Inlägg från: Janna84 |Visa alla inlägg
  • Janna84

Mat-tider för katt?

Ja, det undrar jag med... Mina katter har fri tillgång till mat hela dagarna och inte ens kastraterna är runda. Man måste köpa rätt mat till katten. Det är speciellt viktigt att kattungar får särskild mat anpassad för dem.

• Janna84

Jag rekommenderar dig att byta mat. Kattamaten som säljs i livsmedelsbutiker är inte särskilt bra för katterna. Royal Canin och Hills mat är desto bättre. Jag ger bara Royal Canin till mina katter.

www.royalcanin.se

• Janna84

De slutar räknas som kattungar vid 10-12 månaders ålder. Själv ger jag inget godis. De får burkmat eller något annat gott emellanåt. Kanske en gång i veckan. Oftare när vi har kattungar.

• Janna84

Många katter blir överviktiga av den billiga maten i livsmedelsaffären. Den är inte anpassad för kattens bästa och anledningen till att katten äter så mycket av den är för att de tillsätter speciella aromer som ska locka katten till maten. Din katt löper dessutom mycket större risk att drabbas av diverse sjukdomar om man inte ger ett anpassat foder.

• Janna84

Det var så lite så!

Royal Canins mat kan upplevas ganska dyr men eftersom åtgången inte är lika stor så blir det inte alls dyrt i längden. Vi köper dessutom de stora säckarna som räcker lääänge.

Lycka till med kissen!

• Janna84

Pssst, som uppfödare så viskar jag att det är bra med en kattkompis. Ensamkatter blir ofta understimulerade och äter därför på tok för mycket samtidigt som de inte aktiverar sig. Man måste alltså tänka extra på att aktivera ensamkatter. Lite OT men jag tänkte att det kanske ändå var bra att veta

• Janna84

Skönt att du resonerar så! Det är det långt ifrån alla som gör... En kompis till mig skrattade åt mig och "min" dyra kattmat tills en av hans katter blev akut sjuk och dog. Nu köper han bara mat hos veterinären Fast Royal Canin hittar du i vanlig zoologisk handel.

• Janna84

10 kg kostar 499 kr. Jag har sex katter som äter ungefär en säck i månaden. Tror jag... Har inte så stor koll om jag ska vara ärlig.

• Janna84

Man kan ge burkmat om man vill men det behövs egentligen inte. För övrigt luktar bajset mindre illa om man endast ger torrfoder.

Om du är rädd att de vuxna katterna ska bli överviktiga så kan du ha vuxenmaten framme hela dagarna och ta undan kattungen med jämna mellanrum för att ge kattungemat. Den är oftast godare så det brukar fungera bra. Du kan även ha den maten stående framme hela tiden men det finns en risk att de större katterna blir något runda Vi har både vuxenmat och kattungemat framme (alltid) och vi har tre kastrater. En av dem har blivit lite rund på sistone men det är inte ohälsosamt.

• Janna84

Alltså vår hona är inte ohälsosamt tjock än så länge. Tjocka katter får samma problem som människor på sikt så det är absolut inte bra. Fast den här honan var ett riktigt benrangel innan kastreringen så vi njuter av att se henne runda mage vagga förbi. Alltså en lagom rund och go mage

Svar på tråden Mat-tider för katt?