• JennieH

Mat-tider för katt?

Nu har min lilla katt blivit 4 månader, och redan fått en liten kalaskula på magen. När är det katter ska äta? Som det är nu äter han inte på dirakt regelbundna tider men jag vill att det ska vara regelbundet. Är det morgon och kväll han ska ha mat, eller mitt på dagen med? Han brukar få lite då och då, plus att han äter en del kattgodis "Lickins" som han verkligen blir galen av, bar att se påsen. Men det ska jag absolut dra ned på.
    Vill ju inte att han ska bli en fet katt såklart. Tror ni han skulle bli smalare om vi hade mer regelbundna mattider + mindre godis + mycket lek (motion?) ? Han är en innekatt så han får inte motion på samma sätt som en utekatt, men jag aktiverar honom väldigt mycket inomhus, vi leker jättemycket.

Så... Vilka tider är bra mat-tider för en katt, och hur ofta bör man ge godis? Egentligen behöver jag ju inte ge godis. Han fåt sådanadär kattvitaminer också, dom är tydligen väldigt goda dom med :)

• Svar på tråden Mat-tider för katt?
  • smultronbubbla

Jag har alltid torrfoder framme, samt färskt vatten. Blötmat får hon ungefär två gånger i månaden.
    Testa det, det kanske hjälper
    Sedan är ju Royal Canin det allra bästa, men det finns många katter som klarar sig på billigt torrfoder också. Prova dig fram!

• JennieH

Det är så asså? När slutar de räknas som kattungar?

• JennieH

Tack för alla svar, ska kika på länken :)

• österlentösen

Jag har själv två små lurviga katter och de har alltid sitt torrfoder ståendes framme och det har de haft sen de var små. Jag har läst någonstans att katter skall ha det så och för vår del har det fungerat bra. Ingen av katterna är direkt överviktiga, nu är de kastrerade båda två och då lägger de ju på sig lite.

• Janna84

Jag rekommenderar dig att byta mat. Kattamaten som säljs i livsmedelsbutiker är inte särskilt bra för katterna. Royal Canin och Hills mat är desto bättre. Jag ger bara Royal Canin till mina katter.

www.royalcanin.se

• masso1

när mina katter var små så fick de torrfoder för kattungar.
    nu är de 4 år och får torrfoder på morongen och burk på kvällen. Det känns att de är hungriga hela tiden men vi ger inte upp. de väger ju 6 kg !

Kattgodis då och då, när de har varit fina.

• Janna84

De slutar räknas som kattungar vid 10-12 månaders ålder. Själv ger jag inget godis. De får burkmat eller något annat gott emellanåt. Kanske en gång i veckan. Oftare när vi har kattungar.

• Janna84

Många katter blir överviktiga av den billiga maten i livsmedelsaffären. Den är inte anpassad för kattens bästa och anledningen till att katten äter så mycket av den är för att de tillsätter speciella aromer som ska locka katten till maten. Din katt löper dessutom mycket större risk att drabbas av diverse sjukdomar om man inte ger ett anpassat foder.

• JennieH

Okay, så det vi kommit fram till nu är att Royal Canin är den bästa maten? :) Då ska jag ju såklart lita på ert ord och byta.

Tack för alla råd :)

Svar på tråden Mat-tider för katt?