är något som jag har tänkt på länge, tror väl inte att vi kommer in i år (det har inte funnits något Mp i Åtvid på ett tag) men att det blir en igångkörningsperiod till nästa mandatperiod.

Alice har blivit konstig i magen, bullrar mycket i magen, ont, fiser som en hel karl och bajsar mer, lösare och mörkare än vanligt. Inte kan väl det ha samband med tandsprickning? Någon som har några andra teorier?

Svar på tråden Höstmammor 2005 - Linköping - 2