• calle555

Slagruta - kan det verkligen fungera?

Kan man verkligen hitta exempelvis vatten med hjälp av en träklyka, ett par böjda ståltrådsbitar eller liknande? Kan du det själv eller känner du någon annan som kan det?

Har du 43 minuter över, är bra på engelska och är tondöv (du kommer att fatta) så kan jag rekommendera följande film i ämnet:

video.google.com/videoplay

För er med kortare tid över och som vill läsa något på svenska kan denna länk rekommenderas:

tinyurl.com/s8m7o

• Svar på tråden Slagruta - kan det verkligen fungera?
  • Veladis

Alltså, ja...
    Jag är uppväxt på landet, och där gör man det bara. Det är enklare, billigare och går snabbare att leta vatten med slagruta och dräktighetsundersöka får med slagruta än att ringa en yrkesman, t ex veterinär (fast det finns veterinärer som använder slagruta och pendel också). Och ja, det funkar ju, så då orkar man inte bry sig om det är vetenskapligt korrekt elelr ej. För mig är det liksom bara natruligt. Och det handlar inte om att vara medium, andar och hokus pokus, utan om att vissa företeelser och tillstånd, som t ex graviditet och rinnande vatten på något sätt sänder ut sublima signaler som vårt undermedvetna registrerar  - på samma sätt som att man kan känna när man kommer in i ett rum att någon elapparat är på utan att det syns eller hörs- och som då slagrutan är ett hjälpmedel för att få fram.  Försår du vad jag menar?
    Så oavsett om det går att bevisa vetenskapligt eller ej, jag är uppväxt med det, och att det funkar, som en naturlig del av tillvaron. Därför är det svårt för mig att låta bli att tro...

• calle555

Jag har full förståelse för att det är svårt att sluta tro på det som kloka gubbar/gummor så tvärsäkert lyckades med under din uppväxt, men anledningen till att det fungerade är att grundvatten finns nästan överallt.

Det finns inga vetenskapliga undersökningar som visar att slagrutan fungerar. Den är helt onödig övning, hur billig den än råkar vara.

PS
    Elkänslighet fungerar på ungefär samma sätt som slagrutan. Det är de elektromagnetiska fält (EMF) man TROR sig vara utsatt för som gör en sjuk.

"Däremot är det klart visat, i en undersökning från institutionen för tillämpad psykologi vid Uppsala Universitet att om man vet om att man är exponerad så får man besvär, men om exponeringen sker blint (d. v. s. om man inte vet om exponeringen är av eller på) får man besvär lika ofta när man utsätts för EMF som när dessa fält är avslagna."

www.occmed.uu.se/el.html
    DS

• Veladis

calle: Det var inga kloka gummor och gubbar. Det var Nisses pappa, grannen i svängen, tja, vem som heslt. Klok eller oklok. Och, nej, jag tänker inte omvända dig, men jag tänker inte blo omvänd jag heller. Funkar det, så funkar det, då är jag nöjd...

• LyNxQ

Min sambo är i vanliga fall helt ANTI sådana grejer, tror inte på något övernaturlig eller så heller.. MEN, hans bror kan det där med slagruta (det kanske alla kan?? Har aldrig testat)
    så det är han åtminstone helt övertygad om!

(Dock kan du ju ha rätt i att det finns vatten litevarstans..)

• Slumraren

Jag velar själv fram och tillbaka mellan att tro på salgrutor och att inte tro på dem, så calle eller någon annan kan kanske hjälpa mig att resonera kring det här:

För fem år sedan flyttade jag till min nuvarande boningsort och min makes hus. Jag har inte brytt mig om elledningar, vattenledningar, källor och vattenflöden och ingen har alltså berättat för mig var det t.ex. finns ytliga flöden, källor eller ledningar som grävts ner innan jag flyttade in. För ca tre år sedan började jag och maken tala om slagrutor en dag. Jag var mycket skeptisk när han hävdade att en gammal gubbe lärt honom att gå med koppartrådar när han var liten och att det faktiskt funkade. Till slut tvingade jag maken att böja till koppartrådar och visa mig. Han började med att gå mot en vattenledning han själv varit med och grävt ner, men misslyckades helt.

Om slagrutan styrs av ens egna förväntningar och ofrivilliga muskelspänningar så borde han väl ha lyckats? Han förväntade ju sig att lyckas och visste exakt var ledningen gick?

Jag provade mycket skeptisk på samma ledning med den skillnaden att jag bara visste på ca fem meter när var ledningen låg. Ändå fick jag utslag precis över ledningen (maken bekräftade och stod bakom mig utom synhåll för mig när jag gick med slagrutan). Jag kunde inte tro det och provade många gånger, också med slutna ögon och fick alltid utslag. Det är iofs inte speciellt vetenskapligt, kroppen visste ju antagligen var jag befann mig trots att jag blundade och jag kunde kanske ha uppfattat ledningens läge genom makens beteende när han gick med slagrutan.

Maken uppmanade mig att prova på andra ställen där han visste att det gick elledningar och ytliga vattenflöden och jag var noga med att inte titta på honom. Speciellt tydligt minns jag att jag fick utslag på ett ställe och blev ifrågasatt av maken. Han hävdade att det var fel och undrade om jag inte borde ha fått utslag tre meter längre fram. Jag provade igen med samma resultat, utslag tre meter för "tidigt", d.v.s. tre meter före den nergrävda elledningen. Borde jag inte ha blivit påverkad av maken och fått utslag längre fram när jag provade igen om det nu är så att allt handlar om våra förväntningar på att få utslag? Han berättade ju var elledningen gick?

Efter ett tag kom maken på att det går ett ytligt vattenflöde precis där jag fått utslag. Det är förstås möjligt att han konstruerade det i efterhand för att han ville att jag skulle ha rätt, men det förklarar inte hur det kommer sig att svärfar som känner till landet bättre än sin son och som inte var närvarande när jag gick med slagrutan pekade ut vattenflödets läge till den plats där jag fått utslag. Svärfar borde veta eftersom han byggt och grävt en del just i det området även om det var länge sedan.

Som en utmaning berättade svärfar att det finns en liten källa under en större uthusbyggnad och att han vet exakt var under golvet källan finns. Min make kände inte till det och svärfar var inte själv närvarande när jag letade efter källan. Genom att gå genom byggnaden från två olika håll (och några till som kontroll) hittade jag en punkt som jag trodde var källans läge. Både jag och min make lade noga på minnet var jag trodde att källan låg, men undvek att markera stället med föremål eller annat för att inte påverka svärfar. Svärfar pekade senare ut källans läge till den plats som jag fått fram med hjälp av slagrutan.

Är det en slump att jag hittade källan så exakt? Eller har källan ändå blivit utpekad för mig trots att jag knappt varit inne i uthusbyggnaden tidigare? Och hur kan då alla som kunnat visa mig källan ha glömt att de visat mig den plus att jag glömt det själv också?

Jag vet inte vad jag ska tro, men något måste jag ju tro eftersom jag ju får utslag på slagruta. Jag tror inte att koppartrådarna är magiska utan bara att de fungerar som förstärkare av utslaget som kommer från mig själv. Med andra ord borde jag väl tro att jag omedvetet känner av saker i marken, hur konstigt jag än själv tycker att det låter.

Undrar om det finns någon forskning på t.ex. hur djur i torra områden gör när de bestämmer sig för var de ska gräva efter vatten? Gräver de var som helst eller känner de av att vissa ställen är mer lönsamma att gräva på? Eller är det fråga om nedärvd kunskap om vattnets läge i djurets område så att t.ex. en elefant på helt ny mark obeträdd av dess förfäder inte har någon känsla för var vattnet finns? Om djur har någon sorts förmåga att känna av saker i jorden, kan inte vi människor ha det också?

• madeIeine

calle555:
    Att du inte tar och prova någonting själv istället? Du frågar, när någon svarar länkar du till vetenskapsidor. Varför ens fråga?

• calle555

Undraren:

Tack för ett bra inlägg med intressanta funderingar.

Jag tror att du i någon mån svarat på dina egna frågor själv. Slagrutan reagerar dels på förväntningar, men den är ingen exakt förväntningsmätare utan resultaten innehåller också en hel del slumpmässighet. Observera också att om du av en slump får utslag på ett ställe så förväntar du dig (starkt) att få utslag där nästa gång. Detta kanske förklarar det som hände vid elledningen?

• calle555

madeIeine:

Jag har självklart testat både slagruta, pekare och pendel någon gång. En gång i tiden trodde jag till och med på slagrutan eftersom min morfar övertygade mig om att det fungerade.

• madeIeine

calle555:
    "En gång i tiden trodde jag till och med på slagrutan eftersom min morfar övertygade mig om att det fungerade."

Vad fick dig att ändra dig?

Svar på tråden Slagruta - kan det verkligen fungera?