• JennieH

Mat-tider för katt?

Nu har min lilla katt blivit 4 månader, och redan fått en liten kalaskula på magen. När är det katter ska äta? Som det är nu äter han inte på dirakt regelbundna tider men jag vill att det ska vara regelbundet. Är det morgon och kväll han ska ha mat, eller mitt på dagen med? Han brukar få lite då och då, plus att han äter en del kattgodis "Lickins" som han verkligen blir galen av, bar att se påsen. Men det ska jag absolut dra ned på.
    Vill ju inte att han ska bli en fet katt såklart. Tror ni han skulle bli smalare om vi hade mer regelbundna mattider + mindre godis + mycket lek (motion?) ? Han är en innekatt så han får inte motion på samma sätt som en utekatt, men jag aktiverar honom väldigt mycket inomhus, vi leker jättemycket.

Så... Vilka tider är bra mat-tider för en katt, och hur ofta bör man ge godis? Egentligen behöver jag ju inte ge godis. Han fåt sådanadär kattvitaminer också, dom är tydligen väldigt goda dom med :)

• Svar på tråden Mat-tider för katt?
  • smultronbubbla

Förresten, godis med mynta i är en suverän belöning! Bara ett litet tips Eller leksaker med mynta, katterna blir som galna i det! Ganska kul att se, hihi.

• Janna84

Det var så lite så!

Royal Canins mat kan upplevas ganska dyr men eftersom åtgången inte är lika stor så blir det inte alls dyrt i längden. Vi köper dessutom de stora säckarna som räcker lääänge.

Lycka till med kissen!

• JennieH

Janna84 Vad det kostar har ju ingen betydelse, bara det är bra för katten och det låter ju som det! :)

Smultronbubbla - Har köpt godis som heter Lickins, han är galen i dem, helt galen :) Det är grymt kul att se hur exalterad han blir när man tar fram påsen..kanske därför de blivit lite mycket :/

• Janna84

Pssst, som uppfödare så viskar jag att det är bra med en kattkompis. Ensamkatter blir ofta understimulerade och äter därför på tok för mycket samtidigt som de inte aktiverar sig. Man måste alltså tänka extra på att aktivera ensamkatter. Lite OT men jag tänkte att det kanske ändå var bra att veta

• smultronbubbla

JennieH

Hihi, ja det är kul att se kissarna när de blir som tokiga

• Janna84

Skönt att du resonerar så! Det är det långt ifrån alla som gör... En kompis till mig skrattade åt mig och "min" dyra kattmat tills en av hans katter blev akut sjuk och dog. Nu köper han bara mat hos veterinären Fast Royal Canin hittar du i vanlig zoologisk handel.

• JennieH

Mjao, tyvärr kan jag ju bara ha en katt, annars skulle jag gärna ha hela huset fullt. Det här är en av ungarna som min pojkväns mamams katt fick, och jag fick behålla honom. Kan inte skaffa merk att nu då jag bor hos min pappa, och han vill inte.

• Motljus

Min katt får äta när han känner för det. Han är en riktig liten småätare
    Vad kostar Royal Canins stora?

• MrsK
    Motljus skrev 2006-07-13 17:37:34 följande:
    Min katt får äta när han känner för det. Han är en riktig liten småätare Vad kostar Royal Canins stora?
    De ligger väl på 500kr en 10 kgs säck. om jag inte minns helt fel....
    MrsK - Övning ger färdighet
  • Janna84

10 kg kostar 499 kr. Jag har sex katter som äter ungefär en säck i månaden. Tror jag... Har inte så stor koll om jag ska vara ärlig.

• JennieH

Det är ju absolut öevrkomligt. Men hur ofta bör burkmat ges då? Jag trodde det skulle vara ungefär, torrfoder åp morgonen och tillgång under dagen, sedan burkmat på kvällen..hmm :) lite uppdelat, sådär.

• MrsK

Måste få fråga.... en sak på engång....
    Vi har två vuxna katter på 4½ resp 4 år och nu även en liten kattpojke...
    Hur gör man med maten???
    Kattungen ska juh ha sin mat och dom andra sin mat...
    Gör de något om dom mumsa av varandra???
    Vi har haft fri tillgång till mat tidigare, men pga att ena vuxna katten blivit väldigt stor så håller vi på att fundera på mattider...
    Kan man ha de el ska man låta dom äta själv...
    Den andra vuxna katten som är äldst hon är normalviktig enligt vet.

• Sani

Vilka goa bilder i ditt galleri!!

Om katten verkar "normalt" glad i mat så tycker jag inte du ska oroa dig för att en 4 mån gammal katt får lite mage. Med normalt menar jag att den äter tills den är mätt/nöjd och inte vräker i sig allt den kan komma över och att det inte finns något botten.

Det är normalt att unga katter är hungriga och äter ganska mycket. Sen blir dom ofta kräsnare och kräsnare med åren.

Vi ger en vuxen katt typ i portion (portionsförpackning) om morgonen och en om kvällen om hon ätit upp det första. (Vilket hon sällan gör numer eftersom hon äter mer och mer torrfoder)
    Låt alltid torrisar stå framme så dom kan gå knapra på när odm har lust. (Och vatten självklart)

Vi kör också Royal Canin som många andra. Berätta om din katt (ålder, ras, vikt, matvanor osv) i djuraffären så hjälper dom dig att plocka ut rätt sort och kanske tom kommer med lite tips.

• MrsK
    JennieH skrev 2006-07-13 17:43:06 följande:
    Det är ju absolut öevrkomligt. Men hur ofta bör burkmat ges då? Jag trodde det skulle vara ungefär, torrfoder åp morgonen och tillgång under dagen, sedan burkmat på kvällen..hmm :) lite uppdelat, sådär.
    Jag har fått lära mig att man kan ge burkmat ibland bara vid finare tillfällen....
    Men katter klara sig bra på bara torrfoder.
  • Janna84

Man kan ge burkmat om man vill men det behövs egentligen inte. För övrigt luktar bajset mindre illa om man endast ger torrfoder.

Om du är rädd att de vuxna katterna ska bli överviktiga så kan du ha vuxenmaten framme hela dagarna och ta undan kattungen med jämna mellanrum för att ge kattungemat. Den är oftast godare så det brukar fungera bra. Du kan även ha den maten stående framme hela tiden men det finns en risk att de större katterna blir något runda Vi har både vuxenmat och kattungemat framme (alltid) och vi har tre kastrater. En av dem har blivit lite rund på sistone men det är inte ohälsosamt.

• Janna84

Alltså vår hona är inte ohälsosamt tjock än så länge. Tjocka katter får samma problem som människor på sikt så det är absolut inte bra. Fast den här honan var ett riktigt benrangel innan kastreringen så vi njuter av att se henne runda mage vagga förbi. Alltså en lagom rund och go mage

• FenomenaA

Jag håller med om att ett kvalitetstorrfoder räcker bra, det behövs inte blötmat eller godis egentligen.

Ett tips är att testa och se om katten klarar av att ha torrfodret framme jämt. Och då får du börja med det nu. Jag känner många katter (framförallt ensamkatter/innekatter) som inte gör annat än att gnälla efter mat. Detta är inte så roligt för varekn ägare eller katt. Mina katter har torrfoder framme jämt, och kommer till oss för gos istället för att tjata om mat. :)

• Dundermamman

Jag håller med de övriga här ang. Royal Canin,det är det bästa fodret och till ett överkomligt pris.
    Jag använder babycat tills kattungen är 4 månader, därefter blir det kitten tills den fyllt 1 år! Därefter räknas katten som vuxen även om vissa raser utvecklas långsamt (därav skogisar som är "min" ras). Min hane och ena hona äter helst R C´s Main coon-foder och den andra honan äter sensible 33.
    Det står alltid mat framme,olika sorter och katterna väljer själva "sin" sort. Fast när man har kattungar så slinker det ner lite babycat i de flestas mage,hihi
    Självklart finns det alltid vatten framme också!
    Burkmat får mina väldigt sällan,skulle de någon gång få så blir det av Mjau 600 grams burkarna som innehåller endast kött! Jag kokar däremot ofta (ca.2ggr/v) torsk,kycklingfilé eller oxfärs,vilket är mycket uppskattat!

• sesssan

mina katter har torrfoder dygnet runt, sedan får dom kvällsmat och frukost, burkmat, och ibland på lördagar och fredagar tonfisk det är favoriten

• prickelina

min katt ha fri tillgång till mat och äter R.C. han äter nog ca 2 kg i månaden. Och han är inte överviktig.

Svar på tråden Mat-tider för katt?