• calle555

Slagruta - kan det verkligen fungera?

Kan man verkligen hitta exempelvis vatten med hjälp av en träklyka, ett par böjda ståltrådsbitar eller liknande? Kan du det själv eller känner du någon annan som kan det?

Har du 43 minuter över, är bra på engelska och är tondöv (du kommer att fatta) så kan jag rekommendera följande film i ämnet:

video.google.com/videoplay

För er med kortare tid över och som vill läsa något på svenska kan denna länk rekommenderas:

tinyurl.com/s8m7o

• Svar på tråden Slagruta - kan det verkligen fungera?
  • Hattifnattentanten

Har inte orkat igenom hela tråden, men vill man hitta elledningar i marken så kan man använda slagruta, varför inte för att leta vatten?

• Johan

Ledsen Beeblebrox, det GÅR inte för det fungerar inte. Alla som pysslar med det kan lika gärna bara gissa och alla hundra tusentalsmänniskor genom historien som framgångsrikt använt sig av tekniken är lurade. En liten sammanfattning av skeptikers inlägg så slipper du läsa resten av tråden.

Behöver jag tillägga att jag inte håller med?

• Trocadero
    calle555 skrev 2006-09-10 15:48:34 följande:
    CloudBerry:Jag noterar så här i efterhand att du tror att jag tror att de som påstår att slagrutan fungerar ljuger / fuskar.Mitt svar på det är nej, det tror jag inte. I stället är jag fullständigt övertygad om ni som berättar att slagrutan fungerar verkligen tror det på riktigt. Vi har att göra med en mycket kraftfull form av självbedrägeri här.
    Självbedrägeri? Skulle inte tro det, och jag personligen tror inte det fungerar utan jag VET att det fungerar och det är ju en liten skillnad.
  • SkåneP

>Men för de personer som använder sig av slagrutan i sin vardag som ett praktiskt verktyg så betyder det bra mycket mer än vad männen i vita rockarna kommer fram till i sina tester.

I synnerhet om de kan tjäna pengar på det och har rymligt samvete, vill de antagligen inte blanda in vetenskap eller något sådant ifrågasättande.

Alltså, vill bara förtydliga en sak. Jag förnekar inte att slagruteri funkar för att hitta vatten med, åtminstone inte här i Sverige. Att det funkar har dock inget med slagrutan att göra utan helt enkelt bara en följd av att vi har mycket vatten i marken och relativt grunt nära grundvattnet på sina ställen. Hög sannolikhet att hitta vatten. alltså. 100% om man har medel att gräva riktigt djupt.

Har tidigare presenterat golfbollsalternativet - kasta bollen, där den hämnar där finns vatten.
    Går bra med andra saker också. Har man ingen golfboll så hysta iväg en gammal sko istället.

• Johan

Men snälla SkåneP; har du många som tjänar massa pengar på slagrutor i din kommun? Jag har ärligt talat ALDRIG hört talas om någon som tjänar pengar eller annonserar ut sina tjänster med slagrutan... Som jag ser det är det en cool grej som man kan "leka" med hemma på markerna, eller testa för att inse att det finns fler krafter i världen än de som vetenskapsmännen lyckats bevis än.

• calle555

Beeblebrox:

Hur vet du det?

CloudBerry:

Så hur vet man saker egentligen? Hur vet man att man inte lurar sig själv? Hur blir man säker på vad som är verklig, universell kunskap?

• Trocadero
    calle555 skrev 2006-09-10 21:37:47 följande:
    CloudBerry:Så hur vet man saker egentligen? Hur vet man att man inte lurar sig själv? Hur blir man säker på vad som är verklig, universell kunskap?
    Ja, vill man verkligen en viss sak så kan man nog lura sig själv det är jag övertygad om....men om man inte bryr sig om det fungerar eller ej och det fungerar då tycker inte jag att man kan kalla det att man lurar sig själv...men, men...bara att inse slagruta fungerar för vissa och inte för andra...

Och hur man vet saker..?? Ja, att man upplever dom kanske,.. det är en variant på att få "vetenskap" om saker och ting...!
  • calle555

CloudBerry:

Problemet är att vi människor har en massa brister som gör att vi drar felaktiga slutsatser om verkligheten. Oftast spelar dessa brister ingen större roll, men i vissa situationer blir det närmast omöjligt att INTE lura sig själv.

Synvillor och slagrutor är exempel på två sådana situationer.

• SkåneP

Johan:
    >har du många som tjänar massa pengar på slagrutor i din kommun?

Ärligt talat ingen aning hur många som gör det. Var bara ett exempel på varför man kan vilja bortse från rationellt tänkande.

>Som jag ser det är det en cool grej som man kan "leka" med hemma på markerna, eller testa för att inse att det finns fler krafter i världen än de som vetenskapsmännen lyckats bevis än.

Det är säkert jättecoolt, fortsätt med det för all del.
    Det man gör är enl. min uppfattning att leka med slumpen och det kan man göra på många sätt (och många av dem är rätt coola).

Håller med dig om att det vore bra mycket fräckare om det var några okända krafter i görningen.

Rekommenderar verkligen att du ser filmen om du inte redan gjort det. Visst, är ju bara ett (1) exempel, men den tydliggör det så himla väl. Slagrutorna funkar alldeles utmärkt fram till det ögonblick där det sker kontrollerat och "blint".

Varför det sker just där kan man dividera om.
    Kanske solfläckar uppstod just då?
    Kanske Merkurius precis råkade gå in i ett opassande stjärntecken?
    Kanske anden som styr det hela fick nog?

Själv ser jag, lite trög som jag är, bara den enklaste lösningen: Det slutade funka för att det aldrig funkat.

Svar på tråden Slagruta - kan det verkligen fungera?