• Tezz80

Höstmammor 2005 - Linköping - 2

Oj vad massa det hänt här.

Ulle: Härligt att få veta att körsbär är okej, kanske vågar testa att ge henne jordgubbar oxå någon dag nu då.

Ligre: tråkigt att höra att din mormor har gått bort, men jag hppas att begravningen blir fin.

Lena: vilket underbart kort du har på Tim. Tycker det låter som om han har tänder på G :)

Elouise: Valla hänger vi gärna på till. Saga sov sig förbi vårt besök där.

Fröken: att få tillbaka mensen är ju i och för sig inte ett måste, men det kan ju vara bra:) Jag delar gärna med mig lite annars, har fått en hemsk cykel på 21 dagar :/ Bra om man vill bli gravid, men annars är det måttligt skoj.

• Tezz80

Picknick imorgon (fredag) kl. 14 i Trädgårdsföreningen (om vädret tillåter)
    Therése & Saga

• Tezz80

Vi hänger oxå gärna på till Valla, precis som Emma så sov Saga sist vi var där. Vilket innebar att mina föräldrar, brorsan, maken och jag själva fick titta på djuren, medan Saga satt på min rygg och sov :) Vilken dag ska vi säga? Onsdag, torsdag?

Instämmer i att dte var en trevlig fika sist, trodde Saga skulle somna på stört, men jag var tvungen att gå en halvtimma med henne innan hon hade varvat ner så att hon kunde sova.

Idag ska vi ta oss en tur till Rimforsa, så idag kan det nog äntligen bli lite bada.

Linda: vilken underbar mamma du har. Hoppas att nacken blivit bättre och att den snart är bra så att du kan hänga på till Valla.

• Tezz80

Förresten, är det någon som har något bra tips på något bra fläckborttagningsmedel. Tycker det blir de mest underliga fläckar på Sagas kläder just nu och de lär väl inte bli färre på några år :)

• Tezz80

Vi kanske tittar förbi en sväng på fikat i eftermiddag, men jag lovar inget.

Torsdag kl. 13:30 i Valla låter bra

• Tezz80

Vi hade för avsikt att komma idag, men det låter som om det kanske är bättre att ta det vid ett senare tillfälle? Corren lovar ju dessutom regn... :(

• Tezz80

oj, här skrivs så mycket att jag inte hinner med.

Vad säger ni om fika nu i veckan?

Låter som om alla barn gillar sladdar, här finns ännu ett litet sladdbarn. Men kall välling rynkar hon bara på näsan åt precis som all annan välling :( Just nu är vanlig tomat det som står högst på listan.

Vi köpte en potta igår, mest för att Saga i snart två veckors tid har sagt till när det varit bajsdags, så att hon har kunnat ligga med öppen blöja på skötbordet. Så jag tänkte att hon kanske hellre ville bajsa i en potta. Så idag testade jag att sätta henne på pottan vid fyra tillfällen. Första gången kissade hon, andra gången kissade, tredje gången bajsade hon och fjärde gången reste hon sig upp direkt precis som att här har jag ju inget att göra just nu. Får väl se hur dte går imorgon. Hade egentligen inte för avsikt att potträna henne redan, men vi får väl se om jag borde tänka om :) Lite kul är det i alla fall :)

Trevlig helg allihopa!

• Tezz80

Hmmm, kanske dags att leta efter ett par riktiga skor till Saga. Som det är nu är hon ju rätt begränsad till att bara få gå här hemma, inne. Gåvagnen blir roligare och roligare, även om hon föredrar att ha en hand på vagnen och den andra i min hand.

?Potträningen? går riktigt bra, även om jag inte vet om jag är redo Hon har gjort all bajsning på pottan sedan i lördags och har kissat vid typ 80% av gångerna då hon suttit där. Men det finns ju ingen tid att sätta henne på pottan hela tiden, så oftast passar jag på i samband med att blöjan ska bytas, om det finns tid. Men hon är riktigt duktig på det och tycker ju dessutom att det är kul.

Fröken: Saga brukar skruva en del på sig när det är bajsdags, typ som jag själv skulle kunna tänka mig att jag skulle bli om jag var tvungen att bajsa i en blöja men inte vilja. Sedan blir hon väldigt röd och tar i massor.

Ligre: Saga sover inte mer om dagarna, snarare mindre. Vore ju underbart med en bebis som sover mer än 45 minuter

Ulle: oj vad det går undan för Samuel.

Vi picknickar gärna imorgon, kl. 14 fungerar för oss

• Tezz80

Hej allihop, vad säger ni om fika i veckan. Daniel har börjat jobba igen och jag börjar redan tröttna på att sitta hemma :) Ska strax ge mig ut en sväng på stan!

Ligre: Jag hoppas att du känner dig bättre nu men om inte du kan komma till stan och fika kanske vi kan vara i närheten av där du bor?

Oj vad mycket frågor det ställts.

Vi kommer nog att köra på både overall och jacka. Alltid bra att ha en jacka om man bara ska en kort bit eller åka bil. Även bra att ha ifall overallen behöver tvättas. Om det blir bävernylon eller inte återstår att se. I vagnen blir det nog fårskinn och en filt. Storlek 80 skulle jag tippa på. 74 börjar bli mer och mer lagom och lite till ska hon väl hinna växa innan det blir kallt

Idealvikten känns långt borta här. Gick upp typ 16 kg och 10 kg försvann rätt fort, men de sista 6 kg är fortfarande kvar. Börjar bli dags att ta tag i det snart, men det känns som om det kvittar vad jag gör, så säger ändå vågen samma vikt. Ska vara tärna nästa sommar, så innan dess MÅSTE jag ha gått ner. Känns bra att ha ett mål, även om det just nu känns rätt långt bort :)

Amningen har trappats ner till att enbart ske vid läggdags och under natten. Skönt att slippa amma på dagen. Hoppas självklart på att snart sluta på natten också, men vi får väl se hur det går med det?

Beträffande mat så äter nog Saga lite mindre än de andra bebisarna låter det som. Hon dricker heller inte välling vilket jag hade velat att hon skulle göra. Hon är inte så förtjust i barnmatsburkarna och vi har börjat inse att hon vill ha kryddor i sin mat.Så vi har lite smått börjat med burkarna från 1 år och hon älskar sin fars kryddiga köttfärsås :) Så hon får mer och mer från våra tallrikar och verkar trivas med det. På BVC sa de att det var helt okej, så länge det inte blev för mycket salt.

Lena: jag tror inte att det är några problem att ge fiskpinnar, så länge det inte är för mycket salt i de eller att du steker de väldigt mycket. Beträffande makaroner så har vi under ett par månader gett saga fulkornsmakaroner som plockmat, dvs vi kör de inte i mixer och det funkar utmärkt. Men Saga är i och för sig en plockbebis också :)

Oj vad långt det blev :)

• Tezz80

Vi kan nog fika precis när som helst. Vart vi ska vara var ju en bra fråga, ska klura på det lite :) Är det någon som har tänkt åka på skänninge marken? Jag är lite sugen, men inte så säker på att jag orkar, maken jobbar ju så då får det nog bli buss/tåg.

Criwi; vad jobbigt att hunden blev så sjuk att ni tvingades till avlivning. Precis som Fröken räknar jag djur som familjemedlemmar och att förlora en familjemedlem är aldrig kul. Men bättre att avlivas än att lida i alla fall.

Fröken: lite avis på era nya möbler *vill oxå ha* Hehe... inte visste jag att du var nyförlöst, glömt att berätta något?!! ;)

En fråga, hur mycket har era små bebisar vuxit sedan de föddes? Saga har hunnit bli 24,5 cm längre, dvs ökat med drygt 50%. Tufft hur mycket de växer :)

Svar på tråden Höstmammor 2005 - Linköping - 2