• JennieH

Mat-tider för katt?

Nu har min lilla katt blivit 4 månader, och redan fått en liten kalaskula på magen. När är det katter ska äta? Som det är nu äter han inte på dirakt regelbundna tider men jag vill att det ska vara regelbundet. Är det morgon och kväll han ska ha mat, eller mitt på dagen med? Han brukar få lite då och då, plus att han äter en del kattgodis "Lickins" som han verkligen blir galen av, bar att se påsen. Men det ska jag absolut dra ned på.
    Vill ju inte att han ska bli en fet katt såklart. Tror ni han skulle bli smalare om vi hade mer regelbundna mattider + mindre godis + mycket lek (motion?) ? Han är en innekatt så han får inte motion på samma sätt som en utekatt, men jag aktiverar honom väldigt mycket inomhus, vi leker jättemycket.

Så... Vilka tider är bra mat-tider för en katt, och hur ofta bör man ge godis? Egentligen behöver jag ju inte ge godis. Han fåt sådanadär kattvitaminer också, dom är tydligen väldigt goda dom med :)

• Svar på tråden Mat-tider för katt?
  • prickelina

tre ggr om dagen är nog rätt lagom när han är så liten!

• Nilla

Vi har mat framme alltid o rent kallt vatten.Godis ska dom gära sig förtjänta av tycker jag.

• JennieH

Juste en fråga till, han får både torrfoder och burkmat, hur bör man dela upp det? Märkte en gång när jag bara gav burkmat en period (glömde helt bort torrfodret), att han blev lös i magen, det berodde väl på just att han itne fick torrfoder? Det kanske binder upp?

• Xarxa

Ge gärna katten torrfoder och låt det stå framme, katter mår ofta bra av att kunna gå och äta lite när de vill. Om ni har ett bra torrfoder så kan han äta det jämt. Vår katt äter bara torrfoder. Ibland kan han dock få lite burkmat för att "lyxa till det"

• JennieH

Friskis torrfoder och Gourmet Gold-burkar, såna där små.
    Torrfodret är för adult, fick med mig från dem som höll i matbiten förut. Borde det vara för kattungar eller spelar det inte nån roll?

• Xarxa

Och så får han lite godis förstås ibland, men inte ofta. (Kattgodis alltså.)

• JennieH

Är rädd att han ska bli glupsk om jag hälleri massa torrfoder..

• Janna84

Ja, det undrar jag med... Mina katter har fri tillgång till mat hela dagarna och inte ens kastraterna är runda. Man måste köpa rätt mat till katten. Det är speciellt viktigt att kattungar får särskild mat anpassad för dem.

• JennieH

Hur ofta ger du godis, ungefär?

Svar på tråden Mat-tider för katt?